Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg |
Ons 04 dec 2019 21:21 |
|
Hej,
Jag är av den ålderskategorin så jag drömde om dessa bilar i samband med att körkortet skulle tillverkas.
Tyvärr led GTi:n av GTi försäkringen, som var svindyr, så det blev inget då.
Men så här sisådär 35 år senare.....
Jag hittade denna bilen hos en bekant, som på 90-talet skapade sig en rätt vass GTI i då för tiden populärt T-gul stuk, men den rasade i motorn några år senare och blev stående.
Jag åkte själv nån gång i den och den var potent.
Så av en slump räddade jag den från sitt sorgliga öde och då stod den så här, där klåfingriga hade snott en del ditt och datt, dock rätt komplett men i ett eländigt skick med möglig inredning och grön dekor
Nystädad inredning, och lite delar från skroten. Även nya A-stolpe kåpor, ett set skärmbreddare (två saknades) och tanklocket, bitar som blivit stulna.
Lokala skroten som har allt det där gamla roliga i gömmorna är TJ-bildemontering.
Hittade bl.a. fina originalkofångare och en grill med dimljus, iofs en GTD men....
Även ett set GTI fälgar stod på hyllan.
Motorn demonterad - ja den har gått lite varm när den skar.... 3:an och 4:an mår inte bra - de är blåa halvägs upp till kolven.
Sen lite rostlagning i golvet - domkraftsfäste och lite till
|
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Lör 07 dec 2019 17:58 |
|
Grattis till en rolig bil. Du verkar ha kommit långt med projektet, när ska den ut på vägarna igen?
|
|
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg |
Sön 08 dec 2019 1:04 |
|
Hej,
Tackar
Ja så snart som, men det var inte helt enkelt att hitta ny vevaxel....
Motorn är byggd i grupp-A prestanda så det kommer bli bra orr i kubbarna - jag har provåkt för en del år sedan 🤪
Men den skar styggt på två stakar så veven är oval på dessa.
Är det någon som har en EG eller EM-motor om så bara bottendel - bara hör av er.
Senast ändrad Sön 15 dec 2019 0:24, ändrad totalt 1 gång
|
|
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg |
Sön 15 dec 2019 0:04 |
|
Dagens kräftgång......
Fick tag i en motor till sist.
Häggs Bildemontering hade en -82 EM-motor som bara rullat 11´.
Gammal kändis i trakten där rostdöden till sist taget trotjänaren till sista vilan. Så JO de visste att det stämde.
Den låg under det magiska ZZZxxxCW82xxxx chassinumret som jag fick uppgifter att det borde för att kunna vara samma bitar.
Två dagar senare stod den här hemma, snyggt jobbat Häggs.
Kul med stora paket
Motorn delades snabbt o lätt - ser bra ut.
Veven passade utmärkt i EG-motorn som jag hoppades. Inga märken på lagerytorna - som ny!!
Den skall givetvis få nya lager både på ram och stakar och så slänger vi in nya bussningar till kolvbultarna oxå.
Så nu åkte honingsverktyget fram för att kryss-hona loppen iom jag sätter nya ringar på mina EG-kolvar (GTI:s).
Hmmm, inge vidare, det har gått rostporer i treans burk - skit. Längsgående repor även i 4:ans burk
Blev jättetydligt när honingsverktyget gått ett par tag upp o ner.....
Så nu blir det EM-motorns block som får övergå i GTI-tjänst.
Jaja, den har varit i en gubbkörd 11 tusenmilar 82:a, så den skall nog hålla i många år/mil.
EG-motorn hade tjänstgjort det dubbla, dock med en renovering och trimning först de senaste par tusen milen.
Så denna utbytesbottendel skall väl palla grupp A-trimmet efter den genomgången......
Även de ”nya” stakarna skall vägas av likt de förra.
Det lättade svänghjulet doneras över till den också.
Är det någon som kan berätta om detta på något vis är en ”no go” lösning - som jag bedömer det så är bottendelen samma på dessa 1.6: or - rätt eller fel?
Det blir ju en del som skall flyttas över, bl.a. GTI-kolvarna, fördelaren, men i sig inget annat större som verkar avvika.
Ja just det - är det någon som behöver friska bitar till sin förgasarmotor, så blir det förstås en del över....
|
|
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg |
|
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm |
Lör 21 dec 2019 10:33 |
|
Snyggt jobbat!
|
|
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg |
|