danimahler
Passat 5 2,3 vr5 Ort: Sollefteå |
| Fre 30 okt 2015 9:30 |
|
Hallådär!
Passaten har gått ojämnt sedan vi köpte den. Men nu efter ett år har jag lyckats få bukt med problemet.
Problemet var att bilen gick ojämnt på tomgången (pendlade mellan 1200 och 1400 varv) när den blev varm. Bilen fungerade bra när den va kall men när arbetstempen uppnåddes så blev den orolig och gick riktigt ryckigt vid låga varvtal (runt just 1200-1400varv). Även farthållaren gav upp i samband med oroligheterna men fungerade bra igen när bilen va kall.
Jag fick måånga olika tips om att kontrollera vacuumslangar efter läckage osv. Hittade inget läckage. Bytte en ventil utan skillnad. Tändningen byttes + tändstift och tändkablar. Byte av lmm. Kalibrera spjällhuset.. inget hjälpte.
Lösningen var att köpa nytt gasspjäll / spjällhus. Nytt kostade runt 6000kr. Därför gav jag mig på begagnatmarknaden (ca 1000kr). Nu går passaten som en dröm! Jämn tomgång och farthållaren fungerar!
Anledningen till att jag berättar den långa historien är att jag hoppas någon annan får nytta av informationen. Jag vet hur frustrerande det är när man inte hittar rätta lösningen.
Nu till mitt fortsatta "problem". Den har alltid varit lite svårstartad kall.. eller, den startar alltid. Men man får gnugga rätt länge ibland. Så hostar den igång sakta men säkert.. iband går den igång och dör inoom 1sek. Sedan startar den och går som vanligt. Ungefär som att den inte har soppa hela vägen fram till motorn och man får "gnugga" fram den.
Finns det något sätt jag kan kontrollera detta ellet om någo har något annat tips som kan lösa problemet?
Mvh Daniel
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
|
danimahler
Passat 5 2,3 vr5 Ort: Sollefteå |
| Fre 30 okt 2015 14:05 |
|
Tack för svar!
Känns faktiskt lite som att bränsletrycksregulatorn skulle kunna vara nåt att kika på.
Har du någon koll på vars den brukar sitta?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Fre 30 okt 2015 18:18 |
|
Inte helt hundra vart den sitter på den maskinen,,, men kika vid bränslerörens slutända innan returslangen tar vid.
Där brukar bränsletrycks regulatorn sitta, man kan även temporärt ansluta en bränsletrycksmätare någonstans mellan bränslepumpen och regulatorn. Och läsa av att bränsletrycket är jämt och okey...
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|