Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Golf VR6 95-98 vs Polo GTI 00-01

Pappi
Ingen VW Ort: Degerfors
Sön 06 jan 2008 19:10 Svara med citat
Hej!

Bil ska köpas nu i mars månad, vilket inte är så länge kvar. Har nästan bestämt mig vilken bil av dessa två jag ska ha, budgeten är densamma som förut 50000:-

Jag är ute efter är eran åsikt om vilken av dessa två bilar ni hade valt och varför.

Köper jag en Golf VR6 så är det första jag ska göra är att renovera motorn och byta koppling. Kommeratt byta det mesta som går när det gäller motorn. Har hittat en del fräscha VR6:or på blocket som kostar 35000:- + går säkert att pruta ner lite, men pengarna som blir över går till renoveringen av motorn.

Det är FWD jag ska ha på VR6:an och inte Syncro så alla vet Razz

Polo GTI finns det inte så många av på blocket, men finns en del som kostar 55000:- + som ser riktigt fräscha ut.

Jag tycker att båda bilarna ser ok ut orginal, sen så finns det många möjligheter att göra dom snyggare med Very Happy

VR6 har ju 174hk och GTI har 125hk vilket skiljer sig en del, men det är inte hästarna som gör de svåra för mig att välja någon av dessa bilar. Golf är ju ganska så gammal bil, kan bli mer problem med tiden med en sådan. GTI är betydligt nyare och säkert stabilare när det gäller krångel/reparationer i framtiden.

Vad hade ni gjort i mitt läge? Valt en äldre eller nyare bil och varför?

Mvh Pappi

Livin' Loud
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 06 jan 2008 19:16 Svara med citat
Jag hade spanat lite efter en lupo gti.
Men ska du leta vr6 så kolla efter nån som gått relativt få mil

mk2 vr6
Pappi
Sön 06 jan 2008 19:38 Svara med citat
Lupo är inget alternativ alls. Golf VR6 eller Polo GTI är det som gäller Very Happy

Livin' Loud
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 06 jan 2008 19:39 Svara med citat
Varför inte lupo?
den sär snyggare än polon Razz
Provkör en iaf Razz

mk2 vr6
Pappi
Sön 06 jan 2008 19:43 Svara med citat
Visst är Lupo nice bilar.
Men mitt krav är 5dörrars, och det finns tyvärr inte på Lupo Sad

Polon kan ju bli ruggigt fet faktiskt, men det är svårt val där mellan VR6 och GTI.

Livin' Loud
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 06 jan 2008 20:04 Svara med citat
Jag hade nog kört på polon Regular Smiley kan tyvärr inte motivera mitt svar men det låter bra Wink

Offtopic: finns inte polon med 1.8T?
Pappi
Sön 06 jan 2008 20:18 Svara med citat
Hehe ok tråkigt att du inte kunde motivera, gör de inte lättare för mig Very Happy

Finns inge 1.8T på Polo tyvärr Razz

Livin' Loud
Genuine
Caddy Typ 9U -00 Ort: Malmö
Mån 07 jan 2008 7:19 Svara med citat
Jag känner lite såhär. Polon är ju nyare, med allt vad det innebär och GTI versionen ser jävligt frän ut, drar inte mycket soppa och är behaglig o köra. Dock kan jag inte direkt säga att Polon var särskilt upphetsande att köra. Visst, den är kul när den svänger (med lågprofil och hårda fjädrar ännu roligare) men inte mycket mer än så.

VR6an däremot är ju nästan himmelsk att köra. Bra vridmoment, 20hk mer, men också något äldre och med 3-8 vintrar mer på nacken. Dessutom står det en virvel i tanken om högerfoten är tung. Räkna med 1.0-1.1 blandad körning. Kanske något mindre om du går igenom motorn grundligt.

Väljer du mellan två standardbilar så lutar det åt Polo. Hittar du däremot en "kittad" Golf med poplåda, fälgar, sänkning eller nåt sånt trevligt, lutar det mer åt Golfen.
Pappi
Mån 07 jan 2008 8:40 Svara med citat
Tjena Genuine.

Jag känner samma där när det gäller Polo GTI, har aldrig kört en sådan så jag vet inte hur det känns, men kan tänka mig att man tröttnat ganska snabbt på dom dära 12hk Very Happy hur är kvalitén på Polon, lär vara ganska lika som Golfen eller.

Ja VR6:an är faktiskt underbart, det är väl 50hk mer och inte 20hk Very Happy vridmomentet är inga alls fel på heller, har hört att VR6 drar en hel del bensin faktiskt, men smakar det så kostar det Very Happy

Båda bilarna ska stylas oavsett vilken jag väljer, sänkning kommer även att ske. Vad menar du med Golf med poplåda?

