Halloj alla! Rubriken sparades inte när jag skapade tråden... (Passat B7 Alltrack förbrukning)
Tänkte göra en liten undersökning. Jag har köpt en Passat Alltrack -13 som tyvärr har den nya mjukvaran såg det efter jag köpte bilen då märkte att den drog lite väl mycket jämfört med våran gamla Passat TDI 140 BMT -11. jag har kört runt 300 mil nu med den nya.
Pendelvägen till jobbet är motorväg så jag ligger oftast runt 110-125km/h utan några direkta inbromsningar varvmätaren ligger runt 2200 varv i 120.
TDI140 drog 0,50, vi kom oftast 110 mil på en tank.
Alltracken drar 0,85(!) långtid enligt färddatorn, jag nollställde den när jag hämtade ut den för en månad sen. Nu senast kom vi 79 mil på en tank(67 liter).
Då har jag ändå kört en del landsvägar (högst 90).
Drar Alltracken verkligen så mycket? Min kusin som har liknande väg hans drar 0.67.
Enligt specen ska den dra 5,3 landsvägskörning och 5,9 blandad. Inte ens i närheten av en sanning.
Vill samla på mig information och fakta för att gå tillbaka till försäljaren o klagar så de ska gå igenom bilen.
Hur mycket drar eran Alltrack på motoväg och vad ligger eran varvmätaren på i 120km/h?
Senast ändrad Mån 04 feb 2019 10:35, ändrad totalt 1 gång
Färddatorn får du ju ett hum om hur mkt den drar men brukar vara en del missvisande, den faktiska förbrukningen är ju beräknat på hur mkt du får i tanken när bränslelampan lyst vs hur långt du åkt sen du tankade sist.
Min Alltrack 2013 är optimerad av Dahlbäck och har ca 200hk.
Ligger enligt färddatorn blandad körning på ca0.76l/milen.
Ja brukar få tanka när ja kört ca 74-75mil och då har precis bränslelampan tänds.
Då får jag i ca 55-56liter, de diffar lite från tankning till tankning. Kör en del med släp och använder värmaren mkt vintertid.
Du kan inte jämföra en Passat tdi 140 bmt som är både manuell och fwd mot en alltrack som har dsg och 4-motion
Alltracken kommer dra mer, dessutom större hjul på alltracken och mer luftmotstånd (högre bil).
Alltracken är heller ingen BlueMotion som har helt annan utväxling i lådan bland annat för att gå så snålt som möjligt.
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 09 maj 2017 13:02
Det är inte stavfel i rubriken. Man får tydligen inte använda å ä ö längre i rubriker.