graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Mån 19 nov 2007 13:58 |
|
Eftersom det finns MASSOR med trådar om hur man trimmar sin RP-motor (1.8L 90 hk) så har jag samlat lite information om hur man piggar upp den lite.
Jag är inte världsbäst på motorer men jag kan grunderna och tycker att det räcker för att skriva ihop en liten guide och på så sätt få slut på alla frågetrådar om det här. Kommer att skriva om RP:n men det funkar lika bra på i stort sett alla motorer.
Först och främst, en förgasarmotor kan man inte chippa. En RP använder sej av såkallat monojetronic insprut. Det är en mix av förgasare och insprut. Jag vet inte hur det funkar så fråga mej inte
Det andra man bör veta är att ALLA motorer går att trimma. Men det är inte säkert att det finns färdiga 700 hästars satser att köpa, utan man får hitta på lite och tillverka saker själv.
Hur mår din motor egentligen? Hur långt har den gått? En golfmotor kan gå nästan hur långt som helst om du ser till att serva den emellanåt och inte varva ur till 7000 RPM vid varje växel.
Hur får man då mer effekt i sin lilla motor? JO! För mer effekt behövs mer bränsle (bensin i det här fallet). Alltså måste vi se till så att det är så lite motstånd som möjligt genom alla slangar och kanaler som bränslet färdas igenom. Det första hindret är bränslefiltret. Detta är ofta igensatt av rost och skit (om du har en plåttank rostar den garanterat efer 15+ år). Kolla sen så att bränslepumpen mår bra och att det inte läcker bensin nånstans. Kolla även så att förgasaren inte är igensatt eller kläggig. Förgasarfoten (gummigrejen som sitter mellan förgasaren och insugsröret) brukar spricka ibland, kolla så att den är fräsch.
Vilka filter ska jag mer byta?
Alla filter och oljor bör bytas eftersom alla ägare till bilen säkerligen har varit olika noga med att serva den och byta just filter och oljor. Läcker den olja? Ja då får du vackert fixa det för motorn fungerar inte utan olja serru!
Oljefilter byts i samband med oljan, Servoolja (om du har servo) och växellådsolja bör också bytas ibland. Kolla så att du har tillräckligt med kylarvätska i expansionskärlet, här ska det vara destillerat vatten och inte vanligt vatten, eftersom vanligt vatten ger avlagringar i kylaren och kan på lång sikt sätta igen den så att den inte kyler alls och då mår motorn INTE bra.
Luftfilter då?
Du har säkert nån kompis med nån rostig gammal 740 med öppet filter som han hävdar ger MINST 25 hästar på sin bil. Detta är delvis sant. Ju mer luft som kommer in i motorn dest mer bränsle får plats. Nån som har hört talas om turbo? Men man måste hitta den optimala blandingen mellan luft och bränsle för annars kan motorn få för lite bränsle (den går magert), eller för mycket bränsle (den blir sur). Men ska du hålla på med turbo får du vända dej till nån annan som kan sånt.
Men tillbaks till luftfiltret. Ett öppet filter är inte bra eftersom risken för att det kommer in skit i motorn är mycket större än om du använder t.ex. ett panelfilter eller sportluftfilter. Därför är dessa inte att rekommendera. Använd hellre ett panelfilter eller sportfilter i så fall. Då får du ett trevligare insugsljud också
Sen kommer vi till avgassystemet. Detta kan man göra mycket med och alla har egna åskiter och teorier samt erfarenheter om detta, men gemensam nämnare är att original är på tok för litet. 2-2.5 tum brukar vara lagom på en 90 hästars-maskin. Lägg till extraktorgrenrör och en fullflödes katalysator och ljuddämpare så ska du se att den blir piggare direkt
Porta och plana toppen hör man ibland och du undrar kanske vad det betyder. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men det sitter ventiler i topplocket och därigenom flödar bräslet in och avgaser ut. Att porta toppen betyder helt enkelt att man fräser upp "hålen" där ventilerna sitter och byter ut ventilerna mot större för att få mindre motstånd och bättre flöde.
Kombinera det med att byta kamaxlar (finns bara en kam på RP-motorer) mot såna som öppnar ventilerna tidigare och håller dom öppna längre. Eventuellt kan du slipa om original kammen (-arna).
Byt även ut alla remmar så det är nytt och fräscht och kanske koppling och se över växellådan och alla tänddelar (Tändstift, Rotor, Fördelarlock och tändkablar).
Sist av allt kan du kolla så att motorn är rätt inställd, d.v.s. att den tänder när den ska. Det kan du göra med hjälp av ett stroboskop eller ta hjälp av nån firma som kan sånt här.
