Borik
Golf 7 Alltrack TSI 2018 Ort: Lindesberg |
Mån 30 maj 2022 13:21 |
|
Android Auto har slutat fungera med min Android8-lur. Ska gå med nyare androidversioner, fr om version9. Men enligt Googles supportsida ska det bara funka i "Australien, Frankrike, Förenade kungariket, Indien, Italien, Kanada, Mexiko, Spanien, Tyskland eller USA." https://support.google.com/assistant/answer/10217503?hl=sv
"Google assistant driving mode" är vad som gäller hädanefter. Får man in Waze där? Eller är det bara Google Maps som kan användas. Om det nu alls fungerar i Sverige ...
Jag har blivit Waze-beroende ... Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
|
|
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg |
Mån 30 maj 2022 19:07 |
|
Fick för mig att Google släppt android för användning i Sverige nu. Funkar på min android 11 lur och kör hela tiden med Waze igång. Android 11 och scirocco från 2016.
Innan var android auto en separat app som man fick ladda hem utanför Google play systemet för att få det att fungera i Sverige men nu är det inbyggt i Google assistenten. Fungerar vad jag kan erfara som tidigare separat app.
|
|
Borik
Mån 30 maj 2022 21:31 |
|
pervokris skrev: | Fick för mig att Google släppt android för användning i Sverige nu. Funkar på min android 11 lur och kör hela tiden med Waze igång. Android 11 och scirocco från 2016.
Innan var android auto en separat app som man fick ladda hem utanför Google play systemet för att få det att fungera i Sverige men nu är det inbyggt i Google assistenten. Fungerar vad jag kan erfara som tidigare separat app. |
Jo, jag har haft AA från APK Mirror i säkert 5-6 år (är Waze-fan) och de senare uppdateringarna från Google Play sedan de lät oss få ta den därifrån. Google håller tydligen på med att införa Google Assistant Drive Mode istf AA för att koppla upp mobilen till bilen - min lur med android 8 tycks inte klara att använda GADM. Enligt Googles supportsida i ämnet ska det inte heller kunna funka i Sverige (kan det vara riktigt?).
"Android Auto för telefonskärmar upphör snart" står det på lurskärmen, vet inte när det började synas där men det har inte synts på Infotainmentskärmen. Svårt att förstå om det är ett olösligt problem med min lur med android 8 eller om det är något enklare.
Bytte kabel för någon vecka sedan då det började gå dåligt, det brukar hjälpa och det hjälpte då. Men kanske ska jag prova en till kabel. Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
|
|
Borik
Tor 02 jun 2022 21:00 |
|
Borik skrev: | Jo, jag har haft AA från APK Mirror i säkert 5-6 år (är Waze-fan) och de senare uppdateringarna från Google Play sedan de lät oss få ta den därifrån. Google håller tydligen på med att införa Google Assistant Drive Mode istf AA för att koppla upp mobilen till bilen - min lur med android 8 tycks inte klara att använda GADM. Enligt Googles supportsida i ämnet ska det inte heller kunna funka i Sverige (kan det vara riktigt?).
"Android Auto för telefonskärmar upphör snart" står det på lurskärmen, vet inte när det började synas där men det har inte synts på Infotainmentskärmen. Svårt att förstå om det är ett olösligt problem med min lur med android 8 eller om det är något enklare.
Bytte kabel för någon vecka sedan då det började gå dåligt, det brukar hjälpa och det hjälpte då. Men kanske ska jag prova en till kabel. |
Nu testat med en ny usb c gen3-kabel men finmaskigt inte bättre. Kommer fram till AA-skärmen men den är "frusen". Testar med att plocka bort Waze-appen - då funkar resten av apparna under AA. Lägger tillbaka Waze, då fryser AA.
Prövar några gånger med att ha med/inaktivera Waze, när Waze är med går det inte att använda AA, när Waze är inaktiverat funkar det.
Ser på bilens inställningsmeny att mediaspelarens mjukvara behöver/kan uppdateras: Maskinvara : H41 Programvara: 0449 och Media-kodec: 4101.0.0.0
Googlar Media-kodec 4101.0.0.0 och kommer till att det har att göra med Android Auto, ska snarast kolla med Möller bil så får vi se ... Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
Tis 07 jun 2022 12:19 |
|
Har inget svar på din fråga men undrar vad i Waze tycker du är så bra jämfört med andra navigationsprogram. Håller själv på och tittar på lite olika. Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
Borik
Lör 11 jun 2022 20:48 |
|
olle54 skrev: | Har inget svar på din fråga men undrar vad i Waze tycker du är så bra jämfört med andra navigationsprogram. Håller själv på och tittar på lite olika. |
Det jag gillar främst med Waze är att det är en form av social media; t ex att användarna rapporterar in hinder på vägen, och liksom i Google Maps ser man direkt när köer uppstår, men man får bättre ruttförslag vid trafikhinder i Waze - med reservation för att Maps gör det med (numera). Jag tycker att hastighetsmätaren är lättare att se i Waze, men det kanske är en vanesak. Det är alltså samma ägare till båda, och båda är gratis ... Du har säkert redan Google Maps i telefonen, ladda ner Waze-appen och testa! Båda apparna är valbara under färd i AA (fast inte hos mig längre, då ...). Jag har också en alldeles utmärkt Garmin stand-alone GPS, men den har ju en helt annan och långsam uppdatering, typ kvartalsvis. Den använde vi tidigare mest ute i Europa, men nu när det är samma kostnad att använda mobildata inom EU så körde vi i somras med Waze också i Tyskland och Frankrike. Samtidigt med Garmin-GPS-en, ska sägas. Båda funkar utmärkt, men jag kommer nog inte att köpa någon mer stand-aloneGPS. Waze och Google Maps gör ett nog så gott jobb, och "gratis". Och vill man ha aktuell information så hamnar stand-aloneapparaterna i bakgrunden. Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
Lör 11 jun 2022 22:00 |
|
Tack! Ska installera och testa. Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
Borik
Fre 08 jul 2022 21:45 |
|
En av sönerna var på besök, han använder Waze regelbundet och har en nyare Android-lur, och han fick testa att ansluta i vår bil. Det gick utan problem. När jag provade med min telefon funkade det plötsligt igen! Jag kunde växla mellan Waze , Maps och andra appar. Vad kan ha hänt? Fixade han en bugg i vår mediaspelare bara genom att ansluta sig? Satans mysko ... Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
|
|