Forum - Golf 2 (83-91) - Ojämn tomgång samt ryckningar och gasen svarar ej ibland

LiamN
Golf 2 1.8-89 Ort: Sundsvall
Tis 29 aug 2023 21:43 Svara med citat
Hej, har problem med golfen. Som rubriken lyder så går den ojämnt inte alltid men ibland och rycker samt att gasen slutar svara. Har bytt tändspole, tändkablar, rotor och lock, tändstift dock biltemas samma med lamdbasond. Bränslepumpen under bilen är bytt samt filtret, bränslepumpen i tanken låter och går, slangen mellan insug och bromsservo är bytt, insugspackningar samt grenrörspackningar är bytt, generator likaså. Kamremmen och vattenpumpen är bytt och allt är nollat och inställt enligt alla regler osv. Kall och varmstartsventilen (blå och röd tempgivare) är bytt. Termostaten också. Bytt förgasarfoten och byggt egen packning i delningen på förgasaren så den är tät. Slangar och diverse runt förgasaren är kontrollerat och fixat. Så då till det jobbiga problemet är det styrboxen som är felet eller "tändningsdosan" ovanpå. Tacksam för alla svar och tips ni kan komma med då jag snart ger upp och inte vill köpa fler delar i "onödan".

Mvh// Liam N
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Ons 30 aug 2023 16:50 Svara med citat
Du verkar ha bytt halva motorn, troligtvis helt i onödan. Hur mycket felsökning har du gjort? Annars kan du testa att byta kupéfiltret när du ändå håller på att byta saker som är hela!
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Ons 30 aug 2023 17:51 Svara med citat
Jag kan lika gärna ställa frågan innan nån annan gör det. Har du möjlighet att få fram några felkoder?

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
LiamN
Ons 30 aug 2023 20:41 Svara med citat
olle54 skrev:
Jag kan lika gärna ställa frågan innan nån annan gör det. Har du möjlighet att få fram några felkoder?

Jag kan ej få fram någon felkod och har ej kunskap om hur man gör för att få fram det på dessa modeller.
LiamN
Ons 30 aug 2023 20:43 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Du verkar ha bytt halva motorn, troligtvis helt i onödan. Hur mycket felsökning har du gjort? Annars kan du testa att byta kupéfiltret när du ändå håller på att byta saker som är hela!

Har mätt upp och bytt delar som varit felande innan pga att jag köpte bilen i renoveringsskick. Och nu när jag bytt det som jag vet har behövts så är det fortfarande något litet fel kvar. Och om du själv inte har någon aning om vad felet kan vara så är vi 2 Smile