Björn
Golf 5 1,6 Ort: Stockholm |
| Mån 14 jan 2008 16:06 |
|
Köpte en Golf -04 för några månader sedan. Nu ska den in på 3000-mila service. Ringer runt och får pris på 2100-4735 kr. För oljebyte, friskluftfilter och några "okulära besiktningar"!! Rena rånet tycker jag som servat mina gamla (Volvo)bilar själv för ett par hundralappar på Gör det själv-plats. Nu undrar jag hur ni gör? Å ena sidan vill jag ju ha en stämpel i serviceboken för att ev lättare kunna sälja någongång, å andra sidan vill jag inte bli rånad av en verkstad.
Björn
|
|
aspen
Golf 1 -82 Ort: Kil |
| Mån 14 jan 2008 16:11 |
|
Servar min passat själv.. betalade 560kr för det dom skulle ha 4000kr för på lecab.
Och vad kan gå snett när man byter olja, stift, filter osv? Klart man vill ha en stämpel men vill man värkligen ge 3500kr för den!?
|
|
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan |
|
ascona-tic
Golf 2 1.8gl-91 Ort: Landskrona |
| Mån 14 jan 2008 17:28 |
|
| Mitt tips! Om du tvingas att ligga tex 10k under övriga servade bilar men dom pengarna har du ju tjänat in vid nästan varannan service. Glöm inte att dokumentera alla kvitto och övrig info till kommande köpare.
|
|
Björn
Golf 5 1,6 Ort: Stockholm |
| Tis 15 jan 2008 22:26 |
|
| ascona-tic skrev: | | Mitt tips! Om du tvingas att ligga tex 10k under övriga servade bilar men dom pengarna har du ju tjänat in vid nästan varannan service. Glöm inte att dokumentera alla kvitto och övrig info till kommande köpare. |
TACK ALLA för snabba och bra svar! Björn
|
|
JWO
Golf 5 GTI |
| Tor 17 jan 2008 23:22 |
|
Det där med servicar har jag också kollar runt en hel del.
Min förra golf (IV), så ringde jag runt när det var dax för 6000 mils servicen med tändstift m.m och då kunde det skilja många tusenlappar. Den allra billigaste auktoriserade VAG verkstaden låg i Örkeljunga. Det ligger 5 mil från hemmet. Jag kollade dock bara i Skåne så jag kan bara snacka för Skåne.
Dyrast var ju Din Bil i Helsingborg inte så konstigt heller, det är en stor anläggning osv. det är ju kunderna som får betala i slutändan så är det ju ...
Den bilen jag har nu ( GTI V ) så har jag gjort grundservicarna (filter+olja) hos en kompis som jobbar på en annan märkesverkstad. De större servicarna gör jag på auktoriserade.
Bara där sparar man in flera tusen om året det man förlorar är att man kan få lånebil när bilen inte fungerar -lämnar in på verkstad och man måste iväg på annat håll t.ex. Det värderar inte jag så högt så om man tittar på så många tusenlappar som man sparar på det hela.
Men det är klart, det är ju upp till var och en vad man tycker är viktigt! Jag litar på min polare och han skickar i riktigt fin olja i bilen som byts var 1000:e mil på min. Känns riktigt bra för min del också eftersom den har annan programvara (chippad) av V-tech. Då är det extra viktigt att byta olja. Med vänliga hälsningar Johan
VW Golf V GTI
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Fre 18 jan 2008 1:20 |
|
| Lämnar in min till en mekaniker som fixar alla jobbiga saker, dock ingen stämpel har dock kvitton på delar och foton sparade. Men skulle bilen gått väldigt lite mil så är det nog orginal verkstad som gäller tyvärr iaf skulle nog jag lämna in den då.
|
|
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå |
| Lör 19 jan 2008 1:06 |
|
| Va dyrt d verkar å ha nybil, tur man kör en gammal skitbil så man slipper bry sig så mkt
|
|
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Lör 26 jan 2008 10:31 |
|
Jo VAG har långt kvar till god service och därtill humana priser tycker jag. Den mobilitetsgaranti som de har kan omöjligen motivera det höga priset vid service, eller?
Min andra hälft är en klippa för hon kräver rabatt på servicekostnaden. -"Vi har alltid fått rabatt här" är hennes öppningsfras
/Rikard
|
|
Mr_Player
VW Corrado G60/1,8t Ort: Hofors |
| Sön 27 jan 2008 9:03 |
|
Det tråkiga med en bil som inte har gått längre än 3k är ju att om den inte servas på märkes verksta så blir man ju av med motorn garantin. Så det är bara att åka till märkes verksta tills bilen garagti gått ut Corrado G60/1,8t -89
Corrado G60/autorotor -90
|
|
Pouzar
Golf 3 VR6 CC -98 Ort: Gävle |
| Tor 14 feb 2008 18:53 |
|
Håller man inte serviceintervallerna eller ex chippar eller utför någon annan liknande motormodifiering gäller inte motorgarantin.
Hade en skoda Octavia TDI på jobbet som dom hade en sån där trimbox, bilen var från -07 och naturligtvis skulle ju inte garantin gälla.
|
|