| |
RickePersson
Passat 5 1.8t -99 Ort: Mullsjö |
| Tis 09 feb 2016 0:31 |
|
Hejsan, nybliven 18åring samt nytaget körkort här
Nu står det till såhär, farsan min har införskaffat sig i en lite nya bil, och donerade därför sin gamle trogne passat till mig att använda som förstabil tills vidare. Bilen är ganska så fräsch utvändigt, och har bara gått sisådär 19-20k mil. Men, det finns ett fåtal, eller rättare sagt så många elfel i bilen som jag personligen kan komma på nu i skrivande stund, att bilen nästan är obrukbar för min del. Jag funkar liksom så att finns det en funktion, så är det ju ganska så självklart att det ska funka också, vilket gör mig ganska så frustrerad när jag hittar nya saker som inte funkar dagligen på bilen.
Aja, för att nämna några fel som jag har hittat än så länge, så funkar inte, bakrutetorkare, centrallås, elhissar, elspeglar med värme, höj o sänkfunktion utav framlampor, farthållare, en bakhögtalare. Listan blir säkert längre ju mer tid som spenderas i bilen haha.
Jag skulle gärna vilja få lite experthjälp från er alla underbara passat och volkswagenfantaster om vad som kan vara fel, samt hur jag ska gå till väga .
Nu ska ni inte heller tro att jag är helt inkapabel till att meka bil, då jag tidigare haft en a-traktor där jag lärt mig allt mellan att byta motor till att plana toppar. Den bristande delen i mitt mekande är dock el och dess kusiner. Så som sagt, kom gärna med lite tips och tricks på hur jag kan laga min stackars passat, och få han lika älskvärd igen som han en gång var.
Tack på förhand // Richard 18
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Tis 09 feb 2016 15:24 |
|
Några av sakerna kan tyda på att kablarna i kabelgenomföringen i dörrarna har gått av, C-lås hissar, högtalaren bak bland annat. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
RickePersson
Passat 5 1.8t -99 Ort: Mullsjö |
| Tis 09 feb 2016 16:05 |
|
Har läst runt lite och även hört att det kan vara någon databox eller liknande som kan ha gått sönder, vart sitter denne? Och låter det troligt? Tack för tipset på felkodsavläsaren förresten, redan beställt en
|
|
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle |
| Fre 12 feb 2016 13:02 |
|
Sitter några CCM-boxar under mattan både på förarsidan och passagerarsidan, det är rätt vanligt tyvärr med vattenläcka på Passater och vattnet brukar förstöra boxarna. Har haft det felet på två Passater, men man verkar aldrig lära sig.
|
|
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad |
| Ons 17 feb 2016 11:15 |
|
Kolla ledningarna som ligger på golvet .
Där är skarvar som är snurrade ihop, lite billigare och mycket sämre.
Ser bra ut men faller isär när man pillar lite. Jag hittade även dåliga kopplingar på baksidan i elskåpet ,
bara drog lite försiktigt i sladdarna så lossade Har HEX_NET och kan hjälpa te.
.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|