Forum - Golf 1 (74-84) - Turbotryck

VVilliam
Golf 1 1.6D -82 Ort: Mariestad
Lör 18 apr 2015 16:58 Svara med citat
Hej, jag har lite problem, hur skall jag koppla på turbotrycks mätaren? när jag har det enligt bild så visar mätaren - tryck (den genomskinliga slangen på t-korset) skall man helt enkelt inte sätta den såhär eller är det något fel? Bild

undrar också om någon vet hur jag ställer upp trycket på turbon Bild
MRNA
Transporter 3 1,6TD DH Ort: Boden
Ons 22 apr 2015 15:00 Svara med citat
Slangen som du kopplat i manometern på är slangen till vakumklockan för tillsatsbräsle. Den ska öppna och skjuta in mer bränsle i motorn när laddtrycket ökar. Så den borde visa mer undertryck när du gasar.

Laddtrycket ställer du genom att spänna fjädern på wastegaten hårdare. På wastegateklockan sitter det en pinnbult med insexskalle och en låsmutter. Om du skruvar den inåt så ansätter du fjädern hårdare och ventilen öppnar senare.
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Tor 23 apr 2015 22:50 Svara med citat
Jag har kopplat min laddtrycksmätare som du. fast har T kopplat så de vlir rakt flöde från insuget till
pumpen och pipen kopplad till laddtrycksmätaren.
fungerar kanon på min

laddtrycket.

På bild nr 2 har du den svarta grejen på insuget (överladdsskydd) spänn skruven i mitten.
annars kan du ändra wastegaten hur mycket du vill för den släpper ut tryck över 0,6 bar.
eller plocka bort den så ska du se du får laddtryck Wink plugga hålet där den sitter och håll koll på laddtrycket

Mk2 16v real power
oops_164
Golf 4 99:a Ort: Skåne
Fre 24 apr 2015 8:55 Svara med citat
Hjälper inte speciellt mycket om du bara ställer på laddtrycket.
Då måste kunna tillföra mer bränsle också.

Ställ på pumpen så följer laddtrycket med en del också.

Gör inte jag det så gör nån annan det!!!
VVilliam
Golf 1 1.6D -82 Ort: Mariestad
Fre 24 apr 2015 9:14 Svara med citat
Tackar för svar! Skall hem å koppla mätaren såsom du har lunna.
ja självklart ställer jag på pumpen också Smile