Forum - Volkswagen Passat - Airbag urkopplad, lampa lyser = bes. 2a

Davil
Passat 5 Ort: Örebro
Ons 28 sep 2016 9:25 Svara med citat
Hejsan!

Jag har en Passat - 02 som jag har försökt besikta för första gången i min ägo.

Jag fick en 2a pga att airbagslampan i instrumentpanelen lyser orange konstant. Besiktningsmannen hävdar att detta ej är godkänt.

Jag tycker att detta är mycket mycket märkligt!!

Airbag på passagerarsätet fram är nämligen urprogrammerad elektroniskt och ett motstånd sitter inkopplad. Detta är gjort på auktoriserad verkstad 2009 vilket jag har papper på.

Jag hävdade att allt är som det skall, att lampan lyser och skall lysa för att påvisa att airbag är ur funktion för hur ska någon annars veta utifall jag säljer bilen vidare?
Besiktningsmannen stod fast vid sitt beslut.

Jag har ytterligare 2st bilar där jag kopplat bort airbag med bilnycklarna och airbagslampan lyser på de bilarna med...

Vad säger ni om detta?

Tacksam för svar!

Mvh.David
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna
Fre 30 sep 2016 9:30 Svara med citat
Jag äger också en Passat av samma generation som din och som också har AirBag'en på passagerar sidan urkopplad.
Detta är gjort ( ~2010 ) på en auktoriserad VAG verkstad innan jag ägde bilen.
Med bilen följer ett slags intyg på vad som är gjort och som ska visas upp varje gång bilen besiktigas.
Min AirBag lampa lyser inte.

Har du kollat felkoder med VCDS ?
Kan vara någon annan av de andra AirBag's som larmar och inte just passagerar AirBag'en.

Regular Smiley
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 30 sep 2016 10:12 Svara med citat
Sitter det motstånd så skall inte lampan lysa. Antingen fel motstånd eller någon annan airbag som felar.
Sitter en liten röd lapp bara i våran om att den är urkopplad. Inget papper behövs visas upp eller liknande vid bes. Och har aldrig haft problem.
Våran nyare passat som man stänger av med nyckeln tänds det ju en lampa som säger att den är urkopplad.

Inte aktiv längre.
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna
Fre 30 sep 2016 10:48 Svara med citat
Smurfen skrev:
Sitter det motstånd så skall inte lampan lysa.
Antingen fel motstånd eller någon annan airbag som felar.
Sitter en liten röd lapp bara i våran om att den är urkopplad.
Inget papper behövs visas upp eller liknande vid bes.
I min bil sitter det inget motstånd monterat.
Har också en liten klister dekal som berättar att AirBag'en är ur kopplad på passagerar sidan.
Jag har heller aldrig visat upp intyget, men det står på det att det ska medfölja bilen och uppvisas vid den årliga besiktningen.
Davil
Sön 02 okt 2016 19:36 Svara med citat
2stroke skrev:
Jag äger också en Passat av samma generation som din och som också har AirBag'en på passagerar sidan urkopplad.
Detta är gjort ( ~2010 ) på en auktoriserad VAG verkstad innan jag ägde bilen.
Med bilen följer ett slags intyg på vad som är gjort och som ska visas upp varje gång bilen besiktigas.
Min AirBag lampa lyser inte.

Har du kollat felkoder med VCDS ?
Kan vara någon annan av de andra AirBag's som larmar och inte just passagerar AirBag'en.

Regular Smiley

Tack för ditt svar!

Jag har också ett intyg där det står att airbag är urprogrammerad och att ett motstånd är inkopplad och att pappret ska följa med bilen.

Felkodsavläsning säger :
"0500 Frontkrockkudde, passagerarsida
Komponent avstängd"
Davil
Sön 02 okt 2016 19:43 Svara med citat
Smurfen skrev:
Sitter det motstånd så skall inte lampan lysa. Antingen fel motstånd eller någon annan airbag som felar.
Sitter en liten röd lapp bara i våran om att den är urkopplad. Inget papper behövs visas upp eller liknande vid bes. Och har aldrig haft problem.
Våran nyare passat som man stänger av med nyckeln tänds det ju en lampa som säger att den är urkopplad.

Det sitter en röd klisterlapp på handskfacket på min bil också. På verkstaden menade han att lampan ska lysa för att verkligen påvisa att airbag är urkopplad. En klisterlapp kan lossna. Som sagt var så lyser ju en lampa på nyare bilar när man själv stänger av airbag med nyckel.
Detta är ju exakt samma sak förutom tillvägagångssätt hur man har stängt av airbag.

Vad är det jag kan göra?
Davil
Sön 02 okt 2016 19:45 Svara med citat
Davil skrev:
Tack för ditt svar!

Jag har också ett intyg där det står att airbag är urprogrammerad och att ett motstånd är inkopplad och att pappret ska följa med bilen.

