Bengt_a
Polo 2 86c 1,3 Ort: Borgholm |
Sön 11 jun 2023 19:58 |
|
Hej,
Jag ska försöka byta förgasarfot på min Polo 1987.
Men för att kunna ta loss förgasaren måste man (såklart) ta loss bränsleslangen.
Den sitter fast med en väldigt märklig slangklämma. Hur får jag loss den?
(Jag jobbar inte på verkstad utan är glad amatör som vill försöka få min gamla Polo att funka bra igen...
Tyvärr hittar jag inga bra instruktionsvideos för detta byte, så det är ett äventyr då även övriga steg för att få loss förgasaren verkar utmanande.)
Ej heller vet jag riktigt vilken ny förgasarfot jag ska beställa eller varifrån. Det verkar finnas många olika varianter av förgasarfot...
Om någon har koll är jag mer än tacksam för hjälp.
|
|
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro |
Sön 11 jun 2023 20:08 |
|
Det där är en så kallad "Perma quick"-slängklämma, du sticker bara en mejsel från sidan där du ser att den är ihopklämd och bryter upp den, sen sätter du fast nya slangen med en vanlig skruvslangklämma.
Jag kan inte svara på vilken förgasarfot du ska ha men försök inte skruva bort den från insuget om den verkligen inte är trasig, den och mycket annat på dessa bilar sitter med M6-skruvar som går av väldigt lätt när man börjar bråka med dem efter 35år. Jag fick köpa ett nytt insug på skroten då två av fyra skruvar gick av.
|
|
Bengt_a
|
Andreas H
Mån 12 jun 2023 18:04 |
|
Inga problem! En hovtång funkar också på slangklämmorna.
Nu vet jag inte hur det ser ut på förgasarmotorn men på min sitter insprutningsenheten skruvad i förgasarfoten med fyra sexkantsskruvar som man ser när man har tagit bort luftslangen. Sen sitter förgasarfoten i sin tur skruvad i insuget med fyra skruvar och det är dessa som riskerar att gå av. Dessa skruvar borde du se från sidan.
|
|
Bengt_a
Mån 12 jun 2023 19:27 |
|
Jag tog en bågfil och sedan hovtången. Lätt som en plätt när jag väl vågade ta i.
Nu är förgasaren loss och även förgasarfoten. Packningen var helt trasig på två sidor, så inte konstigt att motorn gick dåligt.
Jag har sökt på mången bildelssida och jämfört många bilder, och konstaterar att rätt reservdel borde vara 052 129 765 B. MEN den är slutsåld överallt (och dyr). På de flesta svenska bildelssajter så kommer det dock upp att jag kan använda 052 129 765 A. Den ser liknande ut, men inte exakt. Jag har just beställt en på Skruvat.se så får vi se om den passar.
Finns det någon extraordinärt bra sajt där man kan hitta andra reservdelar till sin Polo? Typ nya tändkablar eller annat som ser utslitet ut?
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
|
Bengt_a
Tis 13 jun 2023 11:27 |
|
Tack!
Tyvärr verkar ingen av dessa heller ha exakt den förgasarfot/fläns som jag har.
Håller tummarna för att alternativet kommer funka.
|
|
Andreas H
|
Bengt_a
Tis 13 jun 2023 20:27 |
|
Min hade ett runt hål, så jag har beställt den som ser ut som den i första länken.
Den borde egentligen ser ut så här https://m.autodoc.se/reservdelar/oem/052129765b
Men jag hoppas att den jag beställt kommer funka. Vad gör jag annars liksom? Skrotar hela bilen?
|
|
Andreas H
|
Bengt_a
|
Andreas H
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 18 jun 2023 15:49 |
|
Andreas H skrev: | Någon extra häst får du säkert och bilen skulle gå bättre men det är ju som sagt dyrt. |
Beror ju mycket på hur man använder fordonet också.
Använder man det som en billig skattebefriad pendlingsbil så skulle jag säga att det kanske är billigt.
En ny förgasare kommer fungera bättre, inte alls omöjligt att du kommer 10% längre på varje full tank. En snabb räkning på en rimlig sträcka av 1500 mil och dålig förgasare ger att en ny förgasare går plus/minus noll första året. Kör du ytterligare ett år sparar du pengar.
Eller om du skrotar bilen kan du säkert sälja förknasaren för lite pengar.
Men tar man ut bilen 4 gånger på sommaren och inte ens kör upp en hel tank är det kanske lite överkurs.
|
|
Andreas H
Ons 21 jun 2023 18:28 |
|
r o l l e skrev: | Beror ju mycket på hur man använder fordonet också.
Använder man det som en billig skattebefriad pendlingsbil så skulle jag säga att det kanske är billigt.
En ny förgasare kommer fungera bättre, inte alls omöjligt att du kommer 10% längre på varje full tank. En snabb räkning på en rimlig sträcka av 1500 mil och dålig förgasare ger att en ny förgasare går plus/minus noll första året. Kör du ytterligare ett år sparar du pengar.
Eller om du skrotar bilen kan du säkert sälja förknasaren för lite pengar.
