Forum - Golf 2 (83-91) - Kraftiga vibrationer på tomgång, bensinförbrukning? RP-motor

Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Sön 02 okt 2022 15:49 Svara med citat
När jag köpte bilen hade den rullat 19k och vibrerade kraftigt på tomgång, eftersom den hade två år kvar tills den skulle bli veteranbil ställde jag av den och gjorde en mindre motorrenovering där jag lämnade in toppen på planslipning och bytte alla packboxar i motor och låda samt alla motorkuddarna inklusive de fyra till motorbalken.
Jag bytte även koppling, fördelarlock, rotor och lambdasond, även en begagnad insprutare från en nyare Golf 3.
Bränslefilter, luftfilter och tändstift är också bytt. Tändkablarna är inte bytta men jag har Ohm-mätt dem och de är hela. Jag har testat med en annan tändspole.
De nya motorkuddarna gjorde lite skillnad men den vibrerar fortfarande kraftigt, så mycket att man ser hur instrumentbrädan och ratten vibrerar. Det blir ingen skillnad om motorn är varm, tomgången ligger på ca. 750.

Tändinställning är gjord med stroboskop, bilen går olika bra när jag justerar tändningen men vibrerar lika mycket.

En vän till mig föreslog att det kunde vara obalans i svänghjulet men då borde det vibrera även när jag kör? Kopplingen är som sagt bytt och det gjorde ingen skillnad.

Bilen går bra annars men jag har aldrig lyckats köra den på under 0,7L/mil, hur mycket drar era med den motorn?
Man ser annonser på blocket där folk skriver att deras drar 0,5L/mil blandad körning...

Har ni några förslag på vad jag kan prova för att få bort vibrationerna?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 02 okt 2022 18:26 Svara med citat
Andreas H skrev:
När jag köpte bilen hade den rullat 19k och vibrerade kraftigt på tomgång, eftersom den hade två år kvar tills den skulle bli veteranbil ställde jag av den och gjorde en mindre motorrenovering där jag lämnade in toppen på planslipning och bytte alla packboxar i motor och låda samt alla motorkuddarna inklusive de fyra till motorbalken.
Jag bytte även koppling, fördelarlock, rotor och lambdasond, även en begagnad insprutare från en nyare Golf 3.
Bränslefilter, luftfilter och tändstift är också bytt. Tändkablarna är inte bytta men jag har Ohm-mätt dem och de är hela. Jag har testat med en annan tändspole.
De nya motorkuddarna gjorde lite skillnad men den vibrerar fortfarande kraftigt, så mycket att man ser hur instrumentbrädan och ratten vibrerar. Det blir ingen skillnad om motorn är varm, tomgången ligger på ca. 750.

Tändinställning är gjord med stroboskop, bilen går olika bra när jag justerar tändningen men vibrerar lika mycket.

En vän till mig föreslog att det kunde vara obalans i svänghjulet men då borde det vibrera även när jag kör? Kopplingen är som sagt bytt och det gjorde ingen skillnad.

Bilen går bra annars men jag har aldrig lyckats köra den på under 0,7L/mil, hur mycket drar era med den motorn?
Man ser annonser på blocket där folk skriver att deras drar 0,5L/mil blandad körning...

Har ni några förslag på vad jag kan prova för att få bort vibrationerna?


Mät kompression på alla cylindrar, så du vet. Att du renoverat innebär inte att det inte kan finnas något fel eller något gått fel.

Byt gamla tändkablar och stift.

Folk skriver i annonser på blocket att en bil är i utmärkt skick fast det är en skrothög....

Utan att du berättar hur du kör, vilka körcykler så är 0.7 bra, jättebra eller inte lika bra.
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Mån 03 okt 2022 21:18 Svara med citat
r o l l e skrev:
Mät kompression på alla cylindrar, så du vet. Att du renoverat innebär inte att det inte kan finnas något fel eller något gått fel.

Byt gamla tändkablar och stift.

Folk skriver i annonser på blocket att en bil är i utmärkt skick fast det är en skrothög....

Utan att du berättar hur du kör, vilka körcykler så är 0.7 bra, jättebra eller inte lika bra.


