Forum - Golf 2 (83-91) - Mk2 1,6 - Vanliga fel?

Pe_Er
Golf 2 1,6 Ort: Söderhamn
Lör 31 okt 2020 22:55 Svara med citat
Jag är intresserad att höra om vanliga fel på MK2 1,6 i synnerhet, och MK2 rent allmänt?

Har en 1,6 - 86 undanställd på förvar. Ska strax plocka fram den och börja gå igenom bilen. Jag vet inte speciellt mkt om MK2, så berätta gärna massor! Jag känner till att det är vanligt att det regnar in i dom och att plasten över kupefläkten och den historien, är ytterst vek, fram till typ - 90..
Så ös på nu med brister och saker jag bör ha koll på! Smile
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 01 nov 2020 19:35 Svara med citat
Pe_Er skrev:
Jag är intresserad att höra om vanliga fel på MK2 1,6 i synnerhet, och MK2 rent allmänt?

Har en 1,6 - 86 undanställd på förvar. Ska strax plocka fram den och börja gå igenom bilen. Jag vet inte speciellt mkt om MK2, så berätta gärna massor! Jag känner till att det är vanligt att det regnar in i dom och att plasten över kupefläkten och den historien, är ytterst vek, fram till typ - 90..

Enda och största bristen är brist på effekt i motorn....

Men det är ju nu en över trettio år gammal bil, som stått undanställd.

Då BEHÖVER du gå igenom precis hela bilen och kolla skick på plåt, bromsar, andra rörliga delar, gummidelar, elsystem bla bla
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Sön 01 nov 2020 19:47 Svara med citat
Rost är ett annat vanligt fel golf mk2, speciellt stötdämpartornen bak, runt tanklocket och undertill + trösklarna.
Men som Rolle säger så är det effektbrist, jag har också en 1,6a fast en -88a och omkörningar är inte att tänka på såvida du har en extremt lång och fri omkörningssträcka och helst nedförsbacke. Wink

You can drink my beer, but you can never take the last one
Pe_Er
Sön 01 nov 2020 20:22 Svara med citat
Jon@s skrev:
Rost är ett annat vanligt fel golf mk2, speciellt stötdämpartornen bak, runt tanklocket och undertill + trösklarna.
Men som Rolle säger så är det effektbrist, jag har också en 1,6a fast en -88a och omkörningar är inte att tänka på såvida du har en extremt lång och fri omkörningssträcka och helst nedförsbacke. Wink

Rost..jag tycker MK2 verkar klara sig bättre från rost än dom flesta konstruktioner från den där tiden. Men rostar gör såklart alla bilar som rullar vinter i Sverige. Jag ska söka noga efter rost, då det är bland det värsta jag vet. Nåt speciellt undertill som brukar rosta, eller är det mer allmänt?

Låg effekt skulle jag inte vilja kalla för brist, det är en egenskap. Och den här bilen handlar inte om prestanda för min del. Smile
Hur är det med motorerna egentligen, om någon vet med säkerhet.. Är det samma block och topp som används till alla olika 8v maskiner som sitter i MK2? Inga svaga punkter på 1,6an?
Pe_Er
Sön 15 nov 2020 22:28 Svara med citat
Jon@s skrev:

Nu har jag kollat igenom bilen, i jakt på rost. Finns ingenting runt tanklock eller stötdämpartornen. Den är extremt frisk i plåten, för en 86a. Den har rullat i Gällivare nästan hela livet, det är väl det som är förklaringen.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Mån 16 nov 2020 16:44 Svara med citat
Grattis, då har du en golf 2a som kommer att hålla länge Thumbs up för det är oftast rosten som bestämmer när en golf inte vill vara med längre Wink

You can drink my beer, but you can never take the last one
Lader1986
???? 3 1.6 -01 eller GTI - Ort: ?????
Mån 09 sep 2024 16:07 Svara med citat
Pe_Er skrev:

Har en 1,6 - 86 undanställd på förvar. Ska strax plocka fram den och börja gå igenom bilen. Jag vet inte speciellt mkt om MK2, så berätta gärna massor! Jag känner till att det är vanligt att det regnar in i dom och att plasten över kupefläkten och den historien, är ytterst vek, fram till typ - 90.. När det gäller hobbyer och inkomst spelar jag främst spel på https://bellenmerken.com/vad-ar-progressiva-jackpottar/-plattformen utan insättning. Detta hjälper dig att ha kul och tjäna pengar.

Hej!

Det låter som ett spännande projekt med din MK2 1,6 från -86! Här är några vanliga problem och saker du bör ha koll på:

Rost: MK2 är känd för att vara känslig för rost, särskilt vid hjulhusen, trösklar och underdörrarna. Kontrollera dessa områden noggrant.

Kupéfläkt och vattenläckage: Som du nämnde är plasten över kupéfläkten ofta bräcklig och kan leda till vattenläckage. Det är viktigt att se till att den är i gott skick och att alla tätningar är intakta.

Bränslepump: Bränslepumpen kan ha problem med åldern, så kontrollera att den fungerar som den ska och byt ut den vid behov.

Elektriska problem: Äldre bilar som MK2 kan ha problem med elektriska system, inklusive tändsystem och kontaktproblem. Se till att alla elektriska komponenter fungerar som de ska.

Kylsystem: Kontrollera kylsystemet för eventuella läckor och se till att kylvätskenivån är korrekt. En läckande kylarslang kan orsaka överhettning.