Forum - Golf 1 (74-84) - Nyköpt golf 1a GTD! problem som finns

joakimahl93
Golf 1 1.6 GTD 83 Ort: Gotland
Mån 02 mar 2015 18:20 Svara med citat
Hejsan! nyss köpt en golf 1a GTD från 83.

kört 6 mil idag och märkt vad som finns att fixa.

1: hastighetsmätaren ur funktion, enkelt svårt? var börjar man felsöka`?

2:fläktar värme till framrutan men kall luft till övriga ställen???

3:när jag försökte testa bak torkaren så hörde man bara ett högt konstigt ljud?(medans man tryckte in spaken)

4: köpte bilen utan att den startade(pga alger i tank) så vi har kört runt dieseln i tanken och sen forslat ut den men maskin och slangar (trädgårdspump eller va det va) upprepades2 gånger, därefter tvättat filtret so sitter i tanken, samt bytt bränsle filtret OCH satt 1 extra litet universal filter strax innan filtret och slängt i dieselbiocid...
men efter dessa 6 mil idag så började den få dåligt med diesel i slutet och hoppa till lite, kom fram dit jag skulle och stängde av bilen, öppna huven och såg att de knappt var diesel i universalfiltret(genomskinligt så man kan se in) så kanske var nåt som proppat igen i slangen, startade upp bilen igen och gick utför att se hur det såg ut och betedde sig i filtret.
först fylldes filtret fullt direkt! men kort därefter såg man att de kom väldigt lite bränsle genom filtret...
kan det vara bränslepumpen som är lite lat? eller är det helt enkelt proppar i slangar?[/b]
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 02 mar 2015 21:55 Svara med citat
joakimahl93 skrev:
Hejsan! nyss köpt en golf 1a GTD från 83.

kört 6 mil idag och märkt vad som finns att fixa.

1: hastighetsmätaren ur funktion, enkelt svårt? var börjar man felsöka`?

2:fläktar värme till framrutan men kall luft till övriga ställen???

3:när jag försökte testa bak torkaren så hörde man bara ett högt konstigt ljud?(medans man tryckte in spaken)

4: köpte bilen utan att den startade(pga alger i tank) så vi har kört runt dieseln i tanken och sen forslat ut den men maskin och slangar (trädgårdspump eller va det va) upprepades2 gånger, därefter tvättat filtret so sitter i tanken, samt bytt bränsle filtret OCH satt 1 extra litet universal filter strax innan filtret och slängt i dieselbiocid...
men efter dessa 6 mil idag så började den få dåligt med diesel i slutet och hoppa till lite, kom fram dit jag skulle och stängde av bilen, öppna huven och såg att de knappt var diesel i universalfiltret(genomskinligt så man kan se in) så kanske var nåt som proppat igen i slangen, startade upp bilen igen och gick utför att se hur det såg ut och betedde sig i filtret.
först fylldes filtret fullt direkt! men kort därefter såg man att de kom väldigt lite bränsle genom filtret...
kan det vara bränslepumpen som är lite lat? eller är det helt enkelt proppar i slangar?[/b]

Du har en vajer ifrån växellådan till hastighetsmätaren, koppla loss vajern tex vid hastighetsmätaren och se om vajern snurrar när du kör. Så får du fundera ut beroende på resultat hur du ska gå vidare.

Angående dieselproblem, du verkar ha blivit en fena på att bada i diesel. Det är väl bara att kolla om det kan komma fram diesel eller om det är igenproppat? Finns inga genvägar...

Bakrutetorkaren, lyssna varifrån det kommer ljud.
joakimahl93
Ons 04 mar 2015 9:22 Svara med citat
Tack!

har kommit fram till att hastighetsmätarkabeln är kass...

Någon som vet ifall mätarwiren ifrrån golf 2or passar?
vet en kille som har en från en 85a gti, men han skall köra 12 mil tur och retur för att hämta den så kunde vart skönt o höra om den passar redan nu?
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Ons 04 mar 2015 14:12 Svara med citat
joakimahl93 skrev:
Tack!

har kommit fram till att hastighetsmätarkabeln är kass...

