Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 3 blev ångbastu

BengtR
Golf 3 1.8 -96 Ort: Norrköping
Ons 30 aug 2023 9:55 Svara med citat
Hade haft bilen inne på verkstad för att byta rörbiten av plast som sitter vänster sida om motorn då den läkte kylarvatten. Trodde allt var frid och fröjd efter detta. Bilen hade inte använts på ett tag men hamnade i bil kö och till min fasa såg jag att tempmätaren gick upp till 110 grader, tänkte på med full värme. efter ett par minuter började det ånga under huven där expansionskärlet sitter, och efter ytterligare 30 sekunder blev det ett misstänkt ljud inne i bilen och vindrutan blev full med och ånga, men just så släppte kön och jag kunde köra åt sidan efter ett par hundra meter. Hade en dunk vatten i bilen så jag fyllde på försiktigt igen i expansionskärlet. När jag startade igen efter ca. 30 minuter så gick motorn som vanligt. När jag kom igen så började det åter ånga på vindrutan men nu var temperaturen normal. Det verkar som om topp packningen klarat sig då inget vatten är synligt i oljan och heller ingen olja synlig i kylarvattnet, men däremot är det ju något som hänt med värmeelementet. Fråga 1. Måste instrument panelen bort för att komma åt värmepaketet? Fråga 2. Vad är det troliga att ångan kommer ifrån? Är det en slang som läcker eller är det värme elementet som har sprungit läck? Tänkte att det är lika bra att ha alla delar som behövs när det är demonterat så att stilleståndstiden blir så kort som möjligt.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 10 sep 2023 2:14 Svara med citat
BengtR skrev:
Hade haft bilen inne på verkstad för att byta rörbiten av plast som sitter vänster sida om motorn då den läkte kylarvatten. Trodde allt var frid och fröjd efter detta. Bilen hade inte använts på ett tag men hamnade i bil kö och till min fasa såg jag att tempmätaren gick upp till 110 grader, tänkte på med full värme. efter ett par minuter började det ånga under huven där expansionskärlet sitter, och efter ytterligare 30 sekunder blev det ett misstänkt ljud inne i bilen och vindrutan blev full med och ånga, men just så släppte kön och jag kunde köra åt sidan efter ett par hundra meter. Hade en dunk vatten i bilen så jag fyllde på försiktigt igen i expansionskärlet. När jag startade igen efter ca. 30 minuter så gick motorn som vanligt. När jag kom igen så började det åter ånga på vindrutan men nu var temperaturen normal. Det verkar som om topp packningen klarat sig då inget vatten är synligt i oljan och heller ingen olja synlig i kylarvattnet, men däremot är det ju något som hänt med värmeelementet. Fråga 1. Måste instrument panelen bort för att komma åt värmepaketet? Fråga 2. Vad är det troliga att ångan kommer ifrån? Är det en slang som läcker eller är det värme elementet som har sprungit läck? Tänkte att det är lika bra att ha alla delar som behövs när det är demonterat så att stilleståndstiden blir så kort som möjligt.


WALL OF TEXT

Om du provar radbyten etc kanske någon orkar försöka läsa Very Happy