Upptäckte vid oljekontroll förra veckan att oljestickan var lite "smörig" från övre delen ner mot mitten av stickan. Det var lite låg nivå på oljan så jag pytsade i lite och tänkte att det är säkert kondens bara. Men då jag pendlar med bilen ca 12mil/dag så tyckte jag att det borde väl ändå inte bildas kondens vid längre körningar? Hur som helst så noterade jag igår att även kylvätskan låg lite i underkant på nivåstrecket, så jag fyllde även upp det igår. I morse när jag var på väg till jobbet i -19grader så rusade tempen upp mot det röda och varningslampan började lysa ilsket rött varpå jag stannade direkt. Nu undrar man ju vad som kan ha hänt, vad kan vara fel? Är det något som är igensatt i kylsystemet (bilen står i varmgarage) eller kan det vara topplockspackningen som gått i pension? Vattenpumpen? Kollade så att remmar och så satt på plats, men allt ser ok ut Bilen är en Passat 1,8T-02 som rullat ca 30K mil. Finns det någon här på forumet som kanske har några idéer eller tips att komma med så tar jag tacksamt emot dessa
Hörde av en bilkunnig bekant nyss som skruvar mycket bil att då bilen står i varmgarage så bildas det kondens väldigt snabbt på Passatens oljesticka när temperaturen sjunker ute. Att tempen steg helt plötsligt tyckte han lät som orsaken kunde vara att kylaren fryser ihop av fartvinden om glykolhalten är för låg, så nu ska jag iväg för att låna en glykolprovare på macken för att testa. Håller tummarna för att det är för lite glykol och inte topplockspackningen
Det var visst dåligt med glykol i kylsystemet. Lånade en glykolmätare på macken och konstaterade att den var skyddad till endast -6 grader? Inte konstigt att bilen fryser ihop under färd i motorvägsfart vid -22? Så nu har jag tappat ur så mycket jag kunde, ca 3,5-4liter och fyllt upp med 3lit koncentrerad glykol som jag blandade upp med lite vatten innan jag hällde i det. Nu återstår det roliga, själva luftningen Antar att man luftar systemet via slangarna vid torpedväggen som går in till värmepaketet? Då man kan höra att det bubblar bakom instrumentpanelen från just värmepaketet. Men det känns ju lite sådär att släppa på varma slangar under tryck och hett vatten
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 12 jan 2016 6:58
Den självluftar väl?
har aldrig luftat några av mina vagbilar.
fyller på glykol och trycker lite på en vattenslang.
startar och kör.
Det är just dessa två slangar från motorrummet in till värmepaketet genom torpedväggen jag nämnde i inlägget ovan som har ett litet hål i ena slangen, vet inte om det är tillopp eller retur, men där sitter ett litet lufthål där man luftat ur systemet när slangen lossas och dras ut en liten bit.