Någon som vet ifall mätarwiren ifrrån golf 2or passar?
vet en kille som har en från en 85a gti, men han skall köra 12 mil tur och retur för att hämta den så kunde vart skönt o höra om den passar redan nu?

Lägg upp en bild på ditt mätarhus?

Ehem, sedan är det så med golf 1or att värme bara kommer från golvet och rutan, de andra är bara till för kalluft.

H.J.L.H.
joakimahl93
Sön 08 mar 2015 17:58 Svara med citat
Hastighetsmätare fixad!
tack TheHmm då vet jag det Smile!

Ny sak att ta tag i!
vattenpöl på golvet både på passagerarsidan och förarsidan, ingenting i skuffen...
Är det plasten i dörrsidorna som brukar vara boven på golf 1orna?
tätlisterna på båda dörrarna har lite skavanker ser jag men kanske inte brukar vara problemet?
och det verkar vara torrt i mitten av bilen och inge fukt runt taköppningen heller
TheHmm
Sön 08 mar 2015 18:26 Svara med citat
joakimahl93 skrev:
Hastighetsmätare fixad!
tack TheHmm då vet jag det Smile!

Ny sak att ta tag i!
vattenpöl på golvet både på passagerarsidan och förarsidan, ingenting i skuffen...
Är det plasten i dörrsidorna som brukar vara boven på golf 1orna?
tätlisterna på båda dörrarna har lite skavanker ser jag men kanske inte brukar vara problemet?
och det verkar vara torrt i mitten av bilen och inge fukt runt taköppningen heller

Sittet regnskyddet där det ska under huven?

H.J.L.H.
joakimahl93
Sön 08 mar 2015 18:37 Svara med citat
Det får jag ta en titt på imorgon, men vad jag får för mig så skall de sitta där det ska Smile
joakimahl93
Fre 13 mar 2015 19:14 Svara med citat
Vattenpölen får vänta!

bilen besiktades idag, gick nästan igenom.... endast 1 bromsslang att bytas Very Happy

Men de jag helst vill få fixat just nu är, den hoppar till lite efter man kört en stund, stannar man bilen och öppnar huven så ser man att det åker massa luftbubblor ifrån pumpen tillbaka till filtret, har även satt ett extra litet filter innan standard filtret som då ser ut att vara tomt när man stängt av bilen...

drar in luft nånstans?
kanske är dåligt att sätta ett minifilter på sättet vi gjort?
Bild
TheHmm
Lör 14 mar 2015 14:55 Svara med citat
Är båda pumparna fräscha?

H.J.L.H.
joakimahl93
Lör 14 mar 2015 15:43 Svara med citat
Finns bara 1 pump på denna om jag inte har fel?
TheHmm
Lör 14 mar 2015 16:17 Svara med citat
joakimahl93 skrev:
Finns bara 1 pump på denna om jag inte har fel?

Just ja, diesel

H.J.L.H.
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Sön 15 mar 2015 14:08 Svara med citat
Inga skarvar längs med slangen som läcker?
Verkar ju lustigt att du är luft bubblor i matar slangen.
Annars är de kanske din pump som ej orkar hålla tryck.
Hade samma problem innan min blev renoverad

Mk2 16v real power
oops_164
Golf 4 99:a Ort: Skåne
Sön 15 mar 2015 14:12 Svara med citat
Testa att sätta en extra bränslepump.

Gör inte jag det så gör nån annan det!!!
joakimahl93
Mån 16 mar 2015 16:38 Svara med citat
är i oskarhamn för tillfället så kan inte kolla så mycket denna vecka, men innan jag drog iväg så testade jag att starta den igen, men nu visade det sig att de var tomt med diesel i den genomskinliga slangen till pumpen??
Kan all luft trycka tillbaka bränslet så mycket så de blivit tomt nära pumpen??
oops_164
Golf 4 99:a Ort: Skåne
Mån 16 mar 2015 17:33 Svara med citat
joakimahl93 skrev:
är i oskarhamn för tillfället så kan inte kolla så mycket denna vecka, men innan jag drog iväg så testade jag att starta den igen, men nu visade det sig att de var tomt med diesel i den genomskinliga slangen till pumpen??
Kan all luft trycka tillbaka bränslet så mycket så de blivit tomt nära pumpen??

