| |
LeCowboy
Passat 4 1.8T Ort: Finland |
| Sön 15 jul 2018 19:52 |
|
Hej alla vw kunniga. Nu är det ju "lite" varmt ute, Så jag åkte till en verkstad för att fylla på ACn.. Sagt å gjort. Nårga $$$ fattigare, så var systemet testat och påfyllt inga fel där mao. Nu idag märkte jag när jag kolla lite vätskor å så med bilen på tomgång, att AC pumpen går hela tiden, Den ska väll stanna och starta med jämna mellanrum?. Sen märkte jag att efter påfyllnings porten så bildas frost, Röret blir smäll kallt, men ändå blåser det varmt i bilen..
Kan detta vara tecken på nån sensor som e trasig, eller har verkstaden fyllt på med för lite vätska?
Jag provade nämligen på jävelskap att stänga av acn, och efter 1-2min lägga igång den igen, då blåste det kallt i ca 1 minut, för att sedan blåsa mer eller mindre utomhus temp..
Kan tillägga att jag har climatronic enheten ifall det hjälper nåt. Tacksam för svar
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 15 jul 2018 20:51 |
|
| LeCowboy skrev: | Hej alla vw kunniga. Nu är det ju "lite" varmt ute, Så jag åkte till en verkstad för att fylla på ACn.. Sagt å gjort. Nårga $$$ fattigare, så var systemet testat och påfyllt inga fel där mao. Nu idag märkte jag när jag kolla lite vätskor å så med bilen på tomgång, att AC pumpen går hela tiden, Den ska väll stanna och starta med jämna mellanrum?. Sen märkte jag att efter påfyllnings porten så bildas frost, Röret blir smäll kallt, men ändå blåser det varmt i bilen..
Kan detta vara tecken på nån sensor som e trasig, eller har verkstaden fyllt på med för lite vätska?
Jag provade nämligen på jävelskap att stänga av acn, och efter 1-2min lägga igång den igen, då blåste det kallt i ca 1 minut, för att sedan blåsa mer eller mindre utomhus temp..
Kan tillägga att jag har climatronic enheten ifall det hjälper nåt. Tacksam för svar  |
Nu har du ju inte angett årsmodell tex så det blir ju lite grövre gissningar.
Men börja kolla FELKODER, då får du mycket information vart du kanske ska koncentrera felsökningen.
Men är det varmt i kupen och du står på tomgång kan nog kompressorn gå kontinuerligt tills kupen är lagom sval då den börjar 'pulsa.
Ett inte helt ovanligt fel är att värme/kyla spjället inne i bilen fastnar eller motorn som styr det lägger av, då stannar spjället på tex varmt....
Att det blir frost på ena röret tyder på att systemet fungerar i stort.
|
|
LeCowboy
Passat 4 1.8T Ort: Finland |
| Sön 15 jul 2018 22:17 |
|
Ja förlåt. bilen är en 98a,
okej ska ta å kika påt då jag hinner. hade en liten misstanke själv oxå om värmespjället, kan ju oxå va fullt med skräp på batteriet, men tycker att luft flödet ur ventilerna borda va sämre då. Men som sagt ska ta å kika på det... Facket ska väll slitas ur eller slipper man lindrigt undan med att bara ta loss panelen under ?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 27 jul 2018 22:08 |
|
| LeCowboy skrev: | Ja förlåt. bilen är en 98a,
okej ska ta å kika påt då jag hinner. hade en liten misstanke själv oxå om värmespjället, kan ju oxå va fullt med skräp på batteriet, men tycker att luft flödet ur ventilerna borda va sämre då. Men som sagt ska ta å kika på det... Facket ska väll slitas ur eller slipper man lindrigt undan med att bara ta loss panelen under ? |
Spelar ingen roll om det är skräp på batteriet för värmespjällets rörelse...
Värmespjället sitter i själva fläkt/värme/kyla-lådan och styr luftströmmen genom att antingen rikta luften genom värmepaketet eller inte genom värmepaket eller för lagom varm luft genom båda. Äldre bilar typ sjuttiotalsbilar gick all luft genom värmepaketet och sedan fanns en kran som styrde hur mycket varm kylvätska som gick genom värmepaketet, men nu är värmekranen som styr kylvätska borttagen.
Luftflödet genom kupens utsläppsventiler påverkas inte av om luftflödet går genom värmepaketet eller ej.
Börja med att kolla felkoder för värme/ventilation innan du börjar ha sönder saker i onödan.
En sak som alltid är bra att göra är att en eller helst två gånger om året rensa avrinningarna från akvariet (batterihyllan) från smuts och gamla löv så du inte får översvämning i akvariet. Får du översvämmning där rinner det sedan in vatten i kupen och styrboxar under golven dör....
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|