RymdSegel
Vento Ort: Strängnäs |
| Ons 01 jun 2011 14:15 |
|
Tja
Om man ska byta motor på en mk1 (caddy) så, ska man lyfta ur den eller ska man ta motorn underifrån?
Vilket är smidigast?
Sen har jag läst att mk1 brukar inte ha motorfäste fram men jag tror att jag har det i min caddy, alltså att den har ett sånt men kan ha sett fel, försvårar det motorbyte på något sått?
|
|
klockar
Golf 1 GL 1,6 aut-82 Ort: Gagnef |
| Ons 01 jun 2011 15:19 |
|
Jag brukar hissa upp karossen och sätta en domkraft under motorn och sedan hissa ner den försiktigt. Sedan kan man dra ut den genom nåt av hjulhusen om man lutar omkull den något.
Har gjort så själv vid flera tillfällen.
Men har du tillgång till en motorlyft så är det ju smidigt att lyfta den med en sån.
Främre motorfästet monteras lätt bort så det är inga problem.
|
|
luukas_74
Golf 1 1.8 gti special Ort: Gnosjö |
| Tor 02 jun 2011 1:16 |
|
| Ska du ta ut både motor & låda i samma veva?..om ja så hade jag tagit det underifrån...gjorde så på min mk1:a & det var väldigt enkelt & gick ganska smärtfritt...däremot är det ju lättare att sätta i motorn med hjälp av motorlyft,enligt mej i allafall.
|
|
RymdSegel
Vento Ort: Strängnäs |
| Fre 03 jun 2011 0:25 |
|
| Har hört att det är enklast att ta motor och låda i samma veva sen sätta ihop det utanför karossen och hissa ned det som ett paket bara, men det kanske någon vet bättre här om vad som är enklast
|
|
luukas_74
Golf 1 1.8 gti special Ort: Gnosjö |
| Fre 03 jun 2011 1:15 |
|
| Eftersom du ska byta motorn,så hade nog jag gjort precis som du säger...operation jag gjorde var ju ut med hela drivlinan & stoppa ner allt i annan kaross...så jag delade aldrig på motor & låda..
|
|
GuteX
Golf 1 1.5 D -80 Ort: Mullsjö |
| Fre 17 jun 2011 10:34 |
|
Jag har inte testat att ta motorn nedåt, men däremot nyligen bytt motor i min dieselgolf och jag tyckte det var smidigt att ta HELA paketet med motor och låda uppåt, dels tycker jag man har bättre koll när man hissar upp och sen när det ska i igen så kan man lirka hur man vill när man sänker ner det.
Jag har motorfäste fram oxå, det är inga problem med det, 2 bult i frontbalken sen är det loss!
Lycka till
|
|
fronta
Golf 1 1,6d Ort: Högsby |
| Mån 03 nov 2014 22:23 |
|
| Gammla tråd men vad använder du för lyftpunkter till dieseln?
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|