Vi hade nyligen inne våran passat kombi -13 på service samt uppgradering avgasutsläpp. Direkt efter servicen så slutade backkamera att fungera och vi lämnade in den igen för vad vi trodde var ett fel efter mjukvaruuppgd. Men dem säger att vi har ett läckage på spolarvätskeslangen vid högra stolpen i bak. Detta har troligtvis medfört skada på kabeln till kameran säger dem . Magkänslan säger att det för det första är konstigt att detta sker samband med servicen och att dem mörkar något och att det även låter väldigt med en uppskattad kostnad på cirka 10.000?
Ja inget ovanligt med läckage i den spolarvätskeslangen..
De är nog en ren slump att de råkat skett just i samband med uppdateringen.
Jag har nog bytt ett 10-tal såna kablage på jobbet på angivna modell och även på min egen alltrack.
Dock märkte jag de på att spolningen knappt spolade bak och sen kom en stark doft spolarvätska i bilen.
Kände i taket höger bak och mkt riktigt, pissblött (Ja hade mörkt innertak så man såg ej på en gång att de läckt)..
Man brukar få byta ut hela kablaget till bakluckan och har du otur och har åkt med de för länge så brukar man få byta ut kontakten ifrån bilen inkl. lite kablage där med.
Och har du ännu mer otur kanske backkamera styrdonet med tanke på att de sitter längst ner på höger sida bak.
Har de läckt länge så lär de runnit en del spolarvätska där...
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Hur avanverat är det att lossa på taket och sidan ner höger bak? måste gå att skarva utan att plocka ner hela taket och byta hela vägen? går det stt lossa ner inredning höger bak för stt kolla till styrdonet?
Hur avanverat är det att lossa på taket och sidan ner höger bak? måste gå att skarva utan att plocka ner hela taket och byta hela vägen? går det stt lossa ner inredning höger bak för stt kolla till styrdonet?
Du måste plocka bort all inredning på bakluckan inkl de höga bromsljuset.
Ur med golvet i skuffen, ur med innertaket längst bak mellan d-stolparna (plast delen).
Sen ur med d-stolpe höger bak, sen ur med hela inredningen på hjulhuset höger bak.
Sen plocka ur hela kabelstammen och peta i den nya, och även byta de felande kontaktstiften i kontakten och reparera kablaget från bilen till kontakten.
Detta är ett rättså omfattande jobb, men visst har man en hel del skruv erfarenhet så fixar man de väl.
Men de är mkt clips och skruvar och för att inte tala om en del pyssel med att stifta ur och reparera kablaget ifrån bilen.
Inget jag rekommenderar en "vanlig hobbymeck"
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Hehe har liknande fel men jag har på bagageluckan, den har levt ett eget liv och nu fungerar den inte alls. Tog bort panelerna och drog ner gummiskyddet på höger sida och mycket riktigt så var slangen till spolarvätskan av. Jag ska försöka skarva den där och hoppas på att elkablarna torkar upp. Kablarna som kommer in från taket och går nedåt på stolpen är blöta men är inte dyngsurt så hoppas det torkar upp, Jag kan har upptäckt det i tid.