Forum - Golf 5 (04-08) - VAD HAR VERKSTAN GJORT ?

Majja
Golf 5 FSI 1,6 Ort: Sandviken
Ons 16 nov 2016 23:33 Svara med citat
Har en Golf FSI 1, 6 som gått relativt bra. Har inte haft så många verkstadsbesök. Men för några veckor sen var jag o tankade på en obemannad mack. Hällde i 98 okt då bilen efter c: a 15 min plötsligt började gå dåligt ryckte . Han gick dåligt hela vägen hem , hällde i K-sprit då han blev lite bättre.
Dagen efter ville han inte starta, så jag fick ta honom på släp och åka till en verkstad. Batteriet var friskt så inga problem där !
Killen på verkstan har haft bilen i 5 dar.
Säger att han inte hittade något annat fel än Bränslepumpen så den bytte han.
JIPPt va bra tänkte jag o satte mig bakom ratten för att åka de 4 milen hem.
Efter c:a 15 min börjar han 1) RYCKA , 2) Katalysatorlampan började lysa, 3 ) EPC Varnaren började blinka, 4 ) samt Elektromekanisk styrningslampan att lysa, 5 ) efter detta börjar Krockkudde o Bälteslampan att lysa fast sken.
Tittade på klockan i bilen och ser att den stannat på kl 23.30 ??????

VAD GÖR JAG ? BILEN VAR PÅ ANNAN VERKSTAD FÖR GENOMGÅNG OCH OLJEBYTE FÖR 6 MÅNADER SEN !
INGET FEL DÅ ?

Tacksam om någon har något tips !
d'oh!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 17 nov 2016 8:15 Svara med citat
Låter som elfel, börja med att läsa ur felkoder en U281 som finns på ebay.com för under 200:- läser ur felkoder för Motor, ABS och pangpåsesystem
annars finns vag-com kkl 409 för kaffepenagr på ebay.com

annars mät spänningen över batteripolerna så den ligger åtminsteånde på ca 12-13 Volt när motorn går

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Tor 17 nov 2016 19:44 Svara med citat
De är en bil, den kan gå sönder när som helst oavsett om den varit på verkstad för 6 månader sedan för genomgång..

Gammal bi, allt kan hända!

Ring och få bilen ditkörd till verkstaden som bytte bränslepumpen.
De bör ju vara nå annat skumt el fel på din bil som gör att du får följande fel som du nu har!

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Majja
Tor 17 nov 2016 23:12 Svara med citat
Tack för ERA svar ! Ska se om jag klarar det där från (a 128 )gällande Felkoder ? Där jag bor i en lite rutten by med c:a 300 innvånare finns det ingen som kan mäta spänningen på batteripolerna ? Dom sitter till 100 % inne i sina små hus och gnider händer av lycka istället ? Men Tack ändå ! Till ( golf666) OK jag förstår att en bil kan pajja , men inte efter ett dyrbart verkstadsbesök för 6 mån sen.? Visst är det något skumt när jag fick tillbaks bilen som verkstan sa var åtgärdad och gick som en klocka ????? Visst efter 5 min började han krångla ? Hallå ! Bilen har fått den service den ska ha sen jag köpte den på WW Din Bil Akalla , har ALDRIG haft dessa fel som uppkom efter verkstadsbesöket , fanns inte innan ,och att ringa till verkstan var meningslöst då det visade sig att chefen hade åkt utomlands och en praktikant som inte kunde tala om när han kom tillbaks ? Så jag sitter verkligen i sjön ..........
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 18 nov 2016 2:03 Svara med citat
Majja skrev:
Tack för ERA svar ! Ska se om jag klarar det där från (a 128 )gällande Felkoder ? Där jag bor i en lite rutten by med c:a 300 innvånare finns det ingen som kan mäta spänningen på batteripolerna ? Dom sitter till 100 % inne i sina små hus och gnider händer av lycka istället ? Men Tack ändå ! Till ( golf666) OK jag förstår att en bil kan pajja , men inte efter ett dyrbart verkstadsbesök för 6 mån sen.? Visst är det något skumt när jag fick tillbaks bilen som verkstan sa var åtgärdad och gick som en klocka ????? Visst efter 5 min började han krångla ? Hallå ! Bilen har fått den service den ska ha sen jag köpte den på WW Din Bil Akalla , har ALDRIG haft dessa fel som uppkom efter verkstadsbesöket , fanns inte innan ,och att ringa till verkstan var meningslöst då det visade sig att chefen hade åkt utomlands och en praktikant som inte kunde tala om när han kom tillbaks ? Så jag sitter verkligen i sjön ..........

Som redan konstaterats innan så har det garanterat inte med tidigare service eller verkstadsbesök att göra.
En bil har så mycket elektronik så ett fel kan komma när som helst, är ju tex inte helt ovanligt även på
sprillans nya bilar. Har du tex hört talas om måndagsex?