Har du läck nånstans så ja.

Gör inte jag det så gör nån annan det!!!
lunna
Tis 17 mar 2015 8:11 Svara med citat
Precis samma fenomen som jag hade.
Monterade en hjälp pump nere vid tanken så gick de. Smile
Sen fick jag pumpen renoverad så gick han felfritt sen Smile

Mk2 16v real power
joakimahl93
Tis 17 mar 2015 16:38 Svara med citat
Tack lunna!
ska byta filter och nån bränsleslang när jag kommer hem men kanske är pumpen man kommer fram till endå.
vart fick du den renoverad? troligtvis inget jag lär fixa själv, finns väll inte många verkstäder som köper in renoveringssatser till gammal golf 1a diesel pump antar jag?
TheHmm
Tis 17 mar 2015 16:55 Svara med citat
joakimahl93 skrev:
Tack lunna!
ska byta filter och nån bränsleslang när jag kommer hem men kanske är pumpen man kommer fram till endå.
vart fick du den renoverad? troligtvis inget jag lär fixa själv, finns väll inte många verkstäder som köper in renoveringssatser till gammal golf 1a diesel pump antar jag?

Hitta ett serienummer på pumpen och googla. Kanske går att hitta helt ny billigt.

H.J.L.H.
joakimahl93
Sön 29 mar 2015 20:02 Svara med citat
Broms slangen bytt!
Bytte slangen som går från bränsle filtret in i pumpen samt bytte filter igen,nu verkar den gå normalt faktist, så förhoppningsvis behövs de inte fixas med pumpen Smile (inte kört så mkt än dock)

märkte att hastighetsmätarnålen vibrerar lite i mätarhuset, vanligt eller ej? vajern är ju nybytt som sagt...
joakimahl93
Ons 01 apr 2015 13:42 Svara med citat
Någon med tips på vad som är lite lämpligare att använda som plugg? skruven hållet inte jättetätt precis!
Bild

Och vad kan detta vara för uttag?
Bild
johan501
VW Jetta 1.6 -82 Ort: Umeå
Lör 04 apr 2015 10:52 Svara med citat
Plugga där? Varför?? Koppla som det ska sitta istället så slipper du problem..
joakimahl93
Lör 04 apr 2015 11:27 Svara med citat
Skruven har suttit där sen förra ägaren, fick höra att de skall vara tillpluggat där... Men jag är inte speciellt bilkunnig, speciellt inte dieselkunnig...
Så hur skall det egentligen vara??
lunna
Lör 04 apr 2015 14:21 Svara med citat
Där ska vara slang imellan alla spridar returer men den sista är pluggad. Va lika dant på min gtd.
Och mk2 td.
Uttaget invändigt ser ut som ett vanligt 12v uttag för liten "cuggarettändare"

Mk2 16v real power
joakimahl93
Lör 04 apr 2015 14:40 Svara med citat
Gött då är det som de skall vara!
Uttaget lär nog försvinna!
johan501
VW Jetta 1.6 -82 Ort: Umeå
Ons 08 apr 2015 23:54 Svara med citat
Ja jag får be om ursäkt så klart.. såg i syne och trodde det var 3ans spridare. det ska vara pluggat där som lunna redan har skrivit, jag skulle ha letat efter en skruv som passar bättre tillsvidare och sen se om man kan hitta en sån där plugg att köpa på ebay eller liknande.
MRNA
Transporter 3 1,6TD DH Ort: Boden
Ons 22 apr 2015 15:08 Svara med citat
Det finns att köpa en enkom kådis till returnippeln. Kika runt lite på internet så ska du hitta dom.