Mvh Pappi

Livin' Loud
graul
Mån 07 jan 2008 9:23 Svara med citat
Poplåda = baslåda Wink

jag tror att polon kan vara ett lite annorlunda val om du har hållit på med golfar ett tag, det finns ju hur mycket styling/trim som helst till dom också Regular Smiley
dessutom är den ju nyare och känns väl allmänt frächare inuti också. är det en 6N eller en 9n?
Genuine
Mån 07 jan 2008 9:39 Svara med citat
Pappi: Gick lite snabbt på tagentbordet där, men du fattar principen. Wink
Men som sagt, Polo GTI org. slår Golf vr6 org. Men en smakfullt stylad golf slår polon i alla väder. Kolla bara inspirationstråden så förstår du vad jag menar. Regular Smiley

graul: 6N om vi snackar en 00a
Bild
Pappi
Mån 07 jan 2008 9:40 Svara med citat
Jaha haha fan vad dum man kan vara ibland då Wink Fast jag vill bygga mitt eget ljudsystem Very Happy ja Polon är betydligt fräschare inuti än Golfen då den är nyare osv. Men köper jag mig en Polo så blir det 6N

Livin' Loud
Pappi
Mån 07 jan 2008 10:26 Svara med citat
Genuine.

Haha jo då jag fattade principen Wink
Jag tycker också att Polo GTI slår VR6 org, mestadels för att det är nyare och stabilare bil. Men båda går ju att göra ruggigt fina. Inspirationstråden vad menar du Very Happy

Mvh Pappi

Livin' Loud
$nuff3Gull
Donator 25 Golf 2 -88, Mk1 rally -80 Ort: Uppsala
Mån 07 jan 2008 12:38 Svara med citat
Http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=4154 Thumbs up
Pappi
Mån 07 jan 2008 12:53 Svara med citat
$nuff3Gull skrev:
Http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=4154 Thumbs up

Sitter på jobbet nu så jag kan inte se alla bilderna Very Happy
Ska kolla när jag kommer hem Wink

Livin' Loud
graul
Mån 07 jan 2008 14:08 Svara med citat
Visst tigger framspoilern om att man man ska ersätta gallret i mitten med en intercooler Twisted Evil
Pappi
Mån 07 jan 2008 14:11 Svara med citat
graul skrev:
Visst tigger framspoilern om att man man ska ersätta gallret i mitten med en intercooler Twisted Evil

Hänger inte med nu Very Happy snackar vi VR6 eller Wink

Livin' Loud
graul
Mån 07 jan 2008 14:15 Svara med citat
Nej bilden på polon Regular Smiley
graul
Mån 07 jan 2008 14:16 Svara med citat
Undrar om jag inte hade valt golfen ändå... hmm. jo det ade jag nog Smile
Pappi
Mån 07 jan 2008 14:18 Svara med citat
Hehe ok Very Happy
Det är ju så ruggigt snyggt med en fet intercoler som syns RazzRazz

Livin' Loud
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 07 jan 2008 17:33 Svara med citat
Polon behöver väl inte vara särskilt mycket nyare än goffen?
beror ju vilken generation man ger sig på

mk2 vr6
graul
Mån 07 jan 2008 18:17 Svara med citat
Pappi skrev:
Golf VR6 95-98 vs Polo GTI 00-01
Wink
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 07 jan 2008 18:35 Svara med citat
Okej då Razz :c

mk2 vr6
Pappi
Tis 08 jan 2008 8:06 Svara med citat
Så Polon är aningen nyare än Golfen Very Happy
Men VR6:an har världens underbaraste motorljud. RazzRazz

Livin' Loud
Genuine
Tis 08 jan 2008 9:24 Svara med citat
Pappi skrev:
Så Polon är aningen nyare än Golfen Very Happy
Men VR6:an har världens underbaraste motorljud. RazzRazz
Äh, provkör VR6n. Gå ner i tvåan i rondellen i 40-50. Halvvägs igenom ger du full gas, väl ute ur rondellen i full kontroll slänger du i trean, låter den dra till rödmarkering innan du slänger i 4an. Då vet du varför du ska köpa vr6n.
graul
Tis 08 jan 2008 10:18 Svara med citat
Jag har funderat och valet är ju jätteenkelt Regular Smiley polo med vr6a Very Happy lägg ner ett halvår på konverteringen så har du sveriges ballaste polo sen Wink
Pappi
Tis 08 jan 2008 10:48 Svara med citat
Genuine skrev:
Äh, provkör VR6n. Gå ner i tvåan i rondellen i 40-50. Halvvägs igenom ger du full gas, väl ute ur rondellen i full kontroll slänger du i trean, låter den dra till rödmarkering innan du slänger i 4an. Då vet du varför du ska köpa vr6n.

Haha Very Happy ja det får jag testa faktiskt, men en polare har en VR6 och den går riktigt nice, sen ljudet i den är mumma alltså. Bilen är som en gocart Wink

Livin' Loud
Pappi
Tis 08 jan 2008 10:48 Svara med citat
graul skrev:
Jag har funderat och valet är ju jätteenkelt Regular Smiley polo med vr6a Very Happy lägg ner ett halvår på konverteringen så har du sveriges ballaste polo sen Wink

Det vore så jävla grymt faktiskt, men det är sånt jävla jobb sen stora kostnader, sen så har jag inte så mycket kompetens för sådanna saker, men i framtiden vem vet Very Happy

Livin' Loud