Hej ärade VW-Vänner!
Jag och min sambo är sedan en vecka tillbaka ägare av en Passat 2.8l V6 Syncro. När vi köpte den så fick vi lite småfel på köpet som jag skulle vilja ha er hjälp med att reda ut.
För att vara kort och koncis; Tempmätare och bränslemätare är döda. Eller det är fel att säga döda för ström kommer det fram till dom. När man vrider på tändningen så hoppar nålarna upp på nollstrecket. Bränslemätaren ligger på nollan ALLTID! Tempmätaren kan röra sig MAX ett par millimeter om man gasar på riktigt ordentligt men den sjunker direkt om man släpper gasen.
Så, vad tror ni att detta kan bero på? Gissningar, kvalificerade gissningar, korkade gissningar, skämtsamma gissningar... ALLT är välkommet!
[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s261x260/1102 8967_10153381836134530_8031602627262306637_n.jpg?oh=55d9da770ff029f099 bf43a5d065c198&oe=56170BCB[/img]
EDIT: Ursäkta dubbelposten. Webläsaren ballade ur lite.
Efter att just fixat ett par sådana fenomen på två identiska VW modeller var det samma fenomen med instrumenthuset osv,, där var det i båda fallen gällande tankmätaren var jordfel.
Alltså ingen jord till tankgivaren vid tanken, ordnade detta med en egen jord till denna och tankmätarna fungerade sedan klanderfritt.
Med temperaturmätaren var det så dess temperaturgivare som var defekta.
Aha. Var satte du jorden i dessa fall? Var det bak vid armaturerna eller längre fram i kabelstammen? Och du råkar inte veta vilken av dom fyra kablarna som kan tänkas vara jord?
Mätte enkelt bara upp om det fanns jord till armaturen vid dess kontaktstycke ovanpå tanken, vilket i båda fall var kabelbrott.
De är en brun kabel du enkelt kan kontrollera att det finns jord till och jordar du den lila/svarta kabeln med tändningen påslagen ska tankätaren gå upp till max. Gör den inte det kan man misstänka trasig mätare.
Så i båda egna fallen var det alltså jordkabeln till tankarmaturen det var brott på.
Där jag enklast i båda fallen drog en egen jordkabel med en lödd förgrening drog till ny jordpunkt i mer skyddad miljö bakom högerbakljus.