Jag har för mig att jag mätte kompen både före och efter renoveringen och att det inte skiljde så mycket mellan cylindrarna men jag ska mäta igen och se om det är inom gränserna.
Kan kablarna vara dåliga även om det inte är avbrott i dem? Ska jag köpa nya måste det var kvalitet annars kan det kvitta så det får bli dessa isåfall: https://www.trodo.se/tandkabelsats-bosch-0-986-356-338

Jag kör mest korta sträckor, har 13Km 70-väg till jobbet men en gång körde jag tio mil enkel resa och tillbaka igen utan att snittförbrukningen sjönk nämnvärt, det är som att den sprutar in en viss mängd bensin oavsett hur jag kör.
Jag tycker det är mycket för en så liten och lätt bil.
Den gick igenom besiktningen utan anmärkning men de är ju inte särskilt noga med avgasvärdena på så gamla bilar.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Mån 03 okt 2022 21:45 Svara med citat
0,7L/milen för en golf 1.8 är helt normalt, det är en antik motor och kan inte jämföras med dagens bränslesnåla bilar.
Vibrationerna som du beskriver, är det så att den bildligt vibrerar eller är det att motorn går bluddrigt och vibrerar av det?

You can drink my beer, but you can never take the last one
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Tis 04 okt 2022 18:04 Svara med citat
Jon@s skrev:
0,7L/milen för en golf 1.8 är helt normalt, det är en antik motor och kan inte jämföras med dagens bränslesnåla bilar.
Vibrationerna som du beskriver, är det så att den bildligt vibrerar eller är det att motorn går bluddrigt och vibrerar av det?


Ja den är ju inte ultramodern direkt men jag tycker förbrukningen är hög jämfört med andra 80-talsbilar, t ex, hade vi en Ford Escort 86:a med förgasare som drog 0,6 och en 740GLE (mekanisk insprutning liknande den i Golf 2 GTI) som gick att köra på 0,78.
Jag tycker inte att motorn låter bluddrigt eller går ojämnt, den bara vibrerar kraftigt på tomgång och trycker jag lite på gasen slutar det vibrera vid ca. 1100 varv.

Den skulle säkert gå både bättre och snålare med en fint justerad Weberförgasare men de kostar ju så mycket att den inte skulle betala sig på många år, sen vet jag inte vad bilprovningen skulle säga.
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Lör 08 okt 2022 22:09 Svara med citat
Nu har jag gjort kompprov och det var exakt samma komp i alla cylindrarna.
Jag noterade att det var fuktigt runt insprutningsenheten, skulle nog behöva byta den stora gummiringen som tätar mot plaströret men den går väl inte att köpa löst vad jag vet.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Sön 09 okt 2022 2:46 Svara med citat
Här finns det 4 sidor med diverse packningar (vet inte vilken du ska ha och om den finns) https://www.werk34.de/en/water-cooled/golf-mk-ii/enginesgasket/
Och här finns en del också https://www.heritagepartscentre.com/eu/volkswagen/golf-mk2/engine.html  ?cat=4205
Och här är en sida som man kan klicka runt i och leta rätt på artikelnummer på just det man söker https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf/go/1990-110/

You can drink my beer, but you can never take the last one
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Sön 09 okt 2022 18:44 Svara med citat
Jon@s skrev:
Här finns det 4 sidor med diverse packningar (vet inte vilken du ska ha och om den finns) https://www.werk34.de/en/water-cooled/golf-mk-ii/enginesgasket/
Och här finns en del också https://www.heritagepartscentre.com/eu/volkswagen/golf-mk2/engine.html  ?cat=4205
Och här är en sida som man kan klicka runt i och leta rätt på artikelnummer på just det man söker https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf/go/1990-110/


Tackar, jag hittade delen på sista länken och fick reservdelsnumret men den finns inte att köpa någonstans, nr. 17: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf/go/1990-110/1/129-35007/#17

Det går nog lika bra att täta med packningssilikon.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Sön 09 okt 2022 19:01 Svara med citat
Den va lite svår att hitta, googlar man på artikelnumret så finns det från polska och rumänska webbsidor.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Sön 09 okt 2022 21:13 Svara med citat
Jon@s skrev:
Den va lite svår att hitta, googlar man på artikelnumret så finns det från polska och rumänska webbsidor.


Om jag minns rätt är det en plan oring så det är ju bara att ha på packningssilikon på över -och undersidan så borde det bli tätt men det var konstigt att den inte går att köpa ens på specialistsidorna.
Jag får kika på det när jag ställt av bilen i vinter.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 10 okt 2022 16:51 Svara med citat
Andreas H skrev:
Om jag minns rätt är det en plan oring så det är ju bara att ha på packningssilikon på över -och undersidan så borde det bli tätt men det var konstigt att den inte går att köpa ens på specialistsidorna.
Jag får kika på det när jag ställt av bilen i vinter.


