Forum - Volkswagen Passat - Strömförbrukning vid vila

Zedo
Passat 7 Ort: Upplands-Bro
Mån 27 nov 2017 8:45 Svara med citat
Tjena,
Frugans passat drog ur batteriet över en helg. Det visade sig vara helt dött så nu sitter ett nytt batteri i. Hur mycket ström kan man räkna med att bilen ska dra när allt är avslaget och låst? Seriekopplade min multimeter och direkt efter man låst bilen så går strömmen ner till 0,35A, har inte mätt efter nån längre stund men det kanske dröjer innan den hamnar i ett riktigt viloläge?

Mvh Jonas
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tis 28 nov 2017 5:22 Svara med citat
Sovläge, på alla databoxar brukar kunna ta upp till 15min. Sen är maxförbrukningen 0,03A, drar den mer än det, så kan det finnas något som inte är som det ska, något eftermonterat i fordonet.
Zedo
Tis 28 nov 2017 8:34 Svara med citat
Skulle en eftermonterad dragkrok kunna ställa till det? Jag tänker fukt i elkontakten eller liknande. Har lite svårt att mäta efter 15 minuter då jag saknar en tångamperemeter eller liknande. Min multimeter stänger av sig efter en stund och då nollas allting.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Ons 29 nov 2017 11:23 Svara med citat
Om elen till draget inte är korrekt kopplat, så kan det ju givetvis vara en felkälla. Är det 7 eller 13-polig kontakt, vet du om det är inkopplat på can-bus?
Alla multimetrar jag har testat, stänger endast av displayen efter en stund, och eventuellt ström går fortfarande genom instrumentet.
Zedo
Tor 30 nov 2017 8:23 Svara med citat
Det är en 13-polig kontakt. Dragkrok med tillhörande elkoppling är från Westfalia, har inte grottat ner mig i om den går via can-bus eller inte. Funderar på att fixa ihop några kablar så jag kan hänga multimetern utanför huven, och kolla om jag kan mäta när allt gått ner i viloläge. Eller möjligen köpa nåt liknande den här:
https://www.tradera.com/item/343622/274765066/4-in-1-volt-amp-temp-wat t-0-33v-0-10a-dc-digital-lcd-display
Zedo
Mån 04 dec 2017 13:33 Svara med citat
Börjar fundera på om det möjligen har nåt med låsningen i bakluckan att göra. I fredags fick den fnatt och öppnar och stänger lite som den vill. Antingen är knappen glapp eller så är det nåt fel på kablaget. Det jag märkte var att det tog inte lång tid innan batteriet var nere på 11,4V.