MalinS
Touran 0723664664 Ort: Östra Göinge |
Ons 01 feb 2023 19:18 |
|
Hej!
I augusti förra året lämnade jag in bilen på service. Enligt instruktion från VW (som skickats ut i brev - till alla gastouranägare på denna årsmodell antar jag) skulle de bakre gastankarna stängas av tills lösning på problemet fanns, då man upptäckt korrosion tankarna på många bilar och därmed hade det blivit en säkerhetsrisk.
Det hette att 25% skulle tank-kapaciteten gå ner. Det skulle vara ett garantiärende och därmed kostnadsfritt.
På min bil hade det tydligen upptäckts lite korrosion även på de främre tankarna. Så samtliga tankar stängdes av.
Sen augusti 2022 har jag alltså bara kunnat tanka de ~10 liter bensin som reservtanken har plats med.
I min enfald trodde jag att det fanns en plan och att detta skulle vara löst inom ett par månader. Nu är vi i februari 2023. Det finns fortfarande inte ett spår av information om vad som händer eller hur detta skall lösas.
Är i kontakt med min lokala volkswagenverkstad som stängde av tankarna, de vet ingenting heller säger de och kan inte göra någonting för att hjälpa till.
Är det någon mer som är i detta läge? Med samtliga tankar avstängda och en helt värdelös bil att ta sig runt i.
Får ni någon info eller svar från era lokala verkstäder? Finns det någon som fått till ett erbjudande om nåt slags inbyte eller liknande?
Börjar bli desperat läge här. Bor "på landet" på liten gård. Har två mil till jobbet, finns ingen kollektivtrafik att nyttja för det vardagliga, och behöver tanka typ varannan dag bara för att komma till och från jobbet. Har liten extra bensindunk med för längre resor och som reserv då jag trots allt ha 1 mil till närmsta bensinmack. Uppgiven över detta jävla skitläge. Hade jag ekonomi att bara köpa en annan bil och bara ställa av denna hade jag gjort det bara för att slippa det här. Men nu står jag med en osäljbar bil och ingen som helst information om när det kan lösa sig.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 02 feb 2023 2:52 |
|
MalinS skrev: | Hej!
I augusti förra året lämnade jag in bilen på service. Enligt instruktion från VW (som skickats ut i brev - till alla gastouranägare på denna årsmodell antar jag) skulle de bakre gastankarna stängas av tills lösning på problemet fanns, då man upptäckt korrosion tankarna på många bilar och därmed hade det blivit en säkerhetsrisk.
Det hette att 25% skulle tank-kapaciteten gå ner. Det skulle vara ett garantiärende och därmed kostnadsfritt.
På min bil hade det tydligen upptäckts lite korrosion även på de främre tankarna. Så samtliga tankar stängdes av.
Sen augusti 2022 har jag alltså bara kunnat tanka de ~10 liter bensin som reservtanken har plats med.
I min enfald trodde jag att det fanns en plan och att detta skulle vara löst inom ett par månader. Nu är vi i februari 2023. Det finns fortfarande inte ett spår av information om vad som händer eller hur detta skall lösas.
Är i kontakt med min lokala volkswagenverkstad som stängde av tankarna, de vet ingenting heller säger de och kan inte göra någonting för att hjälpa till.
Är det någon mer som är i detta läge? Med samtliga tankar avstängda och en helt värdelös bil att ta sig runt i.
Får ni någon info eller svar från era lokala verkstäder? Finns det någon som fått till ett erbjudande om nåt slags inbyte eller liknande?
Börjar bli desperat läge här. Bor "på landet" på liten gård. Har två mil till jobbet, finns ingen kollektivtrafik att nyttja för det vardagliga, och behöver tanka typ varannan dag bara för att komma till och från jobbet. Har liten extra bensindunk med för längre resor och som reserv då jag trots allt ha 1 mil till närmsta bensinmack. Uppgiven över detta jävla skitläge. Hade jag ekonomi att bara köpa en annan bil och bara ställa av denna hade jag gjort det bara för att slippa det här. Men nu står jag med en osäljbar bil och ingen som helst information om när det kan lösa sig. |
Det har alltså gått 6 månader utan att de har hjälp dej på något sätt alls??
Förklara för din lokala verkstad att du är utan förskyllan i detta ärende och KRÄVER att de ordnar en fungerande lånebil till dej under tiden som VAG Sverige löser problemet annars så kontaktar du först din lokala konsumentvägledare för råd och sedan så kontaktar du ARN Allmänna Reklamations Nämnden och anmäler detta.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Sön 22 okt 2023 20:32 |
|
Hur har det gått med dina gastankar?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |