Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Ons 03 jul 2019 18:03 |
|
En kort och koncis fråga:
Vad är bäst/hur bör man göra - tappa ur motoroljan genom plugghål eller suga ur den med pump? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 03 jul 2019 18:23 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | En kort och koncis fråga:
Vad är bäst/hur bör man göra - tappa ur motoroljan genom plugghål eller suga ur den med pump? |
Enklast och smidigast är att suga upp oljan, men bäst är att plocka oljepluggen, då rinner allt olja och skit ut.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
Ons 17 jul 2019 0:27 |
|
Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.
Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 17 jul 2019 18:12 |
|
golf666 skrev: | Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.
Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet  |
Gäller detta alla motorer?
Det låter logiskt.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Ons 17 jul 2019 19:03 |
|
golf666 skrev: | Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.
Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet  |
Ja, det gäller Golf VI 1.6TDI.
Bör man byta magnetisk plugg samt dess packning varje gång?
Tack. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
Lör 20 jul 2019 0:51 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Ja, det gäller Golf VI 1.6TDI.
Bör man byta magnetisk plugg samt dess packning varje gång?
Tack. |
Pluggen byts vid varje service på en auktoriserad VW verkstad iaf.
Ja skulle rekommendera att byta plugg, på nya pluggen sitter ny tätning. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Lör 26 okt 2019 23:37 |
|
Hur viktigt är det att ha magnetisk plugg? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 27 okt 2019 8:00 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Hur viktigt är det att ha magnetisk plugg? |
Förmodligen inte speciellt viktigt då nya motorer har så hög precision och är inkörda från fabrik.
Flera nya bilar har oljepluggar av plast/komposit som ju inte är magnetiska.
|
|
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
Sön 27 okt 2019 14:19 |
|
Pluggarna jag har köpt till min bil har inte haft något magnetiskt i sig. Dock är det bra med den nya packningen.
Testade att suga upp oljan för första gången sist jag bytte olja. Har du lokaler till att ta pluggen som jag hade innan så ta oljan den vägen. Har du nu som jag en trång parkering att arbeta på så sug upp oljan. Jag fick några deciliter gammal olja kvar när jag sög upp oljan. Lite jobbigt när man ska i med ny olja och måste ha koll på exakt hur mycket olja det är kvar i motorn. Innan har jag bara måttat upp full mängd enligt specen för motorn.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Ons 22 apr 2020 19:03 |
|
golf666 skrev: | Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.
Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet  |
Fick ut mer olja vid tappning från oljetrågspluggen. När jag sög ut fick jag ut knappt 4 liter, nu sög jag ut OCH tappade ut och fick ut totalt ca 4,5 liter. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Senast ändrad Fre 14 apr 2023 15:35, ändrad totalt 1 gång
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 07 apr 2023 4:52 |
|
2023 mars.
Efter att ha sugit ut såpass mycket motorolja som möjligt var, medelst en manuell pump genom oljemätstickans öppning, tappade jag ur resten genom oljetrågsavtappningshålet.
Med pumpen kunde ~3,25 liter motorolja sugas ur.
Mängd motorolja som tappades ur, genom oljetrågsavtappningshålet, var ~1 liter (ca ½ glasspaket).
Bilen hade körts upp med framvagnen på ramper - bilen lutade således (ganska kraftigt) bakåt.
UNDRINGAR:
a)
Kanske man får ut större mängd spillolja om bilen är lutad bakåt jämfört med om bilen står på plan mark?
b)
Ungefär hur mycket metallspån kan man förväntas hitta i spilloljan?
c)
Är det en fördel, eller kanske rentav en nödvändighet, att dränka in nytt oljefilter i ny motorolja?
d)
En ny oljetrågsavtappningsplugg i samband med oljeservice, minskar risk för läcka?
KOMMENTARER:
1)
I serviceboken står uttryckligen att motoroljan inte får sugas ut - bara tappas ur.
2)
Om man avlägsnar oljefilterhus-locket från oljefilterhuset, rinner gammal olja från oljefilterhuset ner i tråget.
Man gör alltså rätt i att lossa locket och låta detta rinna av, innan man tappar ur olja genom oljetrågsavtappningshålet. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|