Forum - Volkswagen Passat - Bytt batteri, bil startar inte

garton
Passat 6 1.4 TSI Ort: Linköping
Lör 18 dec 2021 15:41 Svara med citat
Jag hade min Passat 1.4 TSI (bensin/gas) 2009 på service och fick besked om att de testat batteriet med batteritestare och att det var dåligt och borde bytas.

Idag köpte jag ett nytt batteri på Mekonomen: https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450180

Nu har jag tagit ur det gamla batteriet och satt i det nya. Men bilen startar inte. Alla lampor på instrumentpanelen som brukar tändas tänds nu också och spänningen över batteriet sjunker från ca 12,7 till 11 ungefär när man trycker in nyckeln för att starta, men startmotorn drar inte runt.

Något tips på vad jag kan göra för att få igång bilen?
garton
Lör 18 dec 2021 16:19 Svara med citat
Hm... med starthjälp från en annan bil går den igång. Trots att batteriet är nytt.... skumt.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 18 dec 2021 18:15 Svara med citat
Testa konditionen på det nya batteriet.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
garton
Lör 18 dec 2021 18:20 Svara med citat
olle54 skrev:
Testa konditionen på det nya batteriet.

Jag har ingen batteritestare så jag har gjort det enda jag kan; kollat spänningen när jag försöker starta bilen. Den går inte ned under 11 volt.

Finns det något annat jag kan göra?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 18 dec 2021 18:21 Svara med citat
Laddat det nya batteriet?
garton
Lör 18 dec 2021 19:33 Svara med citat
candyweiss skrev:
Laddat det nya batteriet?

Ja, laddat en timme och dessutom kört ca 20 minuter. (Dessutom ska ju nya batterier vara laddade till ca 80%.)

Nu startade den en gång. Var igång i 5 minuter. Sen startade den inte en andra gång.
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna
Sön 19 dec 2021 15:52 Svara med citat
Kan mycket väl vara startmotorn som börjar ge upp.

Prova att starta som vanligt (utan starthjälp/startkablar) och låt någon "knacka" på startmotorn med en hammare/spett eller liknande. Startar den då så skulle jag rekommendera byte av startmotor.
garton
Sön 19 dec 2021 16:25 Svara med citat
niclast skrev:
Kan mycket väl vara startmotorn som börjar ge upp.

Prova att starta som vanligt (utan starthjälp/startkablar) och låt någon "knacka" på startmotorn med en hammare/spett eller liknande. Startar den då så skulle jag rekommendera byte av startmotor.

Ja, det hade nog varit ett bra tips, om den gick att komma åt. Man måste skruva bort rätt mycket jox för att nå startmotorn och det har jag inte möjlighet att göra, så det får bli verkstad i morgon är jag rädd.
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna
Sön 19 dec 2021 17:18 Svara med citat
Vet att den är svår att komma men det brukar alltid gå.....därav tipset med spett osv.

Har vid flera tillfällen använt just ett spett.....eller flera förlängare (för spärrskaft) för att nå ner till startmotorn....och sen slagit med en hammare på toppen av förlängaren.
garton
Sön 19 dec 2021 17:26 Svara med citat
niclast skrev:
Vet att den är svår att komma men det brukar alltid gå.....därav tipset med spett osv.

Har vid flera tillfällen använt just ett spett.....eller flera förlängare (för spärrskaft) för att nå ner till startmotorn....och sen slagit med en hammare på toppen av förlängaren.

Hm.... jag är inte så väl bevandrad i motorer i allmänhet, så jag kan inte ens se startmotorn på min Passat B6 (kombi, 2009 års modell, gas/bensinmotor). Har du en sådan? Borde jag kunna se startmotorn utan att skruva bort luftfiltret eller vad det nu är som sitter där?`

Jag kollade det här klippet på youtube och där ser det ju totalt omöjligt ut att komma åt startmotorn utan att skruva bort luftfilter, batteri samt plattan som batteriet står på.
garton
Sön 19 dec 2021 17:27 Svara med citat
Jaha, man kunde visst inte länka till youtube. Men sök på "VW Passat B6 starter motor replacement - important steps (Inlocuire electromotor Passat B6)" så ser du vad jag menar.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 19 dec 2021 17:30 Svara med citat
garton skrev:
Jaha, man kunde visst inte länka till youtube. Men sök på "VW Passat B6 starter motor replacement - important steps (Inlocuire electromotor Passat B6)" så ser du vad jag menar.

Jodå, det går bra att länka, t.om. jag klarar det Very Happy Länk till YouTube:
garton
Sön 19 dec 2021 17:41 Svara med citat
Ok, nu har jag sett var startmotorn sitter. Där får jag aldrig ner ett spett eller järnrör eller spärrskaft eller liknande, det sitter för mycket grejer i vägen.
garton
Mån 20 dec 2021 20:45 Svara med citat
Japp, lämnade bilen till verkstad idag och de hittade att startmotorn behöver bytas.