Hej.
Har plockat ur motorn och byter packningar m.m
Köpte Haynes och läste om hur man såg nollpunkten. Där står att man ska kolla i hålet vid lådan. Dock hade jag hunnit lossa lådan och den är vid sidan om:(
Vad kan jag göra för att säkerställa inställningen?
Måla på den gamla remmen och på hjulen så jag vet vart de satt och sedan överföra markeringar till ny rem. Det står att motorn är nollad när både avgas och insug på cylinder 1 är i topp. Vilken är 1:an. Närmast kamremmen eller längst ifrån?
När man kollar ner i hålet så ser man en liten pil på svänghjulet. jag satte dit lådan med 2 skruv bara för att kika, men då hade ja motorn ur bilen så var ju lite lättare än om du kanske har den i. kamaxeln är det ett spår i på höger sida (framifrån sett) där man kan lägga en plåtbit för att låsa den
Hålet i sprängkåpan. Det är bara så att du ser hela pilen i hålet, tips är ju att kolla lite mer exakt hur de ser ut om du inte tagit av remmen än.
Men när ja hoppa ett steg fram eller bak med remmen på hjulet så syntes inte hela pilen i hålet så de fanns bara ett bra läge
Jag har kvar remmen. Men låda och koppling bortplockat för utbyte. I och med det försvann alltså vevens nollpunkt?
Så för att ta av remmen behöver jag märka den gamla låsa kammen i bakkant med passbit samt pumphjulet med en bult. å borde jag klara mig så länge inte märkningarna försvinner från remmen. Men vill gärna säkra veven då jag senare skall byte packningarna både fram och bak då de läcker..
Jag plockade lös spridaren och mätte med en indikatorklocka och förlängare när kolven på ettans cylinder vände.
Hade motorn på bänken i och med motorbyte.