Bumsen
Passat 5 1.8 T -04 Ort: Norrtälje |
| Lör 13 jan 2018 14:40 |
|
Hej,
Jag har en Passat 1.8 T 04 som bromslyset lyser på konstant. Jag har fått fram koden 00526 vilket är bromsljuskontakten. Bytte den men felet kvarstår.
ESP kontakten fungerar inte heller. Ingen skillnad om jag trycker på knappen.
Några tips på vad jag mer kan kolla som jag missat?
Kan det möjligen vara ett jordningsfel?
|
|
Henrik f
Golf 1 Gli -86 Ort: Vänersborg |
| Fre 02 feb 2018 16:51 |
|
Låter som bromsljuskontakten. Är den rätt justerad? Tror att du bara har en chans att justera.
Hade samma fel på min 03 då funkade varken farthållare eller esp.
|
|
Bumsen
| Fre 02 feb 2018 18:55 |
|
Jag har bytt kontakten och det verkar som den går att justera flera gånger. När den kommer ska man dra ut pinnen och den justeras sedan då man sätter dit kontakten igen och rider ungefär ett kvarts var åt vänster så knäpper det till då den kommit i läge. Jag ska kolla ytterligare en gång. Blir inte klok på detta
|
|
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping |
| Mån 05 feb 2018 18:46 |
|
| Kolla säkring om du inte gjort det
|
|
Bumsen
| Lör 10 feb 2018 12:53 |
|
Problemet är att det lyser konstant så säkringen är hel.
Kör ut skiten på sjön snart
|
|
rolly
| Lör 10 feb 2018 22:23 |
|
| Bumsen skrev: | Problemet är att det lyser konstant så säkringen är hel.
Kör ut skiten på sjön snart  |
Vet att det låter konstigt . Sunda förnuftet säger att det inte är fel på säkringen ..
Har läst en gång om ett liknande problem om en som bytte säkringen trots den såg hel ut och då funka det .
Han hade precis lika problem
Så kolla upp det då det är så lätt .
|
|
Bumsen
| Sön 11 feb 2018 14:51 |
|
Bytt säkring men problemet kvarstår. En tanke jag hade med den som bytt och fick det att fungera kunde varit ergade kontakter i säkringshållaren. Ska test med lite elektronik spray i min.
|
|
rolly
| Sön 11 feb 2018 20:06 |
|
Förstår att detta problem suger .
Fortsätter det att lysa ifall du drar ur bromsljuskontakten från kontakten ?
Ifall det gör det så skulle jag försöka följa kablarna från bromsljuskontakten och leta efter skada .
Vet inte riktigt hur det fungerar , men jag tror bromsljuskontakten förihop eller byglar kablarna när man trycker på pedalen ,så att bromsljusen lyser .
Låt säga att det är nån skada på kablaget nånstats så att kablarna kortsluts eller byglas så att säga . då lyser bromsljusen.
Så slit bort lite skydd o börja syna kablaget .
Nu vet jag inte riktigt om det är så här det fungerar ,men jag skulle kolla kablarna o försöka följa det så gott det går .
|
|
rolly
| Mån 12 feb 2018 13:03 |
|
Har skummat lite i min rep bok för passat 1.8 t AWT 2002 . Är inget snille på kopplingsscheman , men kan kolla lite basic sådär.
Från bromsljuskontakten går det en röd kabel till säkringsdosan där sitter f13 10 ampere .
Den röda kabeln fortsätter via tändningslåset till reläplatta . till relä 501 .
Från bromsljuskontakten ner mot bromsljusen går det röd o svart kabel.
Vänster bakljus armatur är jordad med en brun kabel Nedtill på vänster B stolpe .
Höger bakljus armatur är jordad med brun kabel Nedtill på höger B stolpe .
Röd o svart kabel går även till ABS hydraulenhet .
ABS hydraulenhet är jordad med brun kabel på hydraulenheten enligt boken .
Du kanske redan har rep bok , men om inte så kanske lite kan hjälpa dej . Är som sagt inte något snille på elscheman , men jag tror jag sagt rätt enligt boken
|
|