Tror inte det blir tätt för att du kletar på packningssilikon. De flesta är inte bensin- eller etanoltäta... Mer olje- och glykoltäta
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Mån 10 okt 2022 17:57 Svara med citat
r o l l e skrev:
Tror inte det blir tätt för att du kletar på packningssilikon. De flesta är inte bensin- eller etanoltäta... Mer olje- och glykoltäta


Hmm okej, jag antar att Möller Bil inte kan fixa fram delar som inte ens de andra butikerna har.
Simon_Nilsson
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Lund
Tor 16 mar 2023 17:28 Svara med citat
Tjena!
Har du blivit klok på vad det är som bråkar? Jag har nämligen exakt samma bekymmer och har bytt motorfäste (främre och höger bak), tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och luftfilter. Motorn går hur bra som helst och allt är prima fram tills att varvtalet sjunker under 1000rpm och då börjar karusellen och det vibrerar på ganska bra. Bränsleförbrukningen ligger på 0.74 och tycker själv att det är ganska högt för den fjäderlätta bil den är, men antar att 30år har gjort en del i utvecklingen också. Kan tilläggas att motorn tar lite extra lång tid på sig att starta kall och när den väl spinner igång efter typ nån sekund så varvar den upp en hel del innan den stabiliserar sig till runt 1100 eller vad det är när den är kall. Några tips på vad detta kan vara? Ska förövrigt byta lite vakumslangar, bränsleslangar och den klassiska”förgasarpackningen”. Eller ja packningen mellan monojeten och insuget snart, så kanske kan vara det som spökar. Oavsett så tycker jag det är skumt att det enbart är vid tomgång som den vibrerar som fan för tycker att om den tjuvstart luft någonstans så borde väl bränsle/luft blandningen va galen oavsett varvtal dvs att den går dåligt även på högre varvtal, eller? Tacksam för svar! Mvh Simon
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Sön 26 mar 2023 8:50 Svara med citat
Simon_Nilsson skrev:
Tjena!
Har du blivit klok på vad det är som bråkar? Jag har nämligen exakt samma bekymmer och har bytt motorfäste (främre och höger bak), tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och luftfilter. Motorn går hur bra som helst och allt är prima fram tills att varvtalet sjunker under 1000rpm och då börjar karusellen och det vibrerar på ganska bra. Bränsleförbrukningen ligger på 0.74 och tycker själv att det är ganska högt för den fjäderlätta bil den är, men antar att 30år har gjort en del i utvecklingen också. Kan tilläggas att motorn tar lite extra lång tid på sig att starta kall och när den väl spinner igång efter typ nån sekund så varvar den upp en hel del innan den stabiliserar sig till runt 1100 eller vad det är när den är kall. Några tips på vad detta kan vara? Ska förövrigt byta lite vakumslangar, bränsleslangar och den klassiska”förgasarpackningen”. Eller ja packningen mellan monojeten och insuget snart, så kanske kan vara det som spökar. Oavsett så tycker jag det är skumt att det enbart är vid tomgång som den vibrerar som fan för tycker att om den tjuvstart luft någonstans så borde väl bränsle/luft blandningen va galen oavsett varvtal dvs att den går dåligt även på högre varvtal, eller? Tacksam för svar! Mvh Simon


Hej, jag har inte gjort någonting med bilen i vinter, den har stått avställd i garaget. Ligger din motor kvar länge på hög tomgång eller rör det sig om några sekunder? Det sprutas ju in extra bränsle vid start och sen ska tomgångsreglerventilen hinna justera ner den när motorn tänder.
Var försiktig när du skruvar bort förgasarfotspackningen, den och mycket annat på dessa bilar har underdimensionerade skruvar som lätt går av när ingen har rört dem på 30+ år.
Simon_Nilsson
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Lund
Tis 28 mar 2023 23:16 Svara med citat
Hej!
Nej den går ner till vanlig tomgång efter kanske 1.5-2 sekunder så är nog isåfall bara det som tänder till lite extra. Ja jag har haft lite skruvar som gått sönder på sina ställen men jag ska försöka va försiktig när jag gör det, för annars lär jag har mycket mer jobb med den:) ska försöka luska ut vad det är som är fel så kanske jag återkommer sen när jag antingen hittar det eller får nya bekymmer haha, tack för svar iallafall!