Forum - Volkswagen Passat - Webasto problem, Passat Variant 2.0Tdi 4-motion 2010

SupaBeast
Passat 6 2.0TDI 4Mot. Rline Ort: Gnesta
Ons 15 feb 2017 20:20 Svara med citat
Har nyligen börjat få problem med min webasto värmare som tidigare fungerat felfritt. Började med att den inte startade på tidur men startade på manuella knappen. Senare började den starta på manuella knappen efter andra försöket. (Starta, värmaren går igång för att sedan stanna. Trycker på knappen igen och då startar den och går.)

Sedan gick inte värmaren att starta alls och jag läste av felkoder och fick fram något fel ang glödstiftet.

Nollade koden och sedan startade jag värmaren och lät den gå i en timme (parkerad bil). Sedan har jag åter igen kunnat starta värmaren manuellt på knappen.

Men tiduret vill fortfarande inte fungera. Försökte idag att starta med tiduret efter jobbet. Funkade inte, men starta manuellt funkar på första försöket. Läste felkod igen och nu fick jag:

01406 - ingen flambildning
sporadiskt
Measurements:
start
13 °C
12 °C
0.0 °v.OT
Frequency counter: 2
Mileage: 191327 km
Driving cycle: 247
Priority: 3

Tänkte att jag skulle köpa glödstift och byta, men fick veta att man måste byta hela brännarinsatsen Sad

Tänkte då att jag skulle köpa insatsen och sen antingen lämna in och få bytt eller försöka byta själv. Men då visar det sig att just Thermal Top V som finns i flertalet bilar, finns med 3 olika brännarinsatser....

Finns det någon som vet vilken insats som passar Passat 2.0TDI (170hk) 4-motion, 2010 (Motor: CBBB)?

Annars återstår alternativet att lämna in helt och få det bytt, men då blir det jättedyrt Sad
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 16 feb 2017 11:44 Svara med citat
Jag har läst mig till när jag letade info om min att det ofta räcker med att sota ur dom så går dom igen.
Inte säkert det är det som strular på din eller om det är rätt att göra det själv egentligen.

Inte aktiv längre.
SupaBeast
Passat 6 2.0TDI 4Mot. Rline Ort: Gnesta
Tor 16 feb 2017 12:07 Svara med citat
Med sota ur menar du demontera och göra rent? Har du gjort det på din? Var det svårt att plocka ner den?
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 16 feb 2017 13:32 Svara med citat
Helt rätt.
Jag själv gjorde aldrig det på min då det var handhavandefel för mig. Eller rättare sagt jag hade inte testat min innan jag började läsa om det.
Men har en kamrat som berättade att det var enkelt att göra men jag tog inte så mycket mer info än det. Plus att jag läste om det på nätet då jag läste på om min.

Inte aktiv längre.
slmrjoha
Passat 6 tdi 4m Ort: Stockholm
Tor 02 mar 2017 10:15 Svara med citat
Hade samma problem på min,men där var det batteriet i fjärren som var på väg att ta slut,funkade bara ibland.Bytte det men fortsatte och krångla lämnade bilen till Webasto center i Bromma sthlm,dom fick fram till att vattenpumpen inte funkade som den skulle och då startade inte värmaren....ibland.Bytte den och allt funka klockrent.Men,dom sa att brännarna på dessa bilar bara höll i ca 5-6 år för dom var så små att dom slets ut fort och att dom tyckte att det var konstigt att min funka så bra som den gjorde och min är 7år och 13.000 mil,kanske använd lte vad vet jag.Ny brännare med nermontering av kofångare hö.sida kostar runt 5.400:- enl. dom.Hoppas det var till någon hjälp.