Jag skulle behöva byta yttre drivknut på min Passat. Är det svårt för en medelmåttig mekare som jag, med begränsad tillgång till verktyg? Har en Passat 2003 med ABS.
Ett tips är att ha en mutterknackare så du kan få loss bulten som håller den eller lossa den innan du hissar upp bilen.
Ska du byta knut så behöver du 12kants torx och en 36mm(tror jag) hylsa för mittenbulten.
Ett tips är att köpa en hel axel, med bägge knutarna och allt från tyskland. Kostar 1000:- jämfört med enbart en knut som kostar 800:- i sverige. Då slipper du mycket geggande med fett och hela den biten.
Då tar väl bytet runt 2h kanske.
Har bytt damask en gång och då plockade jag loss hela axeln och gjorde samma procedur.
Ett tips när du ska ha av drivknuten är att du höjer upp hela hjullagret och det så den är i normal höjd bilen är i när den står på backen, (om du har den i luften åker den ju ner pga stötdämparen/fjädern), när du har den där ber du någon eller gör själv så att du vrider ut max som att du svänger, när den är så då är det bara att pilla ut drivknuten (med mejsel/bändjärn) utan att ta bort mer än hjulet och bulten som håller fast drivknuten
Väldigt snabbt och smidigt, många som missar detta lilla knep du sparar mycket tid genom göra så
Ett tips när du ska ha av drivknuten är att du höjer upp hela hjullagret och det så den är i normal höjd bilen är i när den står på backen, (om du har den i luften åker den ju ner pga stötdämparen/fjädern), när du har den där ber du någon eller gör själv så att du vrider ut max som att du svänger, när den är så då är det bara att pilla ut drivknuten (med mejsel/bändjärn) utan att ta bort mer än hjulet och bulten som håller fast drivknuten
Väldigt snabbt och smidigt, många som missar detta lilla knep du sparar mycket tid genom göra så
Det var så jag gjorde med. Var lite meckigt att hitta rätt läge men det gick.
Jag satten en donkraft under och vred hjulen själv.
Ska du bara ha en knut så kostar de runt 3-500:- så att köpa två där ist från sverige så blir det billigare.
Alternativt den reservdelar24 eller vad de heter. Det är ju en "svensk" tysklandssida.