Jag hade min Passat 1.4 TSI (bensin/gas) 2009 på service och fick besked om att de testat batteriet med batteritestare och att det var dåligt och borde bytas.
Nu har jag tagit ur det gamla batteriet och satt i det nya. Men bilen startar inte. Alla lampor på instrumentpanelen som brukar tändas tänds nu också och spänningen över batteriet sjunker från ca 12,7 till 11 ungefär när man trycker in nyckeln för att starta, men startmotorn drar inte runt.
Något tips på vad jag kan göra för att få igång bilen?
Kan mycket väl vara startmotorn som börjar ge upp.
Prova att starta som vanligt (utan starthjälp/startkablar) och låt någon "knacka" på startmotorn med en hammare/spett eller liknande. Startar den då så skulle jag rekommendera byte av startmotor.
Kan mycket väl vara startmotorn som börjar ge upp.
Prova att starta som vanligt (utan starthjälp/startkablar) och låt någon "knacka" på startmotorn med en hammare/spett eller liknande. Startar den då så skulle jag rekommendera byte av startmotor.
Ja, det hade nog varit ett bra tips, om den gick att komma åt. Man måste skruva bort rätt mycket jox för att nå startmotorn och det har jag inte möjlighet att göra, så det får bli verkstad i morgon är jag rädd.
Vet att den är svår att komma men det brukar alltid gå.....därav tipset med spett osv.
Har vid flera tillfällen använt just ett spett.....eller flera förlängare (för spärrskaft) för att nå ner till startmotorn....och sen slagit med en hammare på toppen av förlängaren.
Vet att den är svår att komma men det brukar alltid gå.....därav tipset med spett osv.
Har vid flera tillfällen använt just ett spett.....eller flera förlängare (för spärrskaft) för att nå ner till startmotorn....och sen slagit med en hammare på toppen av förlängaren.
Hm.... jag är inte så väl bevandrad i motorer i allmänhet, så jag kan inte ens se startmotorn på min Passat B6 (kombi, 2009 års modell, gas/bensinmotor). Har du en sådan? Borde jag kunna se startmotorn utan att skruva bort luftfiltret eller vad det nu är som sitter där?`
Jag kollade det här klippet på youtube och där ser det ju totalt omöjligt ut att komma åt startmotorn utan att skruva bort luftfilter, batteri samt plattan som batteriet står på.
Jaha, man kunde visst inte länka till youtube. Men sök på "VW Passat B6 starter motor replacement - important steps (Inlocuire electromotor Passat B6)" så ser du vad jag menar.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 19 dec 2021 17:30
garton skrev:
Jaha, man kunde visst inte länka till youtube. Men sök på "VW Passat B6 starter motor replacement - important steps (Inlocuire electromotor Passat B6)" så ser du vad jag menar.
Jodå, det går bra att länka, t.om. jag klarar det Länk till YouTube:
Ok, nu har jag sett var startmotorn sitter. Där får jag aldrig ner ett spett eller järnrör eller spärrskaft eller liknande, det sitter för mycket grejer i vägen.