jjolaa
Golf 5 1.4 TSI -06 Ort: Finspång |
| Mån 01 aug 2016 18:54 |
|
Hejsan! Jag är ny på detta forum så om jag tabbar mig får ni ha överseende!
Det är såhär att jag har nyligen köpt mig en bil, en VW Golf 5 GT -06. Allt har funkat klockrent, fram tills nu, då vi skulle sätta i en baslåda. Baslådan funkar klockrent osv, men problemet är att på något sätt så har elen i passagerardörren och höger bakdörr slagits ut, eller något. Elhissarna funkar inte på den sidan, och dom två dörrarna låser sig inte när jag försöker låsa med dosan. Färddatorn indikerar att passagerardörren är öppen, fast den inte är det, och när man öppnar hbd visar den ingenting, den känner inte av att den öppnas. Även lampan i taket lyser pga att den tycker att dörren är öppne. Vi tog bort batteriet för att få igenom strömmen till baslådan, kan detta ha nått med det att göra? Typ om det har nollats eller blivit kortis på något sätt.
Alla tips och råd är välkomna, då jag inte är ett dugg teknisk när det kommer till bilel.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Mån 01 aug 2016 21:33 |
|
Att ta bort batteriet, skapar inte dessa felen.
Drog ni in kablarna till baslåda/slutsteg genom genomföringarna på förarsidan?, isåfall kan ni ha skadat kabelstam eller kontaktdon till ECU:n då den sitter där, och styr "allt" i bilen.
Det kan räcka att skada can-bus kablarna för att slå ut en stor del av bilens elsystem. Canbuskablarna är orange/brun & orange/grön tvinnade ihop.
|
|
jjolaa
| Mån 01 aug 2016 21:55 |
|
Ja vi förde in strömkabeln på förarsidan men vi var aldrig nära några andra kablar. Men om det skulle vara detta så är det en dyr historia förstås?
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Mån 01 aug 2016 23:22 |
|
Kolla kablarna i genomföringen på förardörren. De har en tendens att gå av.. Har för mig att ett nytt kabelknippe kostar 1500 eller så.. Eller så kan man bara löda ihop dem.
Hade ganska precis samma problem på Golfen. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
jjolaa
| Mån 01 aug 2016 23:53 |
|
| irbanur skrev: | Kolla kablarna i genomföringen på förardörren. De har en tendens att gå av.. Har för mig att ett nytt kabelknippe kostar 1500 eller så.. Eller så kan man bara löda ihop dem.
Hade ganska precis samma problem på Golfen. |
Okej, så problemet kan vara där, även fast det är högersidan som inte fungerar? Tack för svar!
|
|
irbanur
| Tis 02 aug 2016 0:45 |
|
Japp, jag tappade all låsfunktionalitet, förutom med nyckel på förardörren, när det gick sönder kablar där för mig. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
jjolaa
| Tis 02 aug 2016 12:39 |
|
| irbanur skrev: | | Japp, jag tappade all låsfunktionalitet, förutom med nyckel på förardörren, när det gick sönder kablar där för mig. |
Okej då får vi kolla det. Men kan det göra så att den indikerar att dörren är öppen också?
För det är ju bara passagerardörren fram som den indikerar som öppen medans bakdörren indikerar den ingenting på när man öppnar eller stänger.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
jjolaa
| Tis 02 aug 2016 23:51 |
|
Okej. Så det är alltså bara att börja plocka isär för att lokalisera vart kabelbrottet är? Ingen som vet på ett ungefär vad sånt här kan kosta om man lämnar in på VAG verkstad?
|
|
a128
| Ons 03 aug 2016 9:18 |
|
Man kan evt. läsa ut felkoder med VAG-com som vägledning
men på en vag-verkstad räkna med minst några 1000-lappar En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
jjolaa
| Ons 03 aug 2016 18:49 |
|
Okej. Kan man se mer specifikt när man läser med VAG-com? För när jag var på en verkstad och dom läste av med en vanlig OBD så fick vi fram följande:
01332 - Door control module on passanger side No signal/communication
01334 - Right rear door control module No signal/communication
|
|
a128
| Ons 03 aug 2016 20:20 |
|
Kabehärvan har en kontakt på dörrstolpen som ska gå att dela, men genom att lossa på dammskyddet kan man evt. upptäcka ledare med avbrott
modulerna i dörrana sitter evt. på torkarmotorn och matas med ständig 12 volt
kolla upp säkringarna F12, F26, F23, F15 (gäller golf MK6) att det finns spänning En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
jjolaa
| Ons 03 aug 2016 20:24 |
|
| a128 skrev: | Kabehärvan har en kontakt på dörrstolpen som ska gå att dela, men genom att lossa på dammskyddet kan man evt. upptäcka ledare med avbrott
modulerna i dörrana sitter evt. på torkarmotorn och matas med ständig 12 volt
kolla upp säkringarna F12, F26, F23, F15 (gäller golf MK6) att det finns spänning |
Okej. Jag har ju en golf mk5, gäller samma då? Tack för alla svar, uppskattas enormt!
