|
Pe_Er
Golf 2 1,6 Ort: Söderhamn |
Lör 31 okt 2020 22:55 |
|
Jag är intresserad att höra om vanliga fel på MK2 1,6 i synnerhet, och MK2 rent allmänt?
Har en 1,6 - 86 undanställd på förvar. Ska strax plocka fram den och börja gå igenom bilen. Jag vet inte speciellt mkt om MK2, så berätta gärna massor! Jag känner till att det är vanligt att det regnar in i dom och att plasten över kupefläkten och den historien, är ytterst vek, fram till typ - 90..
Så ös på nu med brister och saker jag bör ha koll på!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 01 nov 2020 19:35 |
|
Pe_Er skrev: | Jag är intresserad att höra om vanliga fel på MK2 1,6 i synnerhet, och MK2 rent allmänt?
Har en 1,6 - 86 undanställd på förvar. Ska strax plocka fram den och börja gå igenom bilen. Jag vet inte speciellt mkt om MK2, så berätta gärna massor! Jag känner till att det är vanligt att det regnar in i dom och att plasten över kupefläkten och den historien, är ytterst vek, fram till typ - 90..
Så ös på nu med brister och saker jag bör ha koll på! |
Enda och största bristen är brist på effekt i motorn....
Men det är ju nu en över trettio år gammal bil, som stått undanställd.
Då BEHÖVER du gå igenom precis hela bilen och kolla skick på plåt, bromsar, andra rörliga delar, gummidelar, elsystem bla bla
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Sön 01 nov 2020 19:47 |
|
Rost är ett annat vanligt fel golf mk2, speciellt stötdämpartornen bak, runt tanklocket och undertill + trösklarna.
Men som Rolle säger så är det effektbrist, jag har också en 1,6a fast en -88a och omkörningar är inte att tänka på såvida du har en extremt lång och fri omkörningssträcka och helst nedförsbacke. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Pe_Er
Golf 2 1,6 Ort: Söderhamn |
|
Pe_Er
Golf 2 1,6 Ort: Söderhamn |
Sön 15 nov 2020 22:28 |
|
Jon@s skrev: | Rost är ett annat vanligt fel golf mk2, speciellt stötdämpartornen bak, runt tanklocket och undertill + trösklarna.
Men som Rolle säger så är det effektbrist, jag har också en 1,6a fast en -88a och omkörningar är inte att tänka på såvida du har en extremt lång och fri omkörningssträcka och helst nedförsbacke. |
Nu har jag kollat igenom bilen, i jakt på rost. Finns ingenting runt tanklock eller stötdämpartornen. Den är extremt frisk i plåten, för en 86a. Den har rullat i Gällivare nästan hela livet, det är väl det som är förklaringen.
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Mån 16 nov 2020 16:44 |
|
Grattis, då har du en golf 2a som kommer att hålla länge för det är oftast rosten som bestämmer när en golf inte vill vara med längre You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Lader1986
???? 3 1.6 -01 eller GTI - Ort: ????? |
Mån 09 sep 2024 16:07 |
|
Pe_Er skrev: | Jag är intresserad att höra om vanliga fel på MK2 1,6 i synnerhet, och MK2 rent allmänt?
Har en 1,6 - 86 undanställd på förvar. Ska strax plocka fram den och börja gå igenom bilen. Jag vet inte speciellt mkt om MK2, så berätta gärna massor! Jag känner till att det är vanligt att det regnar in i dom och att plasten över kupefläkten och den historien, är ytterst vek, fram till typ - 90.. När det gäller hobbyer och inkomst spelar jag främst spel på https://bellenmerken.com/vad-ar-progressiva-jackpottar/-plattformen utan insättning. Detta hjälper dig att ha kul och tjäna pengar.
Så ös på nu med brister och saker jag bör ha koll på! |
Hej!
Det låter som ett spännande projekt med din MK2 1,6 från -86! Här är några vanliga problem och saker du bör ha koll på:
Rost: MK2 är känd för att vara känslig för rost, särskilt vid hjulhusen, trösklar och underdörrarna. Kontrollera dessa områden noggrant.
Kupéfläkt och vattenläckage: Som du nämnde är plasten över kupéfläkten ofta bräcklig och kan leda till vattenläckage. Det är viktigt att se till att den är i gott skick och att alla tätningar är intakta.
Bränslepump: Bränslepumpen kan ha problem med åldern, så kontrollera att den fungerar som den ska och byt ut den vid behov.
Elektriska problem: Äldre bilar som MK2 kan ha problem med elektriska system, inklusive tändsystem och kontaktproblem. Se till att alla elektriska komponenter fungerar som de ska.
Kylsystem: Kontrollera kylsystemet för eventuella läckor och se till att kylvätskenivån är korrekt. En läckande kylarslang kan orsaka överhettning.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|