Sligon
Caddy 2018 Ort: Stockholm |
Ons 22 jun 2022 12:58 |
|
Hej! Jag har en Volkswagen caddy 2018 års modell som gått 14000 mil. 1 vecka efter att jag haft bilen på service (auktoriserad VW verkstad) så rasar kamremmen med motorskador som följd. På verkstaden säger de att ett motorbyte är nödvändigt. Tänkte höra om det är någon annan här som råkat ut för samma sak och vilka skador som brukar uppkomma.
//Andreas
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 22 jun 2022 18:49 |
|
Sligon skrev: | Hej! Jag har en Volkswagen caddy 2018 års modell som gått 14000 mil. 1 vecka efter att jag haft bilen på service (auktoriserad VW verkstad) så rasar kamremmen med motorskador som följd. På verkstaden säger de att ett motorbyte är nödvändigt. Tänkte höra om det är någon annan här som råkat ut för samma sak och vilka skador som brukar uppkomma.
//Andreas |
Står det inte att kamremmen ska kontrolleras vid service på din bil?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Ons 22 jun 2022 21:47 |
|
Sligon skrev: | Hej! Jag har en Volkswagen caddy 2018 års modell som gått 14000 mil. 1 vecka efter att jag haft bilen på service (auktoriserad VW verkstad) så rasar kamremmen med motorskador som följd. På verkstaden säger de att ett motorbyte är nödvändigt. Tänkte höra om det är någon annan här som råkat ut för samma sak och vilka skador som brukar uppkomma.
//Andreas |
Det minsta som brukar uppstå är ett gäng krökta ventiler och motsvarande skador på kolvar, inte sällan ryker några ventilstyrningar i denna process och några ventilhattar kanske bryts av och spelar maracas en liten stund i dina förbränningsrum.
Då får du eventuellt helt sönderslaget topplock på i alla fall en cylinder, och kanske även motorblocket, kolv och med otur en böjd vevstake.
Graden av skador påverkas lite av hur det händer, om det händer vid ett startförsök kan det många gånger sluta med lite trasiga ventiler och detta kan repareras för inte orimliga pengar. Men kör du med högt varvtal och hög fart, och hör hur det rasslar och fortsätter försöka gasa så blir skadorna oftast fler och värre.
Tråkigt, kanske läge att kolla efter utbytesmotor på bildelsbasen till att börja med.
|
|
Sligon
Caddy 2018 Ort: Stockholm |
Mån 04 jul 2022 22:24 |
|
maxmsm skrev: | Står det inte att kamremmen ska kontrolleras vid service på din bil? |
Jag kan inte hitta någon sådan text, att kamremmen ska kontrolleras vid service men tycker det är konstigt att de inte gör en sådan kontroll.
|
|
Sligon
Caddy 2018 Ort: Stockholm |
Mån 04 jul 2022 22:29 |
|
r o l l e skrev: | Det minsta som brukar uppstå är ett gäng krökta ventiler och motsvarande skador på kolvar, inte sällan ryker några ventilstyrningar i denna process och några ventilhattar kanske bryts av och spelar maracas en liten stund i dina förbränningsrum.
Då får du eventuellt helt sönderslaget topplock på i alla fall en cylinder, och kanske även motorblocket, kolv och med otur en böjd vevstake.
Graden av skador påverkas lite av hur det händer, om det händer vid ett startförsök kan det många gånger sluta med lite trasiga ventiler och detta kan repareras för inte orimliga pengar. Men kör du med högt varvtal och hög fart, och hör hur det rasslar och fortsätter försöka gasa så blir skadorna oftast fler och värre.
Tråkigt, kanske läge att kolla efter utbytesmotor på bildelsbasen till att börja med. |
Tack för svaret och tipset om bildelsbasen, det verkar finnas en hel del begagnade motorer där. Har du även något tips på en bra verkstad som kan göra jobbet?
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|