Forum - Volkswagen Passat - Jag kan ej få bilen att backa !

TB
Passat 7 2,0TDI 4M Ort: Göteborg
Sön 07 dec 2014 14:57 Svara med citat
Kan någon nått om detta fenomen .

I fredags så kom jag hem efter att kört ca: 50 mil ,parkerade och stängde av ,startade igen för jag glömde skriva av mätarställningen, då lyste lampan för fel däcktryck jag brydde mig inte mer i detta .
På lördag morgon skulle jag i väg startade och däcktrycks lampan lyser och jag lägger i backan och ur med handbromsen och börjar backa då rör sig bilen inte, känns som bromsen ligger på ,men den är ju ur kopplad ,jag trampar mer på gasen och då flyttar sig bilen ryckigt bakåt och de låter väldigt illa jag vrid på ratten och då blir de stopp , de spelar ingen roll hur mycket jag gasar , tänker nu hur fan skall jag komma in på platsen igen lägger i D och kör in utan problem.
Allså att backa är inget att tänka på !! är det någon som har ett tips så att jag kan backa igen ?

Med vänlig hälsning, TB
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 07 dec 2014 15:51 Svara med citat
TB skrev:
Kan någon nått om detta fenomen .

I fredags så kom jag hem efter att kört ca: 50 mil ,parkerade och stängde av ,startade igen för jag glömde skriva av mätarställningen, då lyste lampan för fel däcktryck jag brydde mig inte mer i detta .
På lördag morgon skulle jag i väg startade och däcktrycks lampan lyser och jag lägger i backan och ur med handbromsen och börjar backa då rör sig bilen inte, känns som bromsen ligger på ,men den är ju ur kopplad ,jag trampar mer på gasen och då flyttar sig bilen ryckigt bakåt och de låter väldigt illa jag vrid på ratten och då blir de stopp , de spelar ingen roll hur mycket jag gasar , tänker nu hur fan skall jag komma in på platsen igen lägger i D och kör in utan problem.
Allså att backa är inget att tänka på !! är det någon som har ett tips så att jag kan backa igen ?

Felsök vad som är trasigt...

Låter ju som någon drivknut kanske havererat, trasigt bromsbelägg så det nyper fast när du backar etc.

Är nog bara hissa upp ett hjul i taget och testa att snurra på hjulet och att det inte låter konstigt.
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 07 dec 2014 16:55 Svara med citat
Årsmodell? Manuell eller dsg?
TB
Sön 07 dec 2014 17:03 Svara med citat
Hej
Årsmodell 2011 och självklart DSG den har rullat 11200 mil och kom från en dyr service för två veckor sedan, påpekade då att de dunkade och ryckte lite i växlarna , VW gjorde enl. dem tester som skickades ? och svaret var att de ej hittade något fel.

Med vänlig hälsning, TB
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 07 dec 2014 22:57 Svara med citat
Troligtvis mekatroniken. Ring vw mobilitet och få den bärgad till verkstaden.
TB
Mån 08 dec 2014 18:07 Svara med citat
I morse rinde jag bärgare för att hämta bilen .
Väntar nu på domen från VW !! kanske de blir julklapps löst i år ,håller denna tråd öppen för ev. fortsättning.

Med vänlig hälsning, Tommy

Med vänlig hälsning, TB