Funderar på att installera turbo på min kära golf. Tyvärr är det ju inte så lätt att komma igenom besiktningen med en installerad. Dock undrar jag om det ens skulle märkas av eftersom GTI har en 1.8t. Eftersom motorn är godkänd i samma chassi borde man ju får byta motor till en 1.8t. Men då undrar jag om det skulle märkas om jag sade att jag bytt motor då jag egentligen bara installerat en likadan turbo. Är rätt okunnig så jag hoppas inte det är en allt för dum fråga
Funderar på att installera turbo på min kära golf. Tyvärr är det ju inte så lätt att komma igenom besiktningen med en installerad. Dock undrar jag om det ens skulle märkas av eftersom GTI har en 1.8t. Eftersom motorn är godkänd i samma chassi borde man ju får byta motor till en 1.8t. Men då undrar jag om det skulle märkas om jag sade att jag bytt motor då jag egentligen bara installerat en likadan turbo. Är rätt okunnig så jag hoppas inte det är en allt för dum fråga
Börja med att kolla om det är samma bromsar på din bil och en GTI.
Golf II GTi har inte någon turbomotor, antingen en 1.8l 8v motor på 112 hästar med mekanisk insprutning eller 1.8l 16v motor på 139 hästar eller 129 hästar om det är en senare motor med mildare kamaxlar och katalysator.
Den enda rimliga vägen att gå är att ta en komplett motor från tex golf IV och montera den inklusive katalysator, efi etc. Du bör även byta till 1.8t motorns växellåda och bygga om bromsarna så kan du besikta ditt bygge som ombyggt fordon.
Det finns en del andra möjliga vägar men då får du googla ordentligt själv.