Forum - Volkswagen Passat - Blir galen på bakrute-spolningen!

FaceTatau
Golf 2 CL -91
Tor 25 feb 2016 15:54 Svara med citat
Hej! min sambo har en passat kombi från -03, (själv kör jag hellre min mk2'a) och all spolning fungerar, utom den till bakrutan, pumpen går, torkaren viftar för fulla muggar men inget vatten kommer? dessutom så är det inget läckage eller så, rinner ingenting under bilen när man gör det, vad i hela fridens namn kan vara fel? får sné-pe på skiten snart! därför frågar jag er, som är långt kunnigare om dessa djävulens påfund till bilar! mvh//Robin
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 25 feb 2016 22:34 Svara med citat
FaceTatau skrev:
Hej! min sambo har en passat kombi från -03, (själv kör jag hellre min mk2'a) och all spolning fungerar, utom den till bakrutan, pumpen går, torkaren viftar för fulla muggar men inget vatten kommer? dessutom så är det inget läckage eller så, rinner ingenting under bilen när man gör det, vad i hela fridens namn kan vara fel? får sné-pe på skiten snart! därför frågar jag er, som är långt kunnigare om dessa djävulens påfund till bilar! mvh//Robin

Om pumpen går är ointressant, betydligt bättre att kolla att den verkligen pumpar!

Om pumpen pumpar, kollar man sedan så nära munstycket man kan om det kommer spolarvätska...

Sen rensar man munstycket om man nu inte hittade fel betydligt tidigare.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tor 25 feb 2016 23:17 Svara med citat
FaceTatau skrev:

Tyvärr går slangen till bakrutespolaren genom bilen, och har du läckage så är det inne i bilen, eller allra vanligast i bakluckan, p.g.a. att man oftast haft för lite klen blandning, och då fryser centrumgenomföringen till torkararmen sönder, eftersom spolarvätskan går där.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 26 feb 2016 11:46 Svara med citat
Jo dess konstruktion är lite komplicerad då spolvätskan går igenom torkarmekanismens axel, har på flera sådana modellen "renoverat" dessa pga av i hopkärvad mekanism.
Men enklast i felsökningen vore att demontera bakluckans plastpanel och sedan lossa spolslangen till torkarmotorn, för att säkerställa om det kommer vatten eller inte.

Borde vara rätt blött som lukta där det nu eventuellt läckage finns...