Felkodsavläsning säger :
"0500 Frontkrockkudde, passagerarsida
Komponent avstängd"

Lyser din lampa?

Mvh.David
Smurfen
Tis 04 okt 2016 13:07 Svara med citat
Davil skrev:
Det sitter en röd klisterlapp på handskfacket på min bil också. På verkstaden menade han att lampan ska lysa för att verkligen påvisa att airbag är urkopplad. En klisterlapp kan lossna. Som sagt var så lyser ju en lampa på nyare bilar när man själv stänger av airbag med nyckel.
Detta är ju exakt samma sak förutom tillvägagångssätt hur man har stängt av airbag.

Vad är det jag kan göra?

Han på verkstaden borde byta jobb. Lampan skall inte lysa om det inte är något fel på systemet. Systemet är inte felaktigt om den är urkopplad rätt.

Det måste vara något galet.
Det borde vara någon mer felkod. För felkod på att den är urkopplad har jag för mig att den visar. Men det skall inte göra att lampan tänds.
Kan du läsa av själv så testa slå på airbagen igen.

Inte aktiv längre.
Davil
Lör 08 okt 2016 10:24 Svara med citat
Smurfen skrev:
Han på verkstaden borde byta jobb. Lampan skall inte lysa om det inte är något fel på systemet. Systemet är inte felaktigt om den är urkopplad rätt.

Det måste vara något galet.
Det borde vara någon mer felkod. För felkod på att den är urkopplad har jag för mig att den visar. Men det skall inte göra att lampan tänds.
Kan du läsa av själv så testa slå på airbagen igen.

Tack för ditt svar!

Hm.. Detta var den enda felkod som fanns sa bilmekanikern och jag har det på papper.

Jag har tröttnat på detta nu, och bilmekanikern säger att han inte kan göra mer.
Hur gör jag för att återställa airbag så att den blir i bruk?
Måste jag lämna in bilen på en vag verkstad då eller kan detta fixas på egen hand?

Mvh.David
Smurfen
Lör 08 okt 2016 23:24 Svara med citat
Beror ju å om den sitter där eller inte..
Sitter den där kan man väl aktivera den med vag com.

Inte aktiv längre.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Sön 09 okt 2016 1:57 Svara med citat
Airbag är inget man ska "leka" med själv.

Och ska den aktiveras igen så ska den lämnas in på auktoriserad verkstad för att de skickas in intyg till transportstyrelsen där de står att du aktiverat passagerarairbagen igen (om du nu har ex. motstånd monterat).

Airbag lampan ska vid av aktivering utav passagerarairbagen ex. så ska lampan lysa/blinka ngn gång extra vid start ögonblicket.
Därefter så ska den släckas.

Lyser den fortfarande efter start finns där något mer fel på airbag systemet.

Du får däremot en felkod i systemet när du avaktiverat airbagen, men den felkoden ska ej göra att lampan lyser konstant efter start.
Ta kontakt med en auktoriserad verkstad som kan med systemet, de ska också kunna släcka din bes. 2a efter reparation.

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Bilprovaren86
Golf 6 1.6 Tdi DSG -11 Ort: Norrköping
Ons 26 okt 2016 21:55 Svara med citat
Davil skrev:
Hejsan!

Jag har en Passat - 02 som jag har försökt besikta för första gången i min ägo.

Jag fick en 2a pga att airbagslampan i instrumentpanelen lyser orange konstant. Besiktningsmannen hävdar att detta ej är godkänt.

Jag tycker att detta är mycket mycket märkligt!!

Airbag på passagerarsätet fram är nämligen urprogrammerad elektroniskt och ett motstånd sitter inkopplad. Detta är gjort på auktoriserad verkstad 2009 vilket jag har papper på.

Jag hävdade att allt är som det skall, att lampan lyser och skall lysa för att påvisa att airbag är ur funktion för hur ska någon annars veta utifall jag säljer bilen vidare?
Besiktningsmannen stod fast vid sitt beslut.

Jag har ytterligare 2st bilar där jag kopplat bort airbag med bilnycklarna och airbagslampan lyser på de bilarna med...

Vad säger ni om detta?

Tacksam för svar!

Mvh.David

Hej David.

Får jag fråga hos vem du besiktade din bil?

Så här är det. Om lampan lyser gult/orange så är det ett tecken på att systemet är avstängt. Vilket är lagligt. Om lampan lyser rött så är det underkänt. Detta ska alla tekniker känna till och står i vårat kontrollprogram. Ha det gött och lycka till.. PS tycker inte du borde betala för en efterkontroll om det bara var detta felet...
Smurfen
Tor 27 okt 2016 11:47 Svara med citat
Är väl skillnad om du har en kontrolllampa som i nyare passater som säger att airbagen är avstängd.
Våran Golf 4 får vi upp ett meddelande i panelen att den är avstängd men ingen lampa lyser.

Inte aktiv längre.