Men tar man ut bilen 4 gånger på sommaren och inte ens kör upp en hel tank är det kanske lite överkurs. |
Jag är sugen på att byta till en Weber men jag kör nog inte ens 500mil/år så det skulle ta ett tag för den att betala sig. Förbrukningen ligger på 0,7-0,75, vad kan man förvänta sig att den skulle hamna på med en Weber?
|
|
Bengt_a
|
"Stukad" MK2
Golf 2 1.8cl -91 Ort: Trelleborg |
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Ons 21 jun 2023 19:58 |
|
Man kan trycka på 360, sen vrida och vända på förgasarfoten för att se om den stämmer överens. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Bengt_a
Ons 21 jun 2023 20:46 |
|
Tack för att du hjälpte till Jonas!
Tyvärr är det inte exakt rätt.
Så här ser min ut:
|
|
Andreas H
|
Bengt_a
Tor 22 jun 2023 16:27 |
|
Det tyckte jag också. Beställde en sån (-A) från Skruvat.se, men den passar inte alls. Benen sitter mycket närmare ihop på denna än på min. Det behöver verkligen vara -B-modellen.
Tack för att du kollade!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tor 22 jun 2023 18:07 |
|
Bengt_a skrev: | Det tyckte jag också. Beställde en sån (-A) från Skruvat.se, men den passar inte alls. Benen sitter mycket närmare ihop på denna än på min. Det behöver verkligen vara -B-modellen.
Tack för att du kollade! |
Du får tillverka en själv
Blir inte lika bra som original, men lite klurighet och lite vanliga handverktyg som såg, filar, en borrmaskin/skruvdragare så är du hemma.
Köp två plattor (eller varför inte återanvänd de du har) med en gummidistans mellan, sedan drar du ihop detta med två, tre eller fyra skruv. Kanske en oring på var sida om gummidistansen i ett svarvat spår.
Mer vibrationer kan teoretiskt och säkert praktiskt överföras till förgasaren och skumma bränslet lite mer, men som ett hobbyfordon som används en eller två gånger i veckan kommer det nog fungera problemfritt. Efter 10-20-30 år kanske ett fästöra på förgasaren spricker eller något, men den dagen den sorgen.
|
|
"Stukad" MK2
Golf 2 1.8cl -91 Ort: Trelleborg |
Tor 22 jun 2023 20:15 |
|
Hej igen! (:
Skulle du förmoda hitta någon som säljer eller hittar någon sån fläns, så får du gärna dela med dig!
Kan va bra att veta om man behöver sån i framtiden )
Mvh
|
|
Andreas H
Fre 23 jun 2023 10:29 |
|
Bengt_a skrev: | Det tyckte jag också. Beställde en sån (-A) från Skruvat.se, men den passar inte alls. Benen sitter mycket närmare ihop på denna än på min. Det behöver verkligen vara -B-modellen.
Tack för att du kollade! |
Ja jäklar, kollar man lite noggrannare ser man att din är större, annars är de lika.
|
|
Bengt_a
Tor 29 jun 2023 19:12 |
|
Glädjande uppdatering! Efter många kvällars sökning följt av mailväxling och telefonsamtal fick jag tilö slut tag i den sista förgasarfoten i hela Estland och Lettland för min bil. En firma i Lettland hade en enda kvar, i en butik i Riga.
I dag kom den fram med posten (snabbare än att skicka inrikes!) och jag cyklade genast till Borgholm för att hämta ut den. Jag drog en lättnadens suck när det visade sig vara rätt modell!
Nu gäller det bara att jag kommer ihåg hur jag gjorde för att få loss den gamla... 😂
|
|
Andreas H
Fre 30 jun 2023 21:39 |
|
Härligt! Jobbigt att det skulle vara så svårt att få tag på rätt modell.
|
|
Bengt_a
Fre 30 jun 2023 22:13 |
|
Andreas H skrev: | Härligt! Jobbigt att det skulle vara så svårt att få tag på rätt modell. |
Ja verkligen! Jag avundas verkligen inte nästa person som behöver en.
Tyvärr hjälpte det inte och bilen går fortfarande bajs. Kanske förgasaren läcker. Kanske det är dåligt bränsle. Kanske en vakuumslang läcker... Vad det är vet jag inte, men irriterande är det. Inte minst eftersom jag hade så mycket bök med att fixa förgasarfoten.
|
|
Andreas H
Lör 01 jul 2023 8:10 |
|
Bengt_a skrev: | Ja verkligen! Jag avundas verkligen inte nästa person som behöver en.
Tyvärr hjälpte det inte och bilen går fortfarande bajs. Kanske förgasaren läcker. Kanske det är dåligt bränsle. Kanske en vakuumslang läcker... Vad det är vet jag inte, men irriterande är det. Inte minst eftersom jag hade så mycket bök med att fixa förgasarfoten. |
Surt, jag kan inte mycket om förgasare så där är jag inte mycket till hjälp, du får börja med att kolla igenom packningar och membran samt använda färsk bensin.
|
|