Du måste lämna in den till någon som kan mäta batteriet och läsa av felkoder.
Kan tex vara så enkelt att då har dålig jord till batteriet, eller att någon batterikabel sitter löst.
a128
Fre 18 nov 2016 8:02 Svara med citat
Kan vara sån enkel sak som en ABS-givare som krånglar och fel signaler kommer till motorstyrningen

Majja
Lör 26 nov 2016 0:30 Svara med citat
HEJ ALLA !
Jaha , nu har man fått skäll från alla möjliga håll ! Golf e bara skit.... Golf är en problembil.... massor av strul när man äger en Golf ....... köp en Volvo ...... osv osv .... Men jag gillar ju min Golf och jag har en gång i tiden ägt en Volvo och den var inte rolig att köra , klumpig ! Körde häromdagen nya Volvo ..... näää de var sm att sitta i en flygplansstol ! Men tillbaks till problemet jag haft med Golfen. Den har nu varit inne på verkstan felet var Tändspole. Samt en Bränslepump !
Bilen har gått relativt bra , men rycker till ibland . En kille sa att det kunde ligga något skit i tanken , och att man borde " blåsa " rent " ? Vet inte om det kan stämma , men allt hände efter att jag tankat på en liten automatstation. ? Får väl åka tillbaks till verkstan igen , men att det kunde vara en ABS - givare nekade dom till och sa nonsens ..... men vadå ..... ? Ska kanske hålla mig till en WW verkstad ? Majja
a128
Lör 26 nov 2016 8:47 Svara med citat
Kan kan göa mycket själv med en felkodsläare
KKL 409.1 finns för kaffepengar på ebay
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sop=15&_from=R40&_sacat=0&_nkw=KKL%204 09.1&rt=nc&LH_BIN=1&_trksid=p2045573.m1684 och slippa behöva vänta på verkstadstid

min erfarenhet av dessa tändspolar är att alla behöver bytas ut inom kort om en krånglar
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/bougicord-157400_g689_a21115740 0.html

prova en annan mack som säljer 98 oktan för att se om den går bättre

Majja
Lör 26 nov 2016 18:34 Svara med citat
Svar till a 128
Tack för ditt svar ! OK jag kan köpa det du skrivit och felkoda bilen ..MEN DEN KAN KNAPPAS UPPGE ATT DET ÄR PROBLEM MED SOPPAN I TANKEN. KANSKE ÄR DET SÅ ENKELT ATT DET ÄR NÅGON PERSON SOM LYCKATS HÄLLA I NÅGOT SKIT I TANKEN ............ DOM GILLAR INTE MIG I DEN HÄR VIDRIGA BYN !? Kan även tänka mig att det kan va Katalysatorn som spökar har varit med om samma problem med en annan bil ! Hoppas på det bästa att det inte är något allvarligt fel !
a128
Lör 26 nov 2016 18:48 Svara med citat
Enda sätter är att ta ur tankarmaturen och kolla, den finns till höger under baksätesdynan

om det vore katten så skulle det vara att den delvis är tilltäppt det finns 2st kattar. en lite mindre vid grenröret samt den större under bilen

motorn går bäst med högoktanig bensin 98oktan eller högre

vad är det för skit som bor i byn ? Evil or Very Mad

ska du ha en enkel felkodläsare att ha med i Bilen så är en U281 oumbärligt att ha med sig
http://www.ebay.com/sch/Code-Readers-Scanners/179476/i.html?_from=R40& _sop=15&_nkw=U281&rt=nc&LH_BIN=1&_trksid=p2045573.m1684 den är dock bara använbar på vagbilar

Smile

candyweiss
Lör 26 nov 2016 19:32 Svara med citat
Majja skrev:
Svar till a 128
Tack för ditt svar ! OK jag kan köpa det du skrivit och felkoda bilen ..MEN DEN KAN KNAPPAS UPPGE ATT DET ÄR PROBLEM MED SOPPAN I TANKEN. KANSKE ÄR DET SÅ ENKELT ATT DET ÄR NÅGON PERSON SOM LYCKATS HÄLLA I NÅGOT SKIT I TANKEN ............ DOM GILLAR INTE MIG I DEN HÄR VIDRIGA BYN !? Kan även tänka mig att det kan va Katalysatorn som spökar har varit med om samma problem med en annan bil ! Hoppas på det bästa att det inte är något allvarligt fel !

Men luckan är väl låst när du låser bilen, köp annars låsbart tanklock, kan vara bra att ha låst både lucka och lock.

Förstår att dom inte gillar dig om du skriker som du gör nu Laughing Laughing Laughing
Majja
Lör 26 nov 2016 23:32 Svara med citat
Svar till a 128
Kör alltid på 98 . Ska kolla Katten nästa vecka.
Ja dom här ELAKA FJOLLORNA I BYN ÄR HELT FÖR MYCKET ! LiSTAN KAN GÖRAS LÅNG PÅ ALLT VAD DOM UTSATT VISSA FÖR ! Själva ringer dom r " Pappa " när dom har problem ! !
Majja
Lör 26 nov 2016 23:37 Svara med citat
Svar till CANDY WEISS !
Visst är luckan låst NU men den var inte det när det hände ! Har även hört att det inte är några problem för vissa att låsa upp en WW med en speciell Universalnyckel som passar de flesta WW bilar !
OCH DU JAG SKRIKER INTE JAG VRÅÅÅÅLLLLLAAARRRRRR ! Hi Hi Hi
a128
Sön 27 nov 2016 8:23 Svara med citat
En dålig misse som bara renar avgaserna dåligt ska inte påverka motorns gång, men som jag skrev innan om den är igensatt men då skulle gången vara konstant dålig utan att hacka

tyvärr så kostar det ibland att bo i ett städat område Evil or Very Mad

Smile

Majja
Tis 29 nov 2016 22:49 Svara med citat
TACK ALLA GOLF - ÄLSKARE FÖR ALLA SVAR NI GETT MIG . TROR JAG SNART SKA BÖRJA MECKA SJÄLV OXÅ FINNS DET NÅGON MECKA KLUBB I GÄVLE ? SKÄMTAR BARA !!
MEN ETT PROBLEM ÅTERSTÅR SOM INTE GÅR ATT FELSÖKA ............ DET ÄR NÅGOT SOM INTE STÄMMER MED SOPPAN !
HÄLLT I K - SPRIT x 1 till 40 liter , MEN HAN VILL HACKA LITE ÄNDÅ ? KAN DET VA SÅ ATT DET LIGGER KVAR NÅGOT I TANKEN SOM INTE GÅTT BORT MED K- SPRIT , OCH FINNS DET NÅGOT ANNAT SOM KAN TA BORT DETTA ÄN K - SPRIT ? : Rolling Eyes Smile
a128
Ons 30 nov 2016 10:10 Svara med citat
Hade man bara haft en möjlighet att provkörra kärran så kanske man kunnat ställa en diagnostik Confused

varför k-sprit ? E85 finns hos varannat tankställe tag E85 för 50:- resten bensin
lämpligen på fredagen, lagom till helgen

Laughing skål biljäkel

candyweiss
Ons 30 nov 2016 13:49 Svara med citat
Majja skrev:
TACK ALLA GOLF - ÄLSKARE FÖR ALLA SVAR NI GETT MIG . TROR JAG SNART SKA BÖRJA MECKA SJÄLV OXÅ FINNS DET NÅGON MECKA KLUBB I GÄVLE ? SKÄMTAR BARA !!
MEN ETT PROBLEM ÅTERSTÅR SOM INTE GÅR ATT FELSÖKA ............ DET ÄR NÅGOT SOM INTE STÄMMER MED SOPPAN !
HÄLLT I K - SPRIT x 1 till 40 liter , MEN HAN VILL HACKA LITE ÄNDÅ ? KAN DET VA SÅ ATT DET LIGGER KVAR NÅGOT I TANKEN SOM INTE GÅTT BORT MED K- SPRIT , OCH FINNS DET NÅGOT ANNAT SOM KAN TA BORT DETTA ÄN K - SPRIT ? : Rolling Eyes Smile

Snälla Majja, gemener Regular Smiley
Majja
Fre 02 dec 2016 1:34 Svara med citat
Svar till a 128
Tack för ditt svar om E 85 ...det gillade han ! Han går mycket bättre nu ! Men det är väl inte värt man hurrar då kommer det väl något annat fel ?
Var sitter motornumret på Golf ? Måste jag hissa upp han för att se det eller ? Thumbs up
a128
Fre 02 dec 2016 9:47 Svara med citat
Om det är motorkoden så finns den på en vit etikett i serviceboken eller bagaeutrymmet tex. BAG , motornumret borde finnas på framsidan av motorn

dom allra flesta bilar mår gott av 10-20% E85 Cool

Majja
Lör 03 dec 2016 0:05 Svara med citat
Tack för ditt svar. Hittade den nr i Serviceboken och har kollat på motorn , hittade nr ! Men det är så himla kul att hela tiden hitta nya problem i? Nu funkar inte centrallåset , har bytt batteri i nyckeln , men det går bara att låsa med nyckeln ? Kanske är det en säkring annars har den sista verkstan gjort nån felkoppling ? Va e de frågan om ? Köper snart en moppe i stället ! Pray
a128
Lör 03 dec 2016 9:05 Svara med citat
Det är bara att handla in ett inteface för att läsa felkoder som brukligt på sådana moderna kärror
http://www.ebay.com/itm/301724529349
och sedan presentera felkoderena i detta forum/forumtråd

En universalinstrument för att mäta spänning
http://www.ebay.com/itm/182348525359
http://www.ebay.com/itm/252446636860

a128
Lör 03 dec 2016 9:33 Svara med citat
PS när ni fått ordning på kärran så kan jag tipsa om denna tråd avg. konvertering till spriten
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48318
Regular Smiley