Jahapp... nu har vi alltså i stort sett renoverat en motor men visst går bilen bra
Vill man fortsätta kan man borra upp blocket och byta till högkompskolvar och kortare och kraftigare vevstakar samt starkare vevaxel. Eller så köper man en helt ny motor eller en helt ny bil, se till så att det är en vw bara
Nu vart det kanske lite grötigt och jag är säker på att det finns massor av stavfel eller andra felaktigheter så rätta mej om det är något som är helt galet.
Lycka till
Senast ändrad Fre 07 dec 2007 11:53, ändrad totalt 1 gång
|
|
Berglund
Moderator Donator 50
Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm |
| Mån 19 nov 2007 14:40 |
|
Bra skit
Jag tror att alla bil ägare vill byta alla oljor, filter och remar men ekonomin tillåter inte när man vill göra så mycket annat med bilen. På något konstigt sätt så prioeterar(stavning) man det sist eller inte alls
Porta toppen har jag alltid undrat vad dom gär när dom gör de
|
|
picko
Donator 50
Golf 2 84 Förknasare Ort: Bräcke |
| Mån 19 nov 2007 17:42 |
|
Jag byter olja var 1500 mil samt filter rämmar kollas över när man har tid:P
soppa filtret har man ju inte bytt på et tag jobbigt o byta.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Mån 19 nov 2007 17:58 |
|
Tss, jag byter olja var 500 mil. stift och fördelare/rotor inför varje säsong.
friskt ska det va!
|
|
graul
|
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tor 06 dec 2007 12:21 |
|
"...få för lite bränsle (den går torrt), eller för mycket bränsle (den blir sur)...." haha verkar inte som du kan grunderna så bra trots allt. dem rikigta termerna är mager (när det är överskott av luft) och fet (när det är överskott av bränsle). Eller så kan man prata om lamda-värdet. Lamda under 1 så kör man fet o lamda över 1 så kör man magert
|
|
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa |
| Tor 06 dec 2007 13:15 |
|
| Ålle skrev: | "...få för lite bränsle (den går torrt), eller för mycket bränsle (den blir sur)...." haha verkar inte som du kan grunderna så bra trots allt. dem rikigta termerna är mager (när det är överskott av luft) och fet (när det är överskott av bränsle). Eller så kan man prata om lamda-värdet. Lamda under 1 så kör man fet o lamda över 1 så kör man magert  |
Så noga då, han kan väl grunderna om han kan meka golf och vi fattar vad han skriver, så det duger åt mig.....är inte så petnoga ”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
|
|
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tor 06 dec 2007 13:21 |
|
Inte jag heller men rätt ska vara rätt
|
|
GTIEXTREME
Donator 25
Golf 2 1,8 -91 Ort: Östra Göinge |
|
graul
|
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå |
| Lör 08 dec 2007 21:34 |
|
| Jag undrar vart man fyller på olja i den manuella lådan, tänkte byta olja in den men jag hittar bara pluggen på undersidan av lådan...uppe fanns det fler än en och jag vågar inte chansa
|
|
Loxarn
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 08 dec 2007 22:04 |
|
Finns på sidan.
dock smidigare att häla där hastighetsmätarvajern sitter
|
|
Loxarn
| Lör 08 dec 2007 23:34 |
|
| är det bara fylla på hela vägen upp tills d rinner över?
|
|
Putte
Donator 100
Golf 4 -01 2.0 Ort: Orust |
| Sön 09 dec 2007 0:50 |
|
Ska inte leka besserwisser här.
Men för mig är innebär inte en portning av toppen att stoppa i större ventiler.
Portning för mig är urfräsning eller enbart polering av insug och avgassidan på toppen för att få bort ojämnheter för bättre flöde. Däremot kan man ta steget längre och fräsa ur för större ventiler vilket är ett bra alternativ det med.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 09 dec 2007 12:52 |
|
| Loxarn skrev: | | är det bara fylla på hela vägen upp tills d rinner över? |
~2 liter.
häll tills de rinner ut pluggen på sidan. Förutsatt att den är lossad ^^
|
|
graul
| Mån 10 dec 2007 7:14 |
|
| Putte skrev: | Ska inte leka besserwisser här.
Men för mig är innebär inte en portning av toppen att stoppa i större ventiler.
Portning för mig är urfräsning eller enbart polering av insug och avgassidan på toppen för att få bort ojämnheter för bättre flöde. Däremot kan man ta steget längre och fräsa ur för större ventiler vilket är ett bra alternativ det med. |
Jag har i alla fall lärt mej att när man byter till större ventiler så kallas det portning, men som sagt jag kan ha fel
|
|
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn |
| Mån 10 dec 2007 9:46 |
|
| Finns det några vanliga fel om motorn dör när man gasar? Jag har bytt katalysator då den var slut och det blev mycket bättre men den dör lite ändå även om det är mycket bättre än innan. Har även bytt oljor och filter. Någon givare?
|
|
graul
|