GeGo
Passat 7 Ort: Stockholm |
| Tis 19 sep 2017 10:19 |
|
Hej,
Jag har en 2017 års passat alltrack biturbo diesel. Det är en jättebra bil på många sätt men det är en sak som är väldigt störande:
När bilen stått så att motorn är kall så skramlar det ordentligt, både i mottorrummet men också inne i kupén.
Det låter som ett resonansljud, ungefär som en värmesköld som skramlar ordentligt. Ljudet är mycket tydligt och störande.
Om man trycker ner bromspedalen försvinner ljudet helt men kommer tillbaka direkt när man släpper upp pedalen. Då motorn blivit varm så låter det inte längre.
Volksvagen i kista har haft bilen inne och kunnat konstatera att det är vakumpumpen, eler undertryckspumpen (samma sak). Så här skriver volkswagen kista:
"Teknisk bakgrund
På grund av konstruktionen kan det uppstå ett ljud från undertryckspumpen och dess mekaniska anslutning. Undertryckspumpens funktion (framställning av undertryck) påverkas inte."
Vidare i samma ärende skriver de:
•Utför ingen reparation vid en anmärkning. Ljudet är konstruktionsrelaterat och motsvarar aktuell teknisk nivå. Inga komponenter skadas! Informera kunden om detta faktum!
•Ett byte av delar hjälper inte - ett obefogat byte av delar under åberopande av garantin återdebiteras!
Jag har varit i kontakt med verkstadschefen och han säger att detta ljud finns på 9 av 10 volkswagen med denna konstruktion. Kan det vara så illa? Är vw ett sådant skräpmärke att detta anses normalt??? inte ens en billig koreabil skramlar ju som min 400.000+ kr bil. Uselt av vw att inte åtgärda detta!
Är det någon som har samma erfarenheter och kan tipsa mig om detta verkligen inte går att lösa?
Jag får medhåll av teknikens världs jurist och jag håller på att förbereda en ARN anmälan, men jag vill också kolla om detta kanske går att lösa utan allt jobb med att koppla in ARN. Jag litar helt enkelt inte på vw i kista då de även strulat med annat på bilen - de inger verkligen inte en känsla av att de vet vad de håller på med.
/G
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|