Forum - Golf 1 (74-84) - Mk3 bakvagn på en Mk1?

Cpbox
VW Scirocco -77 Ort: Utomlands
Sön 22 feb 2015 19:45 Svara med citat
Funderar på att byta bakaxel/bakvagn på min Scirocco Mk1 -77. Har en från Mk3 CL -94 liggande.

Hur bra/dåligt passar dem? Är infästningen ens i närheten av likadan? Spårvidd, hjulbas?

Senast ändrad Tis 10 mar 2026 22:15, ändrad totalt 1 gång
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 22 feb 2015 20:31 Svara med citat
Cpbox skrev:
Funderar på att byta bakaxel/bakvagn på min Scirocco Mk1 -77. Har en från Mk3 CL -94 liggande.

Hur bra/dåligt passar dem? Är infästningen ens i närheten av likadan? Spårvidd, hjulbas?

Mvh Jens

passar lika bra som bakvagnen från en volvo 240 Smile

Däremot kan man flytta över axeltappar och alla bromsdelar mellan axlarna.
Cpbox
Sön 22 feb 2015 22:31 Svara med citat
r o l l e skrev:
passar lika bra som bakvagnen från en volvo 240 Smile

Däremot kan man flytta över axeltappar och alla bromsdelar mellan axlarna.
Haha, underbart! Hade hoppats på att vinna lite ökad spårvidd. Bilen är breddad men fälgarna jag vill använda är av hög-ET-sort.

Om inte det kanske kan vara så att Mk3ans axeltappar+bromsar etc gör att man kan få ökat spårvidd lite?

En annan vinst är ju att Mk3ans trumbromsar faktiskt fortfarande går att få tag på delar till.. Jag har de gamla-gamla-GTI-bromsarna på min mk1, 200mm... Var ett helvete att hitta backar till dem, redan för ett par år sedan.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 23 feb 2015 0:15 Svara med citat
Cpbox skrev:
Haha, underbart! Hade hoppats på att vinna lite ökad spårvidd. Bilen är breddad men fälgarna jag vill använda är av hög-ET-sort.

Om inte det kanske kan vara så att Mk3ans axeltappar+bromsar etc gör att man kan få ökat spårvidd lite?

En annan vinst är ju att Mk3ans trumbromsar faktiskt fortfarande går att få tag på delar till.. Jag har de gamla-gamla-GTI-bromsarna på min mk1, 200mm... Var ett helvete att hitta backar till dem, redan för ett par år sedan.

Axeltapparna är i stort sett lika, däremot har troligen axeltappen från A3 bilen urtag för ABS-givare vilket dina befintliga axeltappar inte har.

Och spårvidden kommer max ändras 5mm, troligen ej.

Ska du ändra spårvidden använd spacerplattor.
Cpbox
Mån 23 feb 2015 0:25 Svara med citat
r o l l e skrev:
Axeltapparna är i stort sett lika, däremot har troligen axeltappen från A3 bilen urtag för ABS-givare vilket dina befintliga axeltappar inte har.

Och spårvidden kommer max ändras 5mm, troligen ej.

Ska du ändra spårvidden använd spacerplattor.
Nja, ingen ABS på Mk3-bakvagnen. Men ska mäta avstånden själv och se för säkerhets skull, men förmodligen är det ingen idé då nej.

Jag vill helst skippa spacers, och hade en bakvagn liggande, så det var därför jag tänkte såhär. BIlen är breddad typ 5-6cm per sida, så det får bli ett par satans spacers i så fall...
Hjobo
Golf 1 CAB Ort: Hjo
Mån 23 feb 2015 9:22 Svara med citat
Glöm inte att regga vid en permanent ökad spårvidd! Smile