Forum - Volkswagen Passat - Montera batteriövervakning Passat B8 med start/stopp

Karrebarre
Passat 7 2.0 tdi Ort: Sundsvall
Mån 05 mar 2018 17:13 Svara med citat
Hej!
Efter mycket googlande så bestämde jag mig för att registrera mig här bara för att få ställa den här frågan. Jag har en Passat 2.0 TDI från 2016 och den är utrustad med start/stopp-funktion och därmed är batteriet monterat i bagageluckan istället för under huven (ett stort AGM-batteri).

Jag hade tänkt att montera in batteriövervakning i form av CTEK:s snabbkontakter med inbyggd övervakning så man ser på dioderna på kontakten om batteriet behöver laddas eller inte (något i stil med den här: https://www.ctek.com/se/products/vehicle/indicator-panel-3-3m). Kan man montera de här på polerna som är framdragna under huven eller måste dem monteras direkt på batteriet och hur ska de monteras?

Vad jag har sett så verkar det vara röd kabel på plus och svart i chassit men kan man då montera på kontakten på pluspolen som sitter under huven och svart på kontakten i chassit på torpedväggen och fortfarande få korrekt mätning av batteriet och även kunna ladda batteriet därifrån? Hur har ni andra monterat fast själva kontakterna då polerna under huven är platta metallfästen och inte runda poler som på ett bilbatteri?

Tack på förhand för svar!