Forum - Volkswagen Passat - Hjälp!!

Robban76
Passat 5 1,8 20v Ort: Nora
Fre 26 dec 2014 17:52 Svara med citat
Min passat 99 med 1,8 20v motor utan turbo läcker olja någonstans vid oljefiltret, det är inte filtret som läcker!
Den skottade ur nästan all olja på 10min, försökte titta under och såg att det kom rättt mycket olja därifrån!
Vad sitter där som kan läcka så mycket?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 26 dec 2014 18:19 Svara med citat
Ä rätt troligt oljekylaren som läcker en liten "plåtburk" som sitter mellan motorblocket och oljefiltret. På bilden syns den är den sitter innanför oljefiltret.
Bild
Bild från Laga.se
Robban76
Fre 26 dec 2014 22:03 Svara med citat
Tack för den ledtråden, ska kolla det så fort jag fått in den i värmen och hissat upp bilen.
Kan det även vara olje trycks givaren som pajat eller separerat, sitter inte den där någonstans?
Har bara åkt volvo och är inte så hemma på dessa motorer!
Robban76
Fre 26 dec 2014 22:07 Svara med citat
etanol skrev:
Ä rätt troligt oljekylaren som läcker en liten "plåtburk" som sitter mellan motorblocket och oljefiltret. På bilden syns den är den sitter innanför oljefiltret.
Bild
Bild från Laga.se

Tack för den ledtråden, ska kolla det så fort jag fått in den i värmen och hissat upp bilen.
Kan det även vara olje trycks givaren som pajat eller separerat, sitter inte den där någonstans?
Har bara åkt volvo och är inte så hemma på dessa motorer!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 27 dec 2014 14:43 Svara med citat
Jo vet att denna oljekylare i vanlig plåt kan haverera och at själv bytt några sådana som är identisk på flertalet VW motorer, där både oljeläckage som internt läckage då kylvattenkanal går igenom den.

Kan med vara oljetrycksgivaren, dock osäker på placering men brukar sitta kring detta området... Men det brukar visa sig då man kikar närmare på detta vart oljan direkt kommer från.