Forum - Volkswagen Passat - Frågor inför bilbyte - Passat GTE

brandten
Ingen VW Ort: Upplands-Bro
Mån 17 jul 2017 15:13 Svara med citat
Hej

Var och testade en Passat GTE (ganska snålutrustad) för att få känna på drivlinan och eldriften. Tyckte det fungerade bra men har lite frågor.

1
Kör idag en Skoda Superb med 140hk TDI och även om det inte är någon raket så sticker den iväg rätt bra med sina 327nm. Hur känns Passatens TSI med 156hk och 250nm när elmotorn inte är med och hjälper till?

2
Kör idag på stabila 0.64l/milen och det klart att det lockar med 0.2l/milen som VW hävdar. Men hur nära sanningen är ni som testat?

3
Samma sak med 50km eldrift. Har konfigurerat bilen med absolut max utrustning och är lite orolig att tex 10min massage i stolen käkar upp 10km eldrift. Är det så det fungerar så kommer det nog inte funka då jag behöver 24km till kontoret (kan evt ladda där) och sedan 24km hem.

Räknade ut att jag kört ca 900 mil i tjänst varav 300 mil är korta resor under 40km. Det skulle alltså betyda 300 mil som jag kanske kunde ha kört gratis, mot dagens 2500kr i soppapengar (300*0.64*13)

Var även och provkörde en ny Superb med 280hk TSI och 4WD som naturligtvis var väldigt rolig att köra men där ligger deklarerad soppaförbrukning på 0.72 blandad och 0.9 stads. Vilket i sig inte spelar så stor roll iof om inte Passaten lever upp till eldriften enligt min beräkning ovan.

4
Det var snyggare instrumentering på Passaten med GPS i displayen mellan mätarna + head up display men frågan är hur mycket man använder HUD och hur användbar är GPS mellan instrumenten istället för att bara ha den på stora skärmen?

I övrigt var båda bilarna nästa identiskt utrustade med prislappar på 405k respektive 467k.
Feedan
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 22 jul 2017 8:12 Svara med citat
Hej,

1. Du lär inte uppleva ett stort tapp på vridmoment. Elmotorn är med och hjälper till i de flesta fall.

2. Förbrukningen som anges är ju i en bestämd körcykel är hybrid-fordon alltid får låga siffror, du kan inte köra en längre sträcka på så låg förbrukning. Bilen startar alltid i E-mode om batteriet är tillräckligt laddat och rätt temperaturer osv (går att köra direkt på bensin etc. om man vill). De är först när bensinmotorn startar som konsumtionen är likt en vanlig bensinbil.
Är det mycket start och stopp (gas/broms) är den sannolikt lite snålare än en vanlig 1.4 TSI. Men på ren långkörning motorväg så betrakta den som en bensindriven tyngre Passat. Kör du Stockholm-Göteborg så är nog en förbrukning kring 0.6l/milen.

3. Massage i stolen lär inte inverka direkt på räckvidden på el. Det är däremot mer känsligt vilken kupétemperatur du har inställd. Både värme och kyla tar kraft från högspänningsbatteriet. Att t.ex. vintertid köra 19 grader istället för 23 grader gör ett antal kilometer i räckvidd. Tips är då att klimatisera bilen innan avfärd - dvs att bilen kyls/värms så länge den är inkopplad med laddningskabel, då har du rätt temperatur när du kör iväg (de går även att värma/kyla bilen utan laddkabel men tar på räckvidden, otroligt skönt en varm sommardag att ha kallt i bilen oavsett vart man är).
En Superb 280 TSI drar ju klart mer än vad du anger vid normal verklig körning. 0.9 är nog snarare blandad körning med ägg under gaspedalen.

Man får väl fortfarande någon typ av miljöbilsbonus ifall valet faller på GTE-modellen?