Forum - Golf 1 (74-84) - Byte av värmepaket, jag har ingen aning hur man gör.

TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Sön 25 jan 2015 20:28 Svara med citat
Jag ska byta värmepaketet inne i instrumentbrädan, hur gör man? Vad tar man lös? Var börjar man?

H.J.L.H.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 27 jan 2015 0:39 Svara med citat
TheHmm skrev:
Jag ska byta värmepaketet inne i instrumentbrädan, hur gör man? Vad tar man lös? Var börjar man?

Bort med mittkonsol, fläktreglage etc, kontakter. Töm kylsystemet, bort med slangarna från värmepaketet, lossa hela fläktenheten (4 skruv eller mutter från akvariet) och ta ut fläktenheten.

Nu tittar du om du måste dela någonting mer eller om det bara är att dra ut värmepaketet, montering i omvänd ordning.
TheHmm
Tis 27 jan 2015 16:38 Svara med citat
Men det är en sånhär mittkonsol jag har... https://www.dropbox.com/s/en1kyrg45699udc/2014-09-25%2016.26.29.jpg?dl =0

Fläkten sitter under motorhuven... Därav förvirringen.

H.J.L.H.
r o l l e
Tis 27 jan 2015 17:17 Svara med citat
TheHmm skrev:
Men det är en sånhär mittkonsol jag har... https://www.dropbox.com/s/en1kyrg45699udc/2014-09-25%2016.26.29.jpg?dl =0

Fläkten sitter under motorhuven... Därav förvirringen.

Men fläkt och värmepaket sitter UNDER plåten som avgränsar motorum mot kupe, så de måste tas ut neråt inne i kupen. Och då måste du ta bort mittkonsolen bland annat, reglagen för fläkt och styrning av luft mot ruta/fötter etc.

Gör som jag skrev så blir det bra...
TheHmm
Tis 27 jan 2015 17:20 Svara med citat
Https://www.dropbox.com/s/npn7bx81t6pi323/2015-01-27%2017.18.29.jpg?dl =0

Sådär sitter den... fläkten ska jag inte behöva röra... (tror jag) den går absolut inte att ta ut nedåt.

Värmepaketet dras ut åt sidan som sagt...

Eller måste hela den där klumpen ut/bort för att jag ens ska få chans till att röra värmepaketet?

Plus att jag har en fet jävla balk i knähöjd...

Så det går som inte att dra ut hela paketet på bilden frammåt... måste vara uppåt då?

H.J.L.H.
r o l l e
Tis 27 jan 2015 20:12 Svara med citat
TheHmm skrev:
Https://www.dropbox.com/s/npn7bx81t6pi323/2015-01-27%2017.18.29.jpg?dl =0

Sådär sitter den... fläkten ska jag inte behöva röra... (tror jag) den går absolut inte att ta ut nedåt.

Värmepaketet dras ut åt sidan som sagt...

Eller måste hela den där klumpen ut/bort för att jag ens ska få chans till att röra värmepaketet?

Plus att jag har en fet jävla balk i knähöjd...

Så det går som inte att dra ut hela paketet på bilden frammåt... måste vara uppåt då?

Nu upprepar jag mig som en full och olycklig bargäst som berättar för bartendern för 27 gången på två timmar att han just blivit utkastad av kärringen, pengarna är slut (är ju smart om du vill köpa mer öl....)

Hoppas du börjar förstå.

DET ENDA SÄTT du kan byta ditt värmepaket på (eller sjävla värmeelementet) och snabbt ha bilen körbar är bort med mittkonsol, värmereglage etc, lossa sedan hela värmepaketet/fläkten med 4 muttrar (eller skruvar) och vätskeanslutningarna och ta den nedåt.
När du fått ur hela klumpen kan du få ur värmepaketet och byta det.

ALTernativet om du vill göra på något annat sätt, fram med tigersågen och såga bort den del av torpedväggen där ratten sitter fast och lägg någon annanstans. Nu kan du utan att ta bort hela fläktpaketet kanske skjuta ur värmepaketet och bara byta det.

Välj det du tycker verkar bäst.

Eller vill du att någon skriver att du kan göra på ett annat sätt (som inte alls fungerar)? OM du slutar titta på sprängskisser utan istället går ut och tittar hur det ser ut i bilen, så kanske du hittar vad som fungerar.
TheHmm
Tis 27 jan 2015 20:19 Svara med citat
Men eftersom det är en cab så sitter det en fet balk framför den.... måste jag ta lös den först?

H.J.L.H.
gtispecial
Golf 1 gti special Ort: Västerås
Lör 31 jan 2015 23:29 Svara med citat
Vad är felet på det du har nu går ju att byta cellpacketet utan att ta bort hela sitter en lucka på sidan vid ratten där slangarna går in i värmepaketet sitter med 1 eller 2 små skruvar

mk1 gti det du behöver när du behöver det
TheHmm
Lör 31 jan 2015 23:31 Svara med citat
Så jag sänker ner hela allt med flärpar och värmepaketet?

H.J.L.H.