tolle
Passat 6 2.0 TDI 4motion Ort: Västerås |
| Ons 20 jul 2016 18:04 |
|
Bilen varnar för dåligt oil pressure, oljemängden är bra o 10 mån. sen den vart bytt...
Vad ska man göra nu då? Ideér någon!!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 20 jul 2016 20:50 |
|
| tolle skrev: | Bilen varnar för dåligt oil pressure, oljemängden är bra o 10 mån. sen den vart bytt...
Vad ska man göra nu då? Ideér någon!! |
Ja, koppla på en extern oljetrycksmätare och se huruvida det är lågt oljetryck eller givarfel.
Om oljetrycket är bra, byt givare, etc tills det fungerar.
Är oljetrycket dåligt, börja med att riva bort oljetråget och se om oljesilen är igentäppt. Annars kolla oljepumpens skick, sedan lager etc.
|
|
tolle
| Tor 21 jul 2016 1:11 |
|
| Tackar,,, ska börja med det....
|
|
tolle
| Tor 21 jul 2016 16:08 |
|
Kopplat bort batteriet 2 par tim; samt att testat att fyllt på olja men inget hjälpte så ska kolla oljetrycket åxo...
Men om man vill göra rent oljesil till pump, måste framvagnen släppas det kan väl inte behövas eller vad åtgår?
|
|
tolle
| Tis 26 jul 2016 14:33 |
|
| Verkar slöt forum detta, händer inte mycket!!!
|
|
r o l l e
| Tis 26 jul 2016 16:02 |
|
| tolle skrev: | | Verkar slöt forum detta, händer inte mycket!!! |
Verkar ännu slöare hos många med problem med bilen, att börja och mäta för att ha en aning om var ytterligare felsökning ska koncentreras för sedan reparation verkar jobbigt.
Lättare att hoppas få ett svar som säger byt olja igen...
Tills du mätt huruvida du har dåligt oljetryck eller om det är givarfel etc så är det inte mycket mer att göra
|
|
tolle
| Ons 27 jul 2016 11:49 |
|
Kanske läsaren som läste slött!!
Jag frågade om framvagnen måste släppas något, om tråget skulle bort för rengöring eller vad åtgår?
|
|
Wannishhh
Golf 4 1.6 FSI-03 Ort: Göteborg |
| Sön 07 aug 2016 21:05 |
|
Rolle skrev ju-Det kan vara Oljetrycksgivaren som lagt av. När du startar motorn och den tystnar direkt som den brukar men lampan lyser, då kan det vara givaren. Inte helt ovanligt
Prova att ha tändningen påslagen och ta av kontakten till givaren,slocknar den då är det inte kabelfel i alla fall
|
|
tolle
| Mån 08 aug 2016 17:30 |
|
Iomed jag frågade om framvagnen måste släppas så har jag förmodligen kommit fram till att jag ska ta bort tråget, har noll i tryck, kommer inte ens olja ur motorn genom oljetrycksgivar hålet, såå pump eller sil eller båda antar jag ,,, skitpumpar på dessa bilar,, samma tydligen i flera olika bilmärken tillhörande samma "familj"..Har jag fått förklarat för mig!
(Hjälper sambos dotter, synd om henne, stor smäll för en ensam småbarns mamma men ska göra vad jag kan )
|
|
r o l l e
| Mån 08 aug 2016 21:22 |
|
| tolle skrev: | Iomed jag frågade om framvagnen måste släppas så har jag förmodligen kommit fram till att jag ska ta bort tråget, har noll i tryck, kommer inte ens olja ur motorn genom oljetrycksgivar hålet, såå pump eller sil eller båda antar jag ,,, skitpumpar på dessa bilar,, samma tydligen i flera olika bilmärken tillhörande samma "familj"..Har jag fått förklarat för mig!
(Hjälper sambos dotter, synd om henne, stor smäll för en ensam småbarns mamma men ska göra vad jag kan ) |
Är inga skitoljepumpar i dessa bilar, är bra oljepumpar. Tyvärr har många låtit bli att serva bilarna med lämpliga intervall, då uppstår skador...
Det går väl att inte ta bort hjälpramen, men antingen bort med hjälpram eller lyft upp motorn en bit.
Men kommer det ingen olja ur hålet givaren sitter i är det säkert fina skador på lager etc också tyvärr.
|
|
tolle
| Lör 20 aug 2016 15:01 |
|
Jasså säger du det, konstig,,t nu har jag vart i kontakt med firmor o "folk" som jobbar med detta hela dagarna, precis som jag sagt tidigare så är det konstruktion o kvalitets brist på dessa pumpar o sitter i flera märken o modeller, stämda i Usa för detta år -08 ,, pumpen är nu hos en firma som ska byta ut slitdelar på den, trotts att bilägare har skött olje o filter byte exemplariskt så har olyckan vart framme, finns kilometer spalter att läsa om just detta i engelska, tyska, svenska forum, så bara ta del av det om intresse finns!!! Slapp lätta motorn eller släppa någon frambalk etc...gick smidigt o hela kanske slutar på 4-5 lappar så ändock hyggligt billigt men sen håller väl bilen men äger vill inte ha den kvar o aldrig passat igen Tack för mig!!!!
|
|
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna |
| Sön 21 aug 2016 14:38 |
|
| tolle skrev: | Jasså säger du det, konstig,,t nu har jag vart i kontakt med firmor o "folk" som jobbar med detta hela dagarna, precis som jag sagt tidigare så är det konstruktion o kvalitets brist på dessa pumpar o sitter i flera märken o modeller, stämda i Usa för detta år -08 ,, pumpen är nu hos en firma som ska byta ut slitdelar på den, trotts att bilägare har skött olje o filter byte exemplariskt så har olyckan vart framme, finns kilometer spalter att läsa om just detta i engelska, tyska, svenska forum, så bara ta del av det om intresse finns!!! Slapp lätta motorn eller släppa någon frambalk etc...gick smidigt o hela kanske slutar på 4-5 lappar så ändock hyggligt billigt men sen håller väl bilen men äger vill inte ha den kvar o aldrig passat igen Tack för mig!!!! | Skulle ju vara en fördel om du i ditt översta inlägg skrev vilken årsmodell och vilken motor du har !
|
|
tolle
| Mån 22 aug 2016 21:31 |
|
| Läs under mitt Nick till VÄNSTER!!!
|
|