Forum - Volkswagen Passat - Passaten dör vid frikoppling ibland.

jam4
Passat 7 2.0tdi -13 Ort: Eskilstuna
Sön 03 aug 2014 18:43 Svara med citat
Som rubriken lyder så dör min Passat från -00 med motor 1,8t ibland när jag frikopplar och ska växla. Det som händer är att när jag växlar och varvet sjunker så rycker bilen till o dör helt. Det har hänt 5 gånger dom senaste 4 veckorna. Så jag känner att bilen inte är pålitlig att köra. Det har hänt i hastigheter från 20 upp till 90.

Jag har kopplat upp bilen på datan på kompisens verkstad och det visar inga felkoder. Jag har även sökt efter spruckna vaccumslangar med hjälp av stargas.

Så nån som kan ha något förslag o tips vad det kan vara?

Passat r-line 2,0tdi 4wd 2013
Passat 1,8t 2000
MVH Jam4
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Sön 03 aug 2014 19:22 Svara med citat
Hejsan, testa göra rent gasspjället med t.ex en tandborste och lite bräkleen eller liknande varit med om detta på en kundbil tidigare och det hjälpte! allternativt kolla vaccum slangen ifrån bromsservorn, den brukar spricka vid backventilen! hjälper det inte är det bara att skriva igen så ska jag hjälpa till att söka runt lite Smile
jam4
Sön 03 aug 2014 20:36 Svara med citat
Jag ska testa att göra rent gasspjället o även kika vaccumslangen så får jag hoppas att det löser sig. Annars återkommer jag som du säger. Håller tummarna. Tack för ett snabbt svar.

Passat 1,8t 2000
MVH Jam4
jam4
Mån 04 aug 2014 17:53 Svara med citat
Jag är i garaget nu och har gjort rent gasspjället. Tyckte det såg skapligt rent ut. Men nu är den helt ren från olja/sot. Jag läste på ett annat forum att gasspjället ska surra några sekunder för att klicka till o därmed sluta surra. Stämmer det? För min piper typ bara.

Jag var även ute o provkörde o försökte framhäva felet genom att gasa upp o sedan koppla o låta varvet sjunka helt. Då dog bilen säkert 10 gånger.

Motorn rycker till även när den håller sig vid liv. Den där inte om jag står stillastående o varvar upp o sedan släpper. Låter det mer som ett vaccumfel?

Passat 1,8t 2000
MVH Jam4
jam4
Mån 04 aug 2014 18:12 Svara med citat
Jag är i garaget nu och har gjort rent gasspjället. Tyckte det såg skapligt rent ut. Men nu är den helt ren från olja/sot. Jag läste på ett annat forum att gasspjället ska surra några sekunder för att klicka till o därmed sluta surra. Stämmer det? För min piper typ bara.

Jag var även ute o provkörde o försökte framhäva felet genom att gasa upp o sedan koppla o låta varvet sjunka helt. Då dog bilen säkert 10 gånger.

Motorn rycker till även när den håller sig vid liv. Den där inte om jag står stillastående o varvar upp o sedan släpper. Låter det mer som ett vaccumfel?

Passat 1,8t 2000
MVH Jam4
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Mån 04 aug 2014 19:35 Svara med citat
Det låter som en Tändspole om den rycker, går den bättre på högre varv?
jam4
Mån 04 aug 2014 21:21 Svara med citat
Alcohol96 skrev:
Det låter som en Tändspole om den rycker, går den bättre på högre varv?

Nja det tror jag inte att det är utan den går lika bra. Tror det var dåligt förklarat av. IG där. Den blöddrar typ till o sen dör.

Passat 1,8t 2000
MVH Jam4