Fredrikwww
Golf 1 1.6c Ort: Mora |
| Sön 09 nov 2014 20:17 |
|
Som rubriken lyder, vilket är ett normalt oljetryck på en golf1 -83?
Kommer åt att mäta vid filtret samt uppe vid toppen
Tack
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 09 nov 2014 20:21 |
|
| Fredrikwww skrev: | Som rubriken lyder, vilket är ett normalt oljetryck på en golf1 -83?
Kommer åt att mäta vid filtret samt uppe vid toppen
Tack |
Minst en halv bar vid tomgång och varm motor, men gärna minst 1 bar. Sedan bör trycket gå upp, minst 1 bar för varje tusen varv och varm motor. Så 5000 rpm bör ha ungefär 5 bar oljetryck.
|
|
Fredrikwww
| Sön 09 nov 2014 20:38 |
|
Tusen tack!
Ska kontrollera trycket imorgon.
Har nämligen problem med att oljelampan blinkar.
Blinkar ett tag sen slocknar den, sen börjar den igen...
Testat bytt givaren på filtret men fortfarande samma problem.
Hur många oljetrycksgivare finns det på dessa motorer?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
Fredrikwww
| Sön 09 nov 2014 21:42 |
|
| Jag testade att dra av kablarna från givarna när lampan blinkade men lampan fortsatte blinka, hur kan det vara så?
|
|
a128
| Sön 09 nov 2014 21:43 |
|
| Fredrikwww skrev: | | Jag testade att dra av kablarna från givarna när lampan blinkade men lampan fortsatte blinka, hur kan det vara så? |
den nedre givaren ska sluta vid tillräkligt tryck
så jorda den nedre för att se att den då slocknar En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Fredrikwww
| Mån 10 nov 2014 17:17 |
|
| Hur kan oljelampan börja blinka även fast jag dragit av kablarna till båda givarna, sen startat bilen och åkt ca 30 sekunder då börjar den blinka.? Finns ju inte ens en kabel ansluten liksom.
|
|
a128
| Mån 10 nov 2014 17:23 |
|
Det finns en logik på VW från årsmodell 1983 och uppåt bla annat på eran golf, för att lampan/lysdioden för oljetrycket ska vara släckt ska den nedre ledningen vara jordad och den övre öppen/avdragen, så ut och testa igen
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
r o l l e
| Mån 10 nov 2014 20:22 |
|
| Fredrikwww skrev: | | Hur kan oljelampan börja blinka även fast jag dragit av kablarna till båda givarna, sen startat bilen och åkt ca 30 sekunder då börjar den blinka.? Finns ju inte ens en kabel ansluten liksom. |
Bakom hastighetsmätaren ? inne i instrumentet sitter ett kretskort som kollar lågtryckskontakten under 2000 rpm och över detta varvtal högtryckskontakten.
Det händer att detta kretskort blir dåligt ibland, eller brott på kablarna fram till kretskortet....
|
|
Fredrikwww
| Fre 14 nov 2014 17:53 |
|
| Bli bara mer och mer rörigt detta :p Det verkar iaf vara över 2000 varv som problemet uppstår, tycker jag har testat allt.. Igår gick den hela dagen utan någon varning, men imorse började den till och från igen..
|
|
r o l l e
| Fre 14 nov 2014 20:08 |
|
| Fredrikwww skrev: | | Bli bara mer och mer rörigt detta :p Det verkar iaf vara över 2000 varv som problemet uppstår, tycker jag har testat allt.. Igår gick den hela dagen utan någon varning, men imorse började den till och från igen.. |
Byt kretskortet som sköter oljetryckskontrollen och kollar varvtal så tror jag ditt problem kommer försvinna.
|
|
Fredrikwww
| Fre 14 nov 2014 20:09 |
|
Tack för det vart får man tag i nytt och hur bär jag mig åt för att byta?
|
|
Gti_Gurra
Golf 1 Ort: Malung |
| Sön 07 dec 2014 14:16 |
|
Låter som min gti -83 den börjar blinka över 3000 men har mätare inne i bilen å vid 2000 tror jag det är ska trycket vara 3bar å det är det. Så jag skulle rekomendera dig å stoppa i en mätare i bilen. Golf Gti -83, Golf C-Special -82, Golf Gti Special -84, Golf 2 CL "GTI".
|
|
r o l l e
| Sön 07 dec 2014 15:54 |
|
| Fredrikwww skrev: | Tack för det vart får man tag i nytt och hur bär jag mig åt för att byta? |
Tja, var kan det tänkas finnas reservdelar till en Volkswagen bil?
Om de inte har längre eller du måste köpa komplett instrument så kanske ett begagnat är mer prisvärt, eller söka runt om du kan hitta någon firma som lagar dessa kretskort.
Det sitter om jag kommer ihåg inuti hastighetsmätaren, så ut med instrumentet och sedan bort med foliekretskortet på baksidan så borde du kunna se hur du kommer åt det. Är nog närmare 20 år sedan jag tog isär så lite grumligt mellan öronen i just denna fråga.
|
|