Forum - Volkswagen Polo - Handbromsen kärvar höger bak på Polo 1,4 -06 - åtgärd?

Pistvakt
Polo 4 1.4 Ort: Umeå
Lör 29 okt 2022 23:50 Svara med citat
Trots återkommande motionerande av handbromsen så tar handbromsen snart allt högre och till slut nästan inte alls. Det visar sig då att att hävarmen på höger bromsok kärvat fast. Jag sprutar då på med 5-56 och knackar igång armen och motionerar åter fram och tillbaka till den nästan(!) att den går som vanligt. Armen vill inte riktigt gå tillbaka som den ska hur mycket jag än motionerar den.

Jag vet ju inte om orsaken till kärvandet sitter i oket eller handbromsvajern. Kan man kartlägga det enkelt? Bilen har bara gått 8000 mil men kanske just därför...

Hur gör jag för permanent normal funktion?
a) Motionera på annat sätt?
b) Renovera bromsoket?
c) Byta bromsoket?
d) Byta bromsvajern?
e) Annat smartare dvs enklare och billigare? 🙂

Tack på förhand!
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna
Sön 30 okt 2022 10:32 Svara med citat
Det är tyvärr väldigt vanligt att dessa ok kärvar.
Jag har bytt många ok och efter det funkar bromsarna igen.
Kom ihåg att se till att klossarna löper fritt i spåren på okhållaren. Det brukar behövas köra med stålborste och fil för att det ska löpa fritt. Glöm inte bromsfettet.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 30 okt 2022 10:38 Svara med citat
Pistvakt skrev:
Trots återkommande motionerande av handbromsen så tar handbromsen snart allt högre och till slut nästan inte alls. Det visar sig då att att hävarmen på höger bromsok kärvat fast. Jag sprutar då på med 5-56 och knackar igång armen och motionerar åter fram och tillbaka till den nästan(!) att den går som vanligt. Armen vill inte riktigt gå tillbaka som den ska hur mycket jag än motionerar den.

Jag vet ju inte om orsaken till kärvandet sitter i oket eller handbromsvajern. Kan man kartlägga det enkelt? Bilen har bara gått 8000 mil men kanske just därför...

Hur gör jag för permanent normal funktion?
a) Motionera på annat sätt?
b) Renovera bromsoket?
c) Byta bromsoket?
d) Byta bromsvajern?
e) Annat smartare dvs enklare och billigare? 🙂

Tack på förhand!

koppla bort vajern från bromsoket, om armen fortfarande inte går tillbaka korrekt har du felet i bromsoket.