Forum - Volkswagen Passat - Vad fasen skall in här..?

Nilfons
Passat 5 1.8t Ort: Ekerö
Tis 21 nov 2017 8:15 Svara med citat
Jag noterade att kylarvätskenivån var låg och började fylla på ny vätska. Hör då att det rinner undertill...

Plockar loss kärlet och noterar denna pip (bild) undertill. Ser ju verkligen ut som att det skall sitta en slang med en klämma på, men efter att ha letat igenom motorrummet så hittar jag ingen slang som hänger...

Någon som vet vad fasen som skall in...?
http://forumbilder.se/GA71C/img-20171121-073235
Nilfons
Tis 21 nov 2017 8:28 Svara med citat
Okej, efter att ha hittat en video på Youtube där man byter kärlet så är det ingen slang som skall dit. Antar att det skall vara någon plugg där då som försvunnit..?
Nilfons
Tis 21 nov 2017 10:06 Svara med citat
Jag snackar med mig själv här, men är det möjligtvis en avrinningstapp i någon form...? Det borde iofs inte rinna av så länge nivån är under MIN... Fan.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 21 nov 2017 20:23 Svara med citat
Nilfons skrev:
Jag noterade att kylarvätskenivån var låg och började fylla på ny vätska. Hör då att det rinner undertill...

Plockar loss kärlet och noterar denna pip (bild) undertill. Ser ju verkligen ut som att det skall sitta en slang med en klämma på, men efter att ha letat igenom motorrummet så hittar jag ingen slang som hänger...

Någon som vet vad fasen som skall in...?
http://forumbilder.se/GA71C/img-20171121-073235

Ingenting ska in där, det är överflödes utgång.

Antingen är ditt expansionskärl trasigt, eller tätningen till kylarlocket trasigt eller så har du övertryck i systemet pga tex trasig topplockspackning om det kommer vätska där.
Nilfons
Tis 21 nov 2017 20:25 Svara med citat
r o l l e skrev:
Ingenting ska in där, det är överflödes utgång.

Antingen är ditt expansionskärl trasigt, eller tätningen till kylarlocket trasigt eller så har du övertryck i systemet pga tex trasig topplockspackning om det kommer vätska där.

Jepp, med bättre belysning idag noterade jag att kärlet var sprucket. Smile
Beställt ett nytt från skroten nu.
Tack ändå!
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 21 nov 2017 20:29 Svara med citat
Nilfons skrev:
Jepp, med bättre belysning idag noterade jag att kärlet var sprucket. Smile
Beställt ett nytt från skroten nu.
Tack ändå!

Jag hade ju slagit på stort och lagt kanske en hundring mer än vad det kostar på skroten (med frakt) och köpt ett nytt på vw reservdelar så slipper du byta igen om ett år.
Nilfons
Tis 21 nov 2017 20:33 Svara med citat
r o l l e skrev:
Jag hade ju slagit på stort och lagt kanske en hundring mer än vad det kostar på skroten (med frakt) och köpt ett nytt på vw reservdelar så slipper du byta igen om ett år.

Du tänker så... Ja, nu är det försent. Dessutom har jag beställt en ny bil som förhoppningsvis dyker upp i januari, och till dess får vi hoppas att det nygamla kärlet klarar sig. Very Happy