Bennya
Polo 4 1,2 Ort: Stenungsund |
Lör 07 okt 2023 14:01 |
|
Mitt kombiinstrument är totalt dött och jag funderar på att byta det. Kan man göra det rakt av eller blir det strul med programmering? Det är inte så noga att mätarställningen är den samma.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Lör 07 okt 2023 20:15 |
|
Bennya skrev: | Mitt kombiinstrument är totalt dött och jag funderar på att byta det. Kan man göra det rakt av eller blir det strul med programmering? Det är inte så noga att mätarställningen är den samma. |
Nyckelns identitet är lagrad där för imobilizer systemet så i princip måste det programmeras in av vw
Det kan finnas andra kunniga som kanske lärt sig gå runt, en chipfirma kan stänga av imobilizer i ett nytt chip, det finns imobilizer delete grunkor att köpa på tex ebay
|
|
Bennya
Lör 07 okt 2023 22:54 |
|
Bilen jag har är en riktig snikvariant så det finns ingen elektronik i nyckeln. (Kan jag inte tänka mig) Manuell låsning av dörrar och handvevar till fönstren mm. Men jag kan tänka mig att det kan bli trassligt om man sätter in ett kombiinstrument som försöker få kontakt med en nyckel som inte finns. Kanske det funkar om jag hittar ett instrument från en lika illa utrustad bil som min?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Sön 08 okt 2023 0:48 |
|
Bennya skrev: | Bilen jag har är en riktig snikvariant så det finns ingen elektronik i nyckeln. (Kan jag inte tänka mig) Manuell låsning av dörrar och handvevar till fönstren mm. Men jag kan tänka mig att det kan bli trassligt om man sätter in ett kombiinstrument som försöker få kontakt med en nyckel som inte finns. Kanske det funkar om jag hittar ett instrument från en lika illa utrustad bil som min? |
Jag pratar inte om tex fjärröppning/låsning av dörrar etc, jag pratar om systemet imobilizer.
Typ 1997 ? vart det krav för att få sälja en bil inom EU ny att den har imobilizer.
Det är ett litet 'chip' som ligger inuti nyckelenheten. Typiskt 2 till 2.5mm i diameter och 7-9mm lång rund cylinder.
Det finns ett möjligt undantag, om din bil är importerad från Rumänien eller Bulgarien kan den sakna imobilzer. De hade visst nationellt undantag några år, i alla fall för billigare bilar
Nästa krav är att det instrumenthus du sätter i har likadana och samma antal anslutningar. Det behöver inte vara exakt likadant inom vissa premisser, hittar du tex instrument med någon variant av färddator och likadana anslutningar och samma antal kommer det troligen att fungera (du kan behöva låsa upp färddator gentemot bilens system) om du läser vad jag skrev i första inlägget.
|
|
Bennya
Sön 08 okt 2023 16:46 |
|
Ok, jag förstår. Jag antar att det var dödsstöten för bilen tyvärr. Jag har sedan tidigare problem med en krocksensor till ena stolen fram. Det är lögn i satan att få ordning på det. Jag har köpt en drös sensorer som testats i en annan bil och funkar som dom ska, dock inte i min bil. Jag tackar för dina svar.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|