Forum - Golf 1 (74-84) - Caddy mk1 ke-jet problem

VWallin
Golf 2 VR6 Turbo -88 Ort: Östersund
Ons 25 mar 2015 15:54 Svara med citat
Har bytt motor i min caddy mk1 och passade på att bygga om till 2l 2e block osv. Nu när jag skulle igång med skitet så vägrar den. Har felsökt och rengjort så gott jag kunnat. Den verkar inte orka lyfta mätskivan i bränslehuvudet. hjälper man den upp med handen så startat bilen och man kan utan problem hålla liv i den. Är det styrtrycksregulartorn eller är det något annat som spökar? Har inte rört det sprutet förutom att plocka bort det från gamla motorn och monterat på nya. Har ju försträngt allt sånt här mekaniskt skit sen man började med elektroniska
sprut.

Tacksam för svar!
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Ons 25 mar 2015 17:57 Svara med citat
Tjuvluft, luften kommer in någon annanstans än förbi mätskivan, så mätskivan lyfts inte.

H.J.L.H.
VWallin
Ons 25 mar 2015 19:28 Svara med citat
Nein inga läckage någonstans tyvärr!
TheHmm
Ons 25 mar 2015 23:12 Svara med citat
Men... bränsletrycket? har du möjlighet att testa det? har du inte det kan du med en kattstrypare (buntband för er skåningar) nypa åt soppaledningen precis efter tryckregulatorn (lilla fjädern), då höjs trycket, om det fungerar då så är det bara kolla allt som har med bränsletryck att göra.

H.J.L.H.
VWallin
Tor 26 mar 2015 17:53 Svara med citat
Ja jag kan nog fixa prylar för att mäta trycket men som en nödlösning ikväll så kan jag prova med straps Wink Vad menar du med lilla fjädern? Menar du bara returen? Isåfall provade vi det och den går inte ändå. Startar bara till på kallstartsspridaren i1sec sen dör den...börjar på allvar hata den här bilen!
TheHmm
Tor 26 mar 2015 18:57 Svara med citat
VWallin skrev:
Ja jag kan nog fixa prylar för att mäta trycket men som en nödlösning ikväll så kan jag prova med straps Wink Vad menar du med lilla fjädern? Menar du bara returen? Isåfall provade vi det och den går inte ändå. Startar bara till på kallstartsspridaren i1sec sen dör den...börjar på allvar hata den här bilen!

När du flyttade över spridarna, kollade du deras packningar? För om de är spruckna så kommer det inget bränsle.

De kan spricka av att tas lös.

H.J.L.H.
VWallin
Tor 26 mar 2015 19:02 Svara med citat
Spridarna är det inget fel på. Bilen går ju om man håller upp mätskivan. Den orkar inte suga upp den tillräckligt för att den ska gå utan hjälp.
TheHmm
Tor 26 mar 2015 19:50 Svara med citat
VWallin skrev:
Spridarna är det inget fel på. Bilen går ju om man håller upp mätskivan. Den orkar inte suga upp den tillräckligt för att den ska gå utan hjälp.

Men om den suger luft förbi spridarna, menar jag.

Är bränslepumpen okej?

Om motorn inte orkar få upp skivan så har du tjuvluft runt spridarna eller gasspjället eller liknande, om den får upp skivan men inte nog bränsle kommer fram är det problem med bränsletrycket eller bränslehuvudet.

H.J.L.H.
VWallin
Tor 26 mar 2015 20:00 Svara med citat
Bränslepumpen funkar. Ska mäta och kolla vad det är för tryck.
ingen tjuvluft. Har tömt en hel flaska bräkleen på varenda skarv, slang och spridare. Ingen reaktion.
TheHmm
Tor 26 mar 2015 21:26 Svara med citat
VWallin skrev:
Bränslepumpen funkar. Ska mäta och kolla vad det är för tryck.
ingen tjuvluft. Har tömt en hel flaska bräkleen på varenda skarv, slang och spridare. Ingen reaktion.

Spännande, återkom när du provat höja trycket.

H.J.L.H.
VWallin
Fre 27 mar 2015 21:22 Svara med citat
Systemtrycket är ok på 5.5bar men styrtrycket är åt helvete på 8bar. Ska vara runt 1bar vad jag läst. 1.8t konvertering börjar närma sig. Skit ke-jet runk!
TheHmm
Mån 30 mar 2015 1:10 Svara med citat
VWallin skrev:
Systemtrycket är ok på 5.5bar men styrtrycket är åt helvete på 8bar. Ska vara runt 1bar vad jag läst. 1.8t konvertering börjar närma sig. Skit ke-jet runk!

Om det är för högt så dör den också, kolla efter en böjd soppaledning eller om det kommit skit i filtret.

Det är inte direkt många saker som kan gå fel. Men 8bar är på tok för mycket.

H.J.L.H.
VWallin
Mån 30 mar 2015 20:39 Svara med citat
Tät retur till tanken var problemet till det skyhöga styrtrycket. Tror du den startade sen? Nej! Slutade med att vi monterade isär hela kjet huvudet och rengjorde och justerade allt från grunden. Då startade äntligen sattyget! Ska aldrig mer skruva kjet efter detta!
TheHmm
Tis 31 mar 2015 1:38 Svara med citat
VWallin skrev:
Tät retur till tanken var problemet till det skyhöga styrtrycket. Tror du den startade sen? Nej! Slutade med att vi monterade isär hela kjet huvudet och rengjorde och justerade allt från grunden. Då startade äntligen sattyget! Ska aldrig mer skruva kjet efter detta!

Se, lättmekat! ^^

H.J.L.H.