slmrjoha
Passat 6 tdi 4m Ort: Stockholm |
| Fre 16 sep 2016 12:16 |
|
Någon som vet eller har gjort ovanstående.Backljuset sitter i bakluckan så kabelstammen går väl förhoppningsvis
ner i någon av bakstolparna,men vilken och vilken kabel?Någon som har ett tips=gärna utförligt.
Passat kombi Tdi 4M -10
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 16 sep 2016 20:07 |
|
| slmrjoha skrev: | Någon som vet eller har gjort ovanstående.Backljuset sitter i bakluckan så kabelstammen går väl förhoppningsvis
ner i någon av bakstolparna,men vilken och vilken kabel?Någon som har ett tips=gärna utförligt.
Passat kombi Tdi 4M -10 |
Finns möjligen dragkrok på denna
såfall kan man avända backljusutgånegn på släpvagnsstyrdonet
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 17 sep 2016 7:46 |
|
Ajabaja, använd inte kablarna till släpkontakten.
Bilen tror då att du har släp tillkopplat, och ställer om alla databoxar för släpvagnskörning.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Lör 17 sep 2016 8:23 |
|
Borde inte vara några problem om man väljer en LEd-variant En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Olof
| Lör 17 sep 2016 8:36 |
|
Har du backsensorer eller något annat som normalt kopplas bort vid släpkörning, kopplas dessa bort i detta fallet om bilen känner av belastning på kablarna till släpvagnsuttaget.
Led-lampor, har tillräcklig belastning för att bilen ska känna av det, har själv testat detta på en äldre golf(2006) med endast 2,2W ledlampa.
|
|
slmrjoha
| Sön 18 sep 2016 11:19 |
|
| Ok,har backsensor och krok.Vad gör jag????
|
|
Olof
| Sön 18 sep 2016 14:32 |
|
Det lättaste är ju att testa direkt i den 13-poliga släpvagnskontakten, om bilen avaktiverar backsensorerna när backlampan belastar.
Har du tur, och har ljusvredet i läge 0, kanske inte bilen bryr sig om att du belastar backljusstiftet i kontakten.
|
|
slmrjoha
| Mån 19 sep 2016 11:37 |
|
Hur märker jag att inte bilen bry sig om att jag belastar stiftet?Nån sa att databoxen ställer om programmet om man drar släp
och hur märker jag det?Ett sätt jag märker att släpet är till kopplat är att den drar ca 2,5dl mer bränsle,tom som lastad och det verkar lite märkligt.
|
|
slmrjoha
| Tis 20 sep 2016 19:24 |
|
Släpvagnskontakten funkar ej,får lampan att blinka till sedan bryts det av "något"kollat med vw och dom säger att ända sättet
är att plocka ner hela vänster sida så att man kommer åt styrdonet och tar ut styrström innan detta,vilket är ett jäkla jobb så det får nog vara.Det måste finnas ett bättre sätt????
|
|
Olof
| Tis 20 sep 2016 19:35 |
|
| Styrström till relä, kan du ta på original backljuskabel, men belastningen/strömmatningen får du ta från batteriet, eller om du har ett 12V-uttag bak i bagaget någonstans.
|
|
slmrjoha
| Tis 20 sep 2016 19:57 |
|
Jo,det har jag förstått hela tiden men hur kommer jag åt kabeln????Det är en kombi som sagt och kabeln går via gångjärnen
in i taket någonstans och det är det som är problemet att hitta.
|
|
Olof
| Tis 20 sep 2016 19:59 |
|
Då blir det genast jobbigare...
Du får helt enkelt riva taket/vänster sida, eller ta det under instrumentpanelen på förarsidan
|
|