|
|
a128
| Ons 03 aug 2016 20:28 |
|
| jjolaa skrev: | | Okej. Jag har ju en golf mk5, gäller samma då? Tack för alla svar, uppskattas enormt! |
kan inte garatera det men mycket är samma på 5:an som sexan En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
jjolaa
| Tor 04 aug 2016 16:35 |
|
| Är det möjligt, att det kan ha gått in i något form av baklås? För vi tog ju ur batteriet när vi satte i baslådan, och när vi gjorde det var ju passagerardörren öppen, och höger bakdörr stängd, precis som färddatorn indikerar. Jag tänker om det kan ha blivit osynkat på något sätt? Alla kablar är hela i dörrarna, så kabelbrott verkar det inte vara..
|
|
a128
| Tor 04 aug 2016 17:24 |
|
Systemet har kanske bara fått tuppjuck, prova en Norsk reset, lyft av minuspolen några minuter En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
jjolaa
| Tor 04 aug 2016 17:29 |
|
| a128 skrev: | | Systemet har kanske bara fått tuppjuck, prova en Norsk reset, lyft av minuspolen några minuter |
Har gjort det men vet inte om dörrarna kanske ska vara låsta när jag gör det. En vän till mig tipsade om det men blir ju mindre roligt om det gå inte går att låsa upp istället!
|
|
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
| Tor 04 aug 2016 21:00 |
|
| Men testa med att ha alla dörrarna stängda, men inte låsta. Koppla bort batteriet något minut eller två och koppla sedan på det igen. Det är väl steg 1.
|
|
jjolaa
| Tor 04 aug 2016 21:05 |
|
| FRS05 skrev: | | Men testa med att ha alla dörrarna stängda, men inte låsta. Koppla bort batteriet något minut eller två och koppla sedan på det igen. Det är väl steg 1. |
Det har vi testat fattar inte va det är för fel! Som sagt, kablarna är hela i genomgången. Imorgon ska vi plocka bort dörrsidorna och se hur det ser ut där inne.
|
|
FRS05
| Tor 04 aug 2016 21:11 |
|
Känner igen mig i dina problem på ett sätt. Kom ihåg när jag själv trixade med bilstereon för många år sedan. Då blev det alltid något som blev knas på ett eller annat sätt. Så nu för tiden kör jag bara på original grejer:).
Men du hade kollat ALLA säkringar? Om du nu inte är helt säker på att det är de numrera ovan stämmer in exakt på din bil med.
|
|
jjolaa
|
FRS05
| Tor 04 aug 2016 21:22 |
|
| Jag vet hur känslan är, jag hade problem med min parabol. Såg kanalerna men de hoppade till ibland. Efter två förmiddagar med installatörer här är skillnaden nu att parabolen ligger i källaren och jag ät utan bild plus att jag är betydligt fattigare. Väldigt off topic men ibland blir det problem i livet:).
|
|
a128
| Tor 04 aug 2016 21:27 |
|
När dörrsidorna är borta börja man med att mäta så det finns 12 volt på dom grova ledningarna som inte är bruna
dvs. Röd/Svart, Röd/Grön ledare En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
jjolaa
| Tor 04 aug 2016 21:36 |
|
| FRS05 skrev: | | Jag vet hur känslan är, jag hade problem med min parabol. Såg kanalerna men de hoppade till ibland. Efter två förmiddagar med installatörer här är skillnaden nu att parabolen ligger i källaren och jag ät utan bild plus att jag är betydligt fattigare. Väldigt off topic men ibland blir det problem i livet:). |
Ja det är ju skit tråkigt alltså. Kan aldrig prylarna bara funka?!
|
|
jjolaa
| Tor 04 aug 2016 21:38 |
|
| a128 skrev: | När dörrsidorna är borta börja man med att mäta så det finns 12 volt på dom grova ledningarna som inte är bruna
dvs. Röd/Svart, Röd/Grön ledare |
Okej. Tack! Och om jag inte har ström där/har ström, vad kan man utesluta då?
|
|
irbanur
| Tor 04 aug 2016 23:45 |
|
| jjolaa skrev: | | Okej. Tack! Och om jag inte har ström där/har ström, vad kan man utesluta då? |
Då skulle jag pusta ut. Då funkar *nog* modulerna. Bara att hitta var tusan strömmen inte kommer fram. Skulle leta där du drog kablarna för slutsteget. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
jjolaa
| Fre 12 aug 2016 11:52 |
|
Hej alla! Ville bara meddela att jag har haft bilen inlämnad hos min lokala VAG-verkstad nu, och det som var trasigt var en fönsterhissmotor. Tydligen så gjorde det att strömmen inte funkade nånstans i högersidan. Kalaset gick på 4500:- så det var inte så farligt ändå.
Tack alla för hjälpen !
|
|
a128
| Fre 12 aug 2016 12